Форум за любителите на Стара електроника
НЧ усилватели, грамофони, магнетофони, касетофони и др. възпроизвеждащи устройства => Колекции => Темата е започната от: ian в 05 Февруари, 2014, 21:02:00
-
Здравейте всички!
С кеф искам да Ви представя първия си лампов усилвател "6 без 10"! :D
Всички въпроси и коментари, от всякакъв тип РАЗРЕШЕНИ! :)
http://media.snimka.bg/s1/3150/032544128-big.jpg?r=0 (http://media.snimka.bg/s1/3150/032544128-big.jpg?r=0)
-
Статията за касиерката не я бях чел....... :lol: :lol: :lol: но друго нещо си е обемния монтаж! Браво!
-
:) Благодаря! За моето ухо си свири суперски :) Като направя и друг ще сравнявам.
-
Харесва ми разположението на нещата по бюрото :)
-
мани, мани....... все се каня да го оправя ама.... ще го оправя де.... :D
-
:) Добре е. Лампата някоя ЕЦЛ-ка ли е?
-
не, 6ф5п :good:
-
ето и схемата:
http://media.snimka.bg/s1/3150/032544098.jpg?r=0 (http://media.snimka.bg/s1/3150/032544098.jpg?r=0)
-
Елегантен десктоп, перфектно разположение за минимум паразики, чудно моден, масивно елегантен, шукар шаси, гьозел славей! :drinks: Да ти е честит и да те радва без значение дали ще е в тоя вид или не!
-
Може и с 6Ф4П да пробваш:
http://www.kn34pc.com/construct/lz2wsg_tube_ampl_6f4p.html
-
с каквато по-първа комбинирана лампа намеря с нея ще пробвам :)
....и по от близо:
http://media.snimka.bg/s1/3150/032544108.jpg?r=0 (http://media.snimka.bg/s1/3150/032544108.jpg?r=0)
-
И от мен поздравления!
-
Много поздравления. Първия ми лампов бешес ецл86 и изглеждаше по абсолютно същия начин :D
Очакват те много кеф покрай таз занимавка.
6ф5п свири в пъти по чисто като е вързана без прехвърлящ кондензатор в Схема Ловтин-уайт
единственото интересно тук е 3к, катоден резистор на пентода, в сехамата е белязан 10W но аз слагам от белите керамичните 5W и удържа без проблем
(http://gzip.ru/pictures/usilitel_loftin_white_6f5p.jpg)
http://gzip.ru/vintage/usilitel_na_odnoj_lampe.htm
Пробвай я ще чуеш голяма разлика в положителна посока.
А това е единия от моите варианти:
(http://pics.data.bg/storage/pics/2490325/36046/e8e770de242d82d75e50647f3f2271cb_610x458.jpg)
Триода може да го направиш като батерия тук или като в предишната схема ако решиш да ги пробваш ,няма знач.
-
:) Добре е. Лампата някоя ЕЦЛ-ка ли е?
6Ф5П = ECL85
-
Добре дошъл в "ламбанарията"Ян!Както му се казва:"Много въздух има в тоя амп" :good: Върна ме в детските години Ян!Един от първите ми проекти изглеждаше подобно,но с 6П6С и 6Н9С!Последващите бяха на шаси шпертплат :D На следващия проект ти ставам "кръстник" и предлагам заглавие 9 и 15 синоним на равен , спокоен звук!!Ще предложа да бъде едно мъниче с триода на ЕАВС 80 и 6П1С в триодно свързване,за да го налепиш и сравниш!Само ще трябва да сканирам и ще го предложа,не ми се чертае на компа :nea:
ПП "Ламбанария" е хибрид от лампи и железария,лиценза си е мой :D
-
Е баш тая дума, "ламбанария" не я бях чувал :) но ми звучи звънко :D
Давай схемата на ампа с 6п1с и ще се пробвам, като си купя лампите.
Пичага, ще направя схемата без прехвърлящ кондер, но да намеря такъв резистор първо.
А във втората схема е ясно какво замества батерията, но с каква цел се слага?
-
Това е едно добре свирещо домашно мъниче.Изпробвана е, тиражирана в доста бройки,предимно за подаръци,за да се влеят в правата вяра върлите транзисторджии :D Изходните трафове-познатите, от руски ТВ.Причината да се спра на ЕАВС 80 е, че имах половин кашон нови, а и тя все пак си е предназначена за тази си дейност ;) Оказа се че превъзхожда ЕСС83 за този проект :hi: 6П1П е пълен аналог на 6П6С,така че избора също беше заради цоклите 9 пин новал.Лично аз повече харесвам 6П6С :good: Питанки са разрешени от всякакъв вид :writer:
-
защо аджеба ги слагаме тези резистори, кондензатори, светодиоди, диоди, батерии и какво ли още не в катода, а може и без тях... Възможно е закатодване с резистор или с резистор и електролит, със Светодиод( най-добре инфрачервен за 3в), С батерия до 3в. с ценеров диод. Всички тези с + обърнат към катода и - полюс към маса. В основни линии ползваш катодния резистор, за да настроиш анодния ток...
http://en.wikipedia.org/wiki/Cathode_bias
To establish cathode bias, a resistor is placed between the emitting element, or cathode and the negative return of the "B" or HT supply. Current drawn through this resistor by tube conduction places the cathode slightly more positive than the negative return. The grid input is returned directly to the negative supply, causing it to be negative with respect to the cathode. Thus, changes in tube conduction are automatically compensated by changes in bias.
This scheme inherently introduces dynamic, even harmonic distortion. As the input signal becomes more positive, cathode current increases, increasing bias and reducing gain. As the input signal becomes more negative, cathode current decreases, decreasing bias and increasing gain. The result is a plate signal with positive excursions greater than the negative input and negative excursions smaller than the positive input. It must be borne in mind that the input and output signals are ideally exactly out of phase. Since cathode bias is normally employed at audio or very low radio frequencies, issues such as transit time and interelectrode capacitance may be disregarded and the ideal assumed.
И това отговаря до някъде:
In a vacuum tube, electrons emit from a hot thing called a CATHODE. They pop off the cathode and float around in the empty space around the cathode. They do this because the cathode is made of a material that emits electrons when it is heated.
Remember that electricity is like magnetism; it has a positive and a negative component. With electrons, as with magnets, opposites attract, while like-charges repel.
Since electrons all have a NEGATIVE charge they tend to REPEL each other. So a cloud of them in a tube tends to want to disperse OUTWARD. (“negative and positive” are both part of an arbitrary nomenclature standard that was established hundreds of years ago by Benjamin Franklin.)
Now we have the cathode with a cloud of electrons all jostling to get away from each other, but there isn't anyplace for them to go.
So there's another metal thing in the tube. It's called either a PLATE or an ANODE. Now, we put a POSITIVE charge on the plate.
The electrons, which are negative, are ATTRACTED to it, because of its OPPOSITE POSITIVE CHARGE.
Electrons pop out of the cathode and zip straight to the plate. They hit the plate, penetrate, and become moving electric current in a wire. This current can do useful things, like push a speaker-cone to make sound.
That is (basically) how any amplifier works.
OK, but are there a LOT of electrons moving through the tube? Yes, there are lots of them. So many that if we left this tube operating, it would destroy itself! The electrons hitting the plate cause it to heat up. If there are enough electrons heating it up, it will turn red-hot, melt the tube's glass envelope and the tube would die a dramatic death. (hissing, sparking and other dangerous fireworks.)
So, we apply a BIAS voltage to a grid (of little wires) that acts like a sieve. This is a steady NEGATIVE voltage, more negative than the cathode. Since like REPELS like, the negative voltage will REDUCE the number of electrons passing through the grid.
You can think of this bias voltage as a shutter or venetian blind on your window. You control how much light gets through by adjusting the blind. In a very real sense, this is exactly what we do with bias on the grid. It acts like a shutter to repel some of the electrons, just as a shutter repels photons... (light.)
We set this voltage so the current to the plate is a tolerable IDLE current. The current is determined by the tube's design and ability to handle it, plus by the circuit outside the tube. Each kind of tube has its own optimal operating point.
By making this bias voltage adjustable, we can set it as desired.
@ vangelis
Дай някоя снимка на тез ампове. В какъв смисъл е различен аналога на 6п6с като звук?
Еабц80 е страшна като предусилвател триодната част. ПП. Ако имаш снимки итн, е хубво да направим друга тема. Освенако оавтора на тази нама нищо против да се обсъждат тук тез неща.
-
Разбира се, че нямам нищо против! :)
Интересно ще е, а и полезно, за който го интересува. :)
-
Пичага, за снимки ще помоля да ми пратят притежателите им!Надявам се да получа някоя друга,защото не са в БГ.А 6П1С е проектирана като палчиков аналог на 6П6С,но често прави магарии 2рата и решетка,излиза от режим незнайно как и след секунди ни лук яла ни мирисала!А и като звук е по-бедна,"синтетично" ми звучи. Общо взето я приемам като разумен компромис - икономична и пееща!На 6П6С кадифеният глас е ненадминат,пряка зависимост от разположение,форми на електроди и площ на решетки и анод! тези от RCA през 35-та много добре са я измайсторили , предназначена изключително за аудио!!В студентските си години практиките си карахме в Светлана,Петербург,та там ми са се събирали очите от майсторството на работниците!Не на последно място и как при една малка промяна в технологията лампите приемат друго име ;)
-
Една снимка от тази вечер, която много ми хареса, но има какво още да се желае... :hi:
-
това червенеене на кафеза/анода ако не е само ефект на фотографiята а е реално- червенее и на дневна светлина' таз лампа е претоварена и ще приключи.
-
Направих някой измервания:
Напрежение на анода 290 V
Ток на анода 49 mA
Стойностите са по-високи, действително лампата сигурно е претоварена.
-
При този режим е опържена!С катодния резистор докарай начален ток макс 35 ма за това ти ламбе! ;)
-
Сигурно за това толкова яко свири :D
Утре ще направя корекцията. Благодаря! :hi:
-
Интересно че грее лампата, защото моят миниамп със същата лампа, (който в момента си работи някъде в словения) е с такъв аноден ток, с по-ниско напрежение на анода и няма никакъв проблем.
280в захранване, 255в на анода или 227в анод-катод
-
Общо казано крайната лампа трябва да "синее", а не да "червенее" при добре подбран режим.
-
Въпреки, че напрежението не превишава максимално допустимата стойност от 300 V, явно лампата се пържи, но пък и ако работи на 185 V, както й е по характеристика, няма ли да й е малко?
Ще пробвам утре да намаля тока и ще я чуя как свири.
-
ако ти харесва на звук в претоварващия режим , си намери лампа от сериите : -E или -ЕВ от същия модел, доста по-издръжливи са на зор.
-
Въпреки, че напрежението не превишава максимално допустимата стойност от 300 V, явно лампата се пържи, но пък и ако работи на 185 V, както й е по характеристика, няма ли да й е малко?
Ще пробвам утре да намаля тока и ще я чуя как свири.
При по-високо напрежение ще пее по-добре ламбето.
Но умножи тока на катода по напрежението м-у анод и катод.
Не трябва да превишаваш мощността зададена по паспорт на лампата.
-
:empathy2: Каква красота... Ако решиш да го правиш "СТЕРЕО" може би ще ти трябва второ бюро... :drinks:
-
Бюрото вече е оправено и на него се прави друг усилвател, но по-компактен, в кутия. :D
А този е на второто бюро и "временно" си остана така да си го слушам моно. :)
Това е новия ми проект с 6П6С, но кутията се оказа твърде тясна и ще му търся по-широка, а идеята за това разположение си ми остава, но ще е за друг проект с по-малки части. :)
-
Според мен няма смисъл от ламБов усилвател на който не му стърчат ламБите отгоре, там им е чара все пак, защо ще ги криеш в кутия тия красавици?
-
@ ian
Тази кутия, която си я подбрал, лампите ще си излязат от нея само на заради температурата, която отделят, понеже тънка и пластмасова.
Първата ми проба за компактен амп с октални лампи беше точно с 6п6с и 6н8/9с
Проблема при такава кутия е че винаги магнитното поле на Захранващия траф индуцира 50hz брум в Изходните.
[attach=4][attach=3]
Екраниране с Медна , алуминиева или желязна ламарина с дебелина до 2-3мм не помага въобще! Пробвах всичко.
[attach=1][attach=2]
Трябва изходните ти да са на минимум 20см от захранващия, за да го няма този гаден страничен ефект.
[attach=6][attach=5]
Пробвах с различни захранващи трансформатори, винаги проблема си остава, без значение как ги въртиш в каква равнина са или, дали са над, под или до захранващия:
[attach=7]
-
Кутията на ian според мен е ламаринена, ама не съм сигурен, нека той каже. Проблема с брума в изходните трафове е факт, не е добре да се нагъчква така.
-
Ако кутията е от ламарина слагай захранващият траф отгоре.Ще изчезне брума 50хц.
-
Според мен няма смисъл от ламБов усилвател на който не му стърчат ламБите отгоре, там им е чара все пак, защо ще ги криеш в кутия тия красавици?
А според мен звукът е по-важното в ламповия усилвател, но разбира се си прав, че със стърчащите си отгоре лампи е по-хубав. Някога ще си направя и такъв. :) Избрах това разположение заради късите връзки между лампите.
Кутията е метална (каса от банка, ама не от КТБ) :D
А захранването мислех да е външно, точно за да не вкарва брум.
-
Ако кутията е от ламарина слагай захранващият траф отгоре.Ще изчезне брума 50хц.
От ламарина е, но много грозно ще стане с трафа отгоре :(
Проблема е друг- няма достатъчно място за другите части. Друга кутия ще потърся.
-
Затворени в кутия лампите няма да се чувстват добре, че и всичко останало около тях!!! Не напразно лампите стоят върху шасито а не под него!!!
-
Съгласен съм. Ще имам в предвид казаното, благодаря на всички! :hi:
-
С "малко" закъснение, намерих време да настроя анодния ток на 34 mA.
Според мен звукът е същия, но със значително по-малка мощност, което е разбираемо.
А може би Любо Божков под "синеене" имаше в предвид това:
-
С "малко" закъснение, намерих време да настроя анодния ток на 34 mA.
Според мен звукът е същия, но със значително по-малка мощност, което е разбираемо.
А може би Любо Божков под "синеене" имаше в предвид това:
Лампата от тази снимка е претоварена-ще загине.
-
Не синее,пече.Няма да живее дълго.
-
Комбинирана лампа новална като почне да синеее, пиши я бегала, тоест вече е избегала, щото преди това е червеняла... При мене след синеенето почнаха да им се чупят стъклата, явно стават трошливи...
6п3с окталния тетрод синее и е нормално за него когато е в режим даже не претоварен по никаква характеристика.
-
За да ориентираш правилно трафовете правиш следното:откачваш анодното напрешение и слушаш колко бръмчат колоните.Това което ще чуеш е само от магнитното влияние на мрежовия траф на изходните трафове.Ако искаш пробвай магнитно екраниране на изходните трафове с магнитномека ламарина.Пробвано!
-
Замасена средна точка на отоплението също намалява брума!!! Също ако ползваш полупроводников изправител в захранването, диодите трябва да се шунтират с кондензатори, поне 4,7нФ на 500в, аз слагам керамични дискови.
-
Всъщност синеенето се вижда само на снимката, може би е от апарата, на живо нищо не се вижда.
Да, лампата е работила в претоварен режим и може би е вече повредена, но за сега няма проблеми със свиренето, пее си чудесно....е,според мен. :)
Съветите за брума са ценни, но при мен захранването е външно, с EZ81 и нямам брум.