Форум за любителите на Стара електроника
НЧ усилватели, грамофони, магнетофони, касетофони и др. възпроизвеждащи устройства => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: lz2xl в 07 Март, 2014, 11:30:57
-
Привет на всички,не съм начинаещ обаче с нискочестотна техника се занимавам много рядко.Интересува ме схема за нискочестотен стерео усилвател към грамофон с динамична доза.Става дума за известното на почти всички шаси G602.Иска се около 5 вата на канал.Ориентировъчно 6П14П,6П3С,6П6С или нещо от тоя род.Ще съм благодарен на всякакви съвети,схеми и съдействие от знаещите темата :) Ако беше с кристална доза щеше да е лесно,обаче е динамична.
Разполагам с нови изходни трансформатори ТВЗ 1-9 които се ползват в ламповите съветски/руски телевизори 714-та серия.Четох в аудиофорумите че не е лош вариант.
-
Когато излязоха динамичните дози лампите бяха малко забравени...Така,че няма да намериш схема с лампи на предусилвател коректор.Аз имам такъв грамофон и съм направил вътре в него предусилвател с корекция на по два транзистора на канал със собствено захранване.Първия транзистор е ВС313 с като по-нискошумящ.Трябва да намериш подходящо место на трафа защото създава едн в дозата.Не е добър вариант да се ползва захранването на мотора-жужи.Изходния траф не е лош но е за 8 ома.Звуковата система с малката пищялка от цветните телевизори ламповите е добър вариант не звучи лошо.Предусилвателя го сложих в метална кутийка свързана с отделен кабел с масата на рамото.Кутията е дървена и при тези малки нива на сигнала създава брумове като приближаваш с ръце отвън кутията когато няма кутийка метална.Интегрално изпълнение за предусилвател не е добра идея.По оригиналния кабел пускам вече усиления сигнал който е много по силен от шумовете по кабела.Оригиналната схема на цветните бандури по нч не е добра.Трябва ти схема но не с есс83 -много са шумни.По-добри са есс81 Р88СС.Да допълня,че с една 6п14 п трудно се вадят 5 вата но 3 вата става добре.Това за ориентир каква схема да търсиш.
-
Имам лампи за предусилватела,ECC81 ECC82 E88CC P88CC.Имам и руските аналози.Коректора мислех да го сложа в кутията на усилватела.Дори и да е транзисторен,дай да видя твоята схема :)
-
Това което искаш да правиш е както разбирам ,RIAA Коректор ?
ето Рия за е88цц тука ; стандартна схема от 60-те...
(http://www.shine7.com/audio/6922_schematics.gif)
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/214948-riaa-tube-preamp-build-part-1-a.html
Ето и на Стоян един мнооого красив проект по схема на Симонов. Аз бих го повторил ако бях на твое място.
(http://3.bp.blogspot.com/-wYTP-MDrFFc/T-W3Y0jzVoI/AAAAAAAAAH8/kLGWqeK5gf8/s1600/Clipboard0_2.jpg)
http://stoyants-diyprojects.blogspot.com/2012/06/tube-riaa.html
-
Не е бобра идея да е далеко от дозата предусилвателя защото дозата дава много слаб сигнал и шумовете по кабела са съизмерими със сигнала. В усилвател Студио предусилвателя е вграден но не е добра идея.Моята схема беше от схема публикувана в Радио телевизия електроника но не помня откъде.Беше преди 28 години някъде...Помня само,че захранването беше към 50 волта и имаше високоомни резистори.Директно от предусилвателя със слушалка Тесла от радиозалите преработена за стерео слушах с перфектно качество.Слушалките бяха мисля по 150 ома.Това си спомням от онова време.В нета има схеми на предусилвател коректор за магнитна доза.Имаше някой който пресно беше правил такъв предусилвател и имаше въпроси.
-
Тази схема не я бях виждал.По времето когато правих моя предусилвател се толерираха транзисторите като "по-надежни и с по-добри качества".
-
Тази на Симонов повече ми харесва,ще видим назад какво ще има :)
-
Прецизните предусилвателни стъпала които усилват малки сигнали обикновенно работят с изправено и филтрувано напрежение с по малка стойност за отоплението.Лампата се слага на цокъл с гъвкана връзка.Такава гъвкава връзка на цокъла може да се види в магнетофон Грундик ZK145 на Унитра.Това е против механична микрофония.
-
казваш че цокъла към шаси в вързан не трърдо а с гума. Нещо подобно съм виждал по руска техника където сокъла към шаси е вързан не твърдо с болтове ами с болт около който има пружина...
-
Против вибраций,имам подобни но не смятам да слагам усилвателя върху високоворителите :) Ще се задоволя с обикновени.Изискванията при мен не са толкова високи.
-
А бе вие пак забравихте че съществува Google
https://www.google.bg/search?q=riaa+tube+schematic&client=opera&hs=CxO&channel=suggest&biw=1280&bih=609&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=dz4aU8e4HaLc4wTKy4DoDA&ved=0CC4QsAQ
Пълно е със схеми,освен това РИАА коректора е обикновен предусилвател с една малко по специална честотнозависима обратна връзка и ако почетете малко теория за характеристиката на сигнала от динамичната доза може и сами да си направите тази връзка.
-
RIAA коректора е само една част от усилвателя,с него въпроса е решен.Аз няма да слушам на слушалки.Остава да определя от тук нататък до високогорителя как ще бъде.Лампи слава богу има и понеже вариантите са различни все още остава въпроса.Не знам дали тоя тип трансформатор от първия пост ще работи коректно с 6С19П.Имам доста от тия лампи и в различните форуми пиша за нея и добри и не съвсем отзиви.
-
Не знам дали тоя тип трансформатор от първия пост ще работи коректно с 6С19П.Имам доста от тия лампи и в различните форуми пиша за нея и добри и не съвсем отзиви.
[/quote]
Може да не ти потрябват изходни трафове. ;)
-
Ако мислиш паралелно и амп, ТВ3 е идеален за 6п6с, която пък не може да е по-масова... :D
Ето ми я любимата схемка с него:
http://fedor81.blogspot.com/2011/11/69-66.html
-
Ако имах 5ГД16 щеше да е добре.Съпротивлението му е няколко стотин ома и е специално за безтрансформаторни схеми :)
6П6С имам,въобще в наличност са и цялата номенклатура 6П3С 6П7С 6П9.Усилвателя е на първо място,RIAA коректора снощи го изпробвах на макет и работи добре.После ще ги определям кое къде ще е по шасито.Като мине хремата :)
-
Първо трябва да уточним разликата между магнитна и динамична доза. При магнитната (каквато е на Унитрата) трепти магнит, а намотката е статична, характеризира се с по-високо ниво на изходния сигнал - от 3 до 10 миливолта, най-често около 5. При нея не е необходимо предусилвателя да е в непосредствена близост, много уважаващи себе си марки слагат по половин метър свързващ кабел от дозата до предусилвателя който е външен. И аз така го ползвам с половин метър RG-174 до предусилвателя и нямам никакви проблеми с шум и брум, брума ми е 60 децибела под полезния сигнал. Динамичните дози са друга бира, при тях трепти намотката в магнитно поле, водят се като по-качествени, иглите им в повечето случаи са несменяеми и изходния сигнал е от 0.2 до 0.5mV при тях вече задължително трябва предусилвателя да е близо до дозата, а понякога се използват съгласуващи трансформатори за подаване на сигнала на обикновен предусилвател за магнитна доза.
-
Тази подробност не ми беше известна :) Човек се учи докато е жив.Моята явно е магнитна.
-
Те това е схемата,сега режа ламарини и навивам трансформатори :)
-
Веднъж мислех да реализирам тази:
http://www.kn34pc.com/construct/petko_petkov_tube_lf_amp_6p3c.html
Нямах подходящ захранващ траф, затова се отказах.
-
Тази схема я взех от един руски аудио форум.Трансформаторите които препоръчват са ТВЗ 1-9,ползват се в руските цветни телевизори.Аз не търся супер аудиофилско качество :) така че ще станат.Приготвил съм си два нови и сега се занимавам с шлосерска работа.Мрежовия съм го навил вече :)
-
Тази схема я взех от един руски аудио форум.Трансформаторите които препоръчват са ТВЗ 1-9,ползват се в руските цветни телевизори.Аз не търся супер аудиофилско качество :) така че ще станат.Приготвил съм си два нови и сега се занимавам с шлосерска работа.Мрежовия съм го навил вече :)
Тази схема съм реализирал но с 6П6С една "убиец"непретенциозна крайна, лъчев тетрод!Яко се представи.Изходящите бяха от наши приемници,мисля Лира или нещо подобно! За 4 вата повече не можем да желаем!Успех!
-
Не са проблем крайните лампи,имам нови 6П6С,6П3С,6П3С-Е,6Ф6С,6П9 и други октални от тоя тип.Ще видим с кой ще е най добре като видим какво ще излезе на изхода като му боднем осцилоскопче и други нужни прибори :)
-
ЛЗХеЛ ...кат режеш ламарини ... режи по две , че нещо да има и за мен :hi:
-
В този сайт има човек който съм го признал с уменията си по направа на лампови усилватели.
http://www.radioland.1bbs.info/viewtopic.php?t=1503
-
Не само там,има много писано в руските форуми.Схемата ми е от там,за сега ще е по нея докато тръгне нормално.Модификаций и евентуални подобрения след като и чуя гласа :) "Отечественная радиотехника 20 века" ми допадна,ще видим какво ще излезе накрая.
http://www.rt20.mybb2.ru/viewtopic.php?f=2&t=15690
-
Това ще свири по-добре, главата си залагам + че съм ги пробвал и 2-те ,6p6s е по-хубава на звук от норнмална 6п3с, Виж 6п3с-е е друга бира и се мери спокойно с EL34
(http://2.bp.blogspot.com/-S7t_ggVcn9o/TrfzScbWq3I/AAAAAAAABeg/8QSOLEmrJGs/s1600/%25D1%2581%25D1%2585%25D0%25B5%25D0%25BC%25D0%25B0+6%25D0%259D9%25D0%25A1+%25D0%25B8+6%25D0%259F6%25D0%25A1+%25D1%2584%25D0%25B8%25D0%25BD%25D0%25B0%25D0%25BB.jpg)
Ето го и целия блог.
http://fedor81.blogspot.com/2011/11/69-66.html
В момента съм пуснал подобна схема и просвирвам и 3-те краини за които говоря с малка корекция на катодния резистор
Повече инфо като пусна тема...6н8с+EL34 бие всчико. :D
-
Това си е същата схема само че на един триод.Правих някой експерименти с 6Н8С и 6Н9С.6Н9С с вързани в паралел две триодни системи е същото като с една триодна система на 6Н8С.Работата е там че 6Н9С има по малък аноден ток и почти на половина стръмност.От друга страна е малко по шумяща.Шума и на двете обаче е мизерен,вижда се с осцилоскопа обаче толкова ниско ниво че и да го коментираме няма смисъл.Триодното включване не го долюбвам за крайната лампа въпреки че е за препоръчване :) За сега продължавам с тенекеджийските работи,утре смятам да приключа с тях.После ще правя кутийте за трансформаторите.Мисля да направя една обща за трите с преграда между трите.Днес успях да ги подредя на шасито така че да няма магнитни наводки от мрежовия към изходните.6П3С работят добре със 220 ома в катода.Поиграх си със сигналгенератора на входа и под активен товар 4 ома подбрах два ТВЗ 1-9 еднакви,оказа се че за честоти под 200 херца различните екземпляри се държат различно.Нагоре до около 16-18 кхц биват,даже се учудих :) Явно произведените в различни години имат някаква разлика.Утре ще ги мисля.
-
а какво ще кажете за 6П7С , че имам много от тях :hi:
-
Имам от тях много,не харесвам балона твърде е висок за кутията ми.Доста по мощна е,но не е подходяща по много причини.Не я харесвам.
-
6П7С
Колко К траф изисква?
До сега не съм я пробвал, интересно с таз анодна капачка... Някой ако даде 2 еднакви по ток нови броя бих споделил впечатления. :D
6sn7 оригинала на 6н8с ако ви попадне, е наистина прилична за предусилвател ;)
-
Общо взето същата като 6П3С като параметри,само че анода е на тапата отгоре :) и по дебела.Колко килоома иска зависи от анодно и тока.За по високо анодно съответно по голямо.Ще ти дам формулата ако искаш,то се смята според класа на усилвателя.
-
Изглежда доста ретро с таз анодна капачка, това което го пказваш за параметрите... :(
Представям си как ще седи с 2 бели керамични държача за анодния кабел 8)
Трябва да се разходя до едно магазинче в центъра дет продават китайски на добра цена
-
То ако е за ретро и екзотика да ти пратя ГМИ6 или ГУ29 и други рогати изглеждат добре :) аз не ги обичам обаче рогатите.Масрафа им по голям,да докараш на вид да изглежда приветливо.
-
@ lz2xl
При паралелно свурзване на 2-та триода на 6н8с и на 6н7с винаги се забелязва закъснението на единия... това ме издразни, пък покачването в мощността доста малко... в сравнение само с единия триод.
Твоите впечатления какви са? Аз винаги хващам ехо ефекта и ме побърква.
6П7С
Май тя ще е ,че е на същия цокъл, и същите катодни салтанати изисква, още не съм гледал краката ама май и те ще съвпаднат с изключение на анода де.. :D
-
Там мощноста не е важна,динамиката е по важна.Скоростта на нарастването на анодния ток,въпреки че не е точно сравнението.Силно зависи от активното съпротивление в анода.Около 50 килоома е оптималното.Аз нямам такива големи изисквания :) 6П7С е също на октален цокъл.Там главоболията са малко,замяната става бързо.
-
Аз си смъкнах малко изискванията като се оказа че брум имам само заради "интерконекторите" и понякога заради евтиния потенциометър в Бг, който почне да внася ALPS ще прокопса :D...
Абе малко са разместили краката ама отоплението, 2-ра решетка и катода са си на мястото, за пробата ще го пробам.
-
За брума са писани цели докторати :) оптималното всички маси в една точка и въпроса решен,само че на практика трудно при монтажа :)
-
При мене не е.
само дето общата ми точка е 10см 2 квадрата и обхожда краката на втората филтрова група след дросела 4*100uf@400v, всичко ходи до нея с макс 2см 2 квадрата кабел. Само ендбрумера ми е с 5см 2 квадрата до тази обща точка :D А си е доволно разхвърлян и е с октални цокли. Пп първата филтърна група след шунтирания грец е 680uf...
На новални цокли и по компактен монтаж съм постигал.
Пп отказах се от идеите за платки итн, всичко отиде в кофите още преди да е тествано...
Но няма да се дам, ще кача снимките тия дни като довърша още 1-2 неща по него. :D И после съм намислил да го занеса при Милен да го чуе с генератор и скоп, въпреки че на ухо не мога да съм по-доволен.
-
Там има една тънкост,брум може да пробива към катода от към отоплението ако катода не е вързан директно към общата маса.Това се случва при стари и много стари лампи от окталната и по стари серий.Технологиите по късно са напреднали и въпроса с утечните са го решили.Трябва да се избира лампа.Аз се напатих с това когато правих регенеративния приемник.Ендбрумера решава проблема :) За осцилоскопа и сигналгенератора съм съгласен.Всичко се вижда и ако искаш може и честотната характеристика може да си нарисуваш.Иначе такива приказки като това се чува с подчертано ниски пък това го няма предизвикват усмивки.Понякога се изкушавам да питам някой ревностен аудиофанат дали розетката на контакта е избрана по звучене ;) :D ама ще влезем в полемика :) Печатните платки за лампов монтаж за мен са нещо излишно ако си правиш нещо в един екземпляр.Голям таралеж може да си вкараш.да спазваш размери всичко да легне както трябва и няма мърдане ако искаш нещо да променяш.
-
До тук,утре продължавам :)
-
Хайде сега изходните трафове да ги сложиш огледално от долната страна на шасито и да служат за задни крака и да спестиш 3-4 страници от темата с гонене на индуциран брум. ;) Същото нещо съм го правил, няма начин да ги оставиш толкова близо до захранващия и да не го чуваш през колоните...
Иначе е супер ;)
-
Може и да няма брум, бобините на захранващия траф и на изходните са завъртени в пространството, възможно е да има едва доловим брум. На моя моно усилвател с 6Н8С и 6П6С, разтоянието между двата трафа е около сантиметър, брум няма :) :
(http://media.snimka.bg/s1/2379/031002449.jpg?r=0)
-
Това е само шасито.Брум няма,освен това има върху тях екран от желязна ламарина и прегради между трансформаторите.Вързан поп мирно село :) от долу има също екранираща преграда,обаче не съм я направил още.Има още много работа по корпуса.Лицевия панел и двата странични също още не са готови.Задния панел е фабричен,от стар CRT монитор.
-
това че няма брум направо не мога да го повярвам.
като на първичната на захранващия пуснеш мрежово и на вторичната на изходните вържеш слушалки абсолютно тихо ли е?
-
Слушалки е несериозно :) на вторичната на изходния 8 ома активен товар и осцилоскоп отгоре му.Има около 200-300 мкв.За проба върху високоговорител 20 миливолта не се чуват.Това без да слагам преградите от желязна ламарина.Три положение че осите на двете магнитни полета са на 90 градуса няма проблем.
-
Тук го обсъждахме :) :
http://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=1491.msg15544#msg15544
Съвсем лек брум има, почти не се чува, свири много добре.
-
Въобще Пичагата правилно обърна внинамие.Ще видим накрая когато приключа как ще е :drinks:
-
Днес му чух гласът,на OTM 1-02 звучи добре :) сега остава да му направя лицевия панел и другите неща по външния вид.Работата продължава :drinks:
-
Поздравления за напредъка, изглежда добре!
Това си е същата схема само че на един триод.Правих някой експерименти с 6Н8С и 6Н9С.6Н9С с вързани в паралел две триодни системи е същото като с една триодна система на 6Н8С.Работата е там че 6Н9С има по малък аноден ток и почти на половина стръмност.От друга страна е малко по шумяща.Шума и на двете обаче е мизерен,вижда се с осцилоскопа обаче толкова ниско ниво че и да го коментираме няма смисъл.Триодното включване не го долюбвам за крайната лампа въпреки че е за препоръчване :) За сега продължавам с тенекеджийските работи,утре смятам да приключа с тях.После ще правя кутийте за трансформаторите.Мисля да направя една обща за трите с преграда между трите.Днес успях да ги подредя на шасито така че да няма магнитни наводки от мрежовия към изходните.6П3С работят добре със 220 ома в катода.Поиграх си със сигналгенератора на входа и под активен товар 4 ома подбрах два ТВЗ 1-9 еднакви,оказа се че за честоти под 200 херца различните екземпляри се държат различно.Нагоре до около 16-18 кхц биват,даже се учудих :) Явно произведените в различни години имат някаква разлика.Утре ще ги мисля.
6Н9С според мен не е от най-добрите за аудио лампи. Правил съм доста усилватели и експерименти и според мен има малко "телефонно" звучене, тоест изкуствено повдига средните честоти, както и много други лампи, но специално 6Н9С ги прави да звучат като през мегафон. 6Н8С е съвсем друга работа, там звученето е линейно, кристално, според някои хора звучала хладно, но според мен по-скоро точно, неукрасено. Тези разлики обаче могат да се чуят само на добри говорители и озвучителни тела. Като по-евтин вариант препоръчвам елипсите с изместен магнит като средночестотни говорители, а защо не и като високочестотни, така може да се направи двулентово тяло само като се подпре елипсата с един басов говорител. Пробвал съм го много пъти, става екстра. Само че трябва да отрежеш ниските честоти на елипсата с един кондензатор (филтър първи ред) на около 200-250Hz и да сложиш бобина на нискочестотния, за да свири само ниските честоти. Но да се върна на 6Н8С, тя няма достатъчно усилване за да "разклати" 6П3С, но анодният ток й е достатъчен, дори да използваш само половинката, 6Н9С пък няма достатъчно тяга (аноден ток) за 6П3С, затова в тази схема са запаралелили двете половинки, за да го докарат на ток. Според мен по-добрият усилвател ще бъде с едната половинка на 6Н8С и с 6П6С (или по-добре 6Ф6С, ако я имаш) за крайна. Но пробвай и сам ще се убедиш. Има една лампа, която ми е любимка в предусилвателните стъпала и тя е 6Г7С, същата като 6Г7, но в стъклен балон. Въпреки че има доста противоречиви параметри, си заслужава опита с нея. Свири много интересно, кристално, прозрачно, но същевременно плътно и сякаш те пренася в 50-те години. В металния балон звучи малко по-тъмно и мудно.
Малко се отклоних и забравих най-важното - ТВЗ трафчетата ще се наситят при 6П3С, гарантирам. Освен ако не намалиш анодния ток драстично или не увеличиш немагнитния зазор, от което ще пострадат ниските честоти. Изобщо тези трафчета са си предназначени за 6П14П, 6Ф5П, 6П6С и други от този калибър. 6П3С е сравнително мощна лампа и си иска едни 10-тина кв.см. сечение на магнитопровода :)
-
@ :drinks: :bravo: :bravo:
Мале, колко е продеден :o ,анаправо ме удари в земята с тоз монтаж. :bravo:
Моя изглежда вътре нацвълкан като от бавно развиващ се китаец в сравнение с твоя монтаж :hi:
Прилича ми твоя на Стрите лампови ампове от едно време монтажа, много яко. :drinks:
Да попитам каква схема ползваш за индикаторите, като къде си ги заакчил и всичко? Понеже и аз сега мисля един индикатор ама нещо не съм доволен от схемите дето до сега съм пробвал, а те не са малко...
+1 да Пробваш с 6п6с ( само един катоден резистор МАЙ беше разликата) :blush:, Ще се влюбиш в звука на дарт вейдъра :D
Предусилвателните като гледам си използвал 6н8с :good:. Както казват над мене по-добрия избор е.
-
Началния ток на 6П3С съм го ограничил на 45 ма,трансформаторите имат достатъчна въздушна междина за да не се наситят.Анодния резистор около 50 к е малък за една система 6Н9С.Анодния ток ще и дойде в повече за една система.За 6Н8С обаче е точно и на изхода на предусилвателя излиза около 30-35 волта размах към решетката на 6П3С.Там работата е ясна,сигнал генератор отпред,резисторен товар отзад и с осцилоскопа лазене кое как и къде какво ще криви.Ако криви ще си покаже.
Индикаторите имат три схеми на свързване на изправителя,средна стойност,максимална стойност и изобщо без нискочестотен детектор.Последната отпада,изображението е много размито с него и не ми хареса.Ще видим кой ще ми хареса.Точно там не съм го решил как ще бъде.Има много схеми в нета и много теория.Ще го решим като видя коя как работи.Пробвах снощи варианти,не ми хареса.
-
Аз не съм пробвал с 6Н9С по простата причина, че нямах такава лампа (вече имам, колегата Динев ми подари няколко :) ), използвал съм 6Н8С+6П6С, схемата може да се каже, че аз си я съчиних :blush: , без да се хваля на 8-Омови колони звучи много добре. Така, че съм съгласен с колегата Червеноармеец за 6Н8С.
-
Анодния резистор около 50 к е малък за една система 6Н9С.
То и за двете в паралел е малко недостатъчен, 90к е вътрешното съпротивление на едната, двете в паралел правят около 45к, 150-180 килоома е оптимума. Но ако го докарва на усилване бива, даже ще има повече динамика, но и по-големи нелинейни изкривявания. Ако имаш 6С2С или 6С5С пробвай с тях, по-добро разделяне на каналите и (според мен) малко по-отворен звук.
Валери, схемата изглежда добре, но ако искаш измери колко ти е напрежението върху крайната лампа (не анодното, а това между анода и катода) и пада на напрежение на катодния резистор, за да видим какъв ти е режима. Струва ми се че работиш с малък аноден ток и можеш да намалиш малко стойността на резистора в катода (примерно на 470 ома), но ако трафчетата са ти слаби, може и да се наситят. Ако пък ти харесва така го остави както си е :)
-
Правих опити, промених катодния резистор на 310 Ома, анодния ток се вдигна, но никаква разлика в звученето и мощността нямаше (мисля, че в темата посочена по-горе го писах), така работи много добре.
-
Да попитам каква схема ползваш за индикаторите
Сега гледам и умувам,то общо взето няма много варианти.Като индикацията на магнитофона Мамбо,нещо опростено,или ламповата Unitra ZK140.
-
(http://www.ges.cz/images/pictures/6/6p7s_cccp.jpg)
наскоро ми попаднаха лампи 6П7С , много ефектни са на външен вид, едри, цуцулести кат ЕЛ34-те, мерих ги на лампомера 100ма аноден дават без особен зор , та ... по темата , дайте добра практически реализирана схема с тях :hi:
-
Схемата е като за 6п3с, само гледай да разместиш правилно краката дето са разменили руснаците, иначе елементите са си същите.
Като я гледам вътре е баш като 6п3с...
Анодни капчаки имаш ли?
-
Това което правих работи и с 6П7С.
-
ами имам и 6П13С ама те с много малко анодно напр. ги дават - 200волта по справочник !??
а някакви данни за изходния траф !??
между другото имам доста 6п13с , чудя се на колко да ги пусна в базара - на 5лв бива ли ? :hi:
-
:D Пичага двете лампи са с различно вътрешно съпротивление което си влиае :D Все едно вместо 6п3с да лепна 6п14п без да барна схемата ;) ще свири но тука се пита как ще свири.
-
Това са импулсни лампи за телевизори По справочник работят до 400 волта на анода.Схеми с тях има нета,изходния трансформатор зависи от RL на лампата.От конкретния режим ,анодно напрежение аноден ток клас и т.н. Изчислява се и се навива,може и готов.
http://www.oldradio.ru/tubes/russian/detail/6p13s_2.shtml
Предельно допустимые электрические величины
Наибольшее напряжение накала, В 6.9
Наименьшее напряжение накала, В 5.7
Наибольшее напряжение на аноде, В 450
Наибольшее напряжение на второй сетке в момент включения, В 450
Наибольшая мощность, рассеиваемая на аноде, Вт 14
Наибольшая мощность, рассеиваемая на второй сетке, Вт 4
Относно 6П3С и 6П7С по справочник разликите са малки,и двете в един и същ режим.6П7С има по високо напрежение в импулсен режим.Двете работят в един и същ режим и еднакъв аноден ток.До 72 ма и за двете.Анода е изведен на балона.Другото е същото.
http://www.magictubes.ru/sprav/pdf/6p3s.pdf
http://www.magictubes.ru/sprav/pdf/6p7s.pdf
-
Simo има много писано за изходни трансформатори :)
Пишеш в гугъл "ВЫХОДНЫЕ ТРАНСФОРМАТОРЫ НА ВСЕ СЛУЧАИ ЖИЗНИ" и ще намериш много интересни неща има и "ВЫХОДНЫЕ ТРАНСФОРМАТОРЫ НА ВСЕ СЛУЧАИ ЖИЗНИ 2"
Примерно тук,Алексей Шалин е човек с голям опит :)
http://old.tchernovaudio.com/?s=audioportal&sub=faq&view=0000000236
-
вътрешното съпротивление на 6п7с е 35к това на 6п3с е 22к, да трафовете ще са различни ако си ги мотаеш, но в случая като се ползва каквото има поне близко...
и един цитат от друго място:
http://audioportal.su/archive/index.php/t-2660.html
Некоторые любят 6П3С-Е, как Ал-др Мищенко,
если смотреть по параметрам в сравнении с 6П3С
Ri в тетроде Ri в триоде
6П3С ~ 25k ~1,5-1,7k
6П6С-Е 45-60к ~2,5k
-
Момчета, струва ми се че омаловажавате някои фактори и че гледате на лампите само като на съвкупност от параметри :) Например 6П14П и военната и версия 6П14П-В звучат различно. Да не говорим за 6П15П. Втората е по-напориста, с повече "мускули", а първата с малко повече финес. Това че 6П7С и 6П3С си приличат по конструкция, не ги прави еднакви. 6П3С звучи малко остро и напористо, а 6П7С е по-музикалната. Не бих ползвал 6П3С за домашно слушане, 6П6С е по-добра. 6П7С е по средата. Всички изброени дотук обаче, остъпват на 6Ф6С, въпреки че тя е по-скоро за по-лека музика, баса не и е най-силната страна, най-вероятно поради високото и вътрешно съпротивление, дори в триодно включване. Руснаците я пускат в пентодно и казват че свири добре, но аз само в триодно съм я пускал. Преди време и на мен ми се струваше смехотворно лампи, с почти еднаква конструкция да звучат различно но е факт. Само че трябва да имате подходящите колони за да чуете разликата. Освен това, вътрешното съпротивление на лампите не е константа, а зависи от режима. В триодно свързване при по-ниско преднапрежение и при по-голям аноден ток вътрешното съпротивление намалява при едно и също анодно напрежение. Освен това всеки драйвер и всяка крайна лампа трябва да се напасват и по усилване и по ток, и на измервания с осцилоскоп, но и на звук. Почти всяка схема, налепена без грешки ще засвири но въпроса е как. Нещата не са толкова прости, във всеки лампов (а и транзисторен) усилвател се налага да се правят компромиси, друг е въпроса с кои от тях можем да се примирим за сметка на други. Например колкото по-голям е анодният товар на крайната лампа, толкова по-линейно е звученето и толкова по-малки като стойност са хармониците. Но и изходната мощност също пада. Освен това, не винаги препоръчаните от завода като оптимални режими са най-добрите на звук. Те се дават с оглед на дълговечност на лампата, максимална изходна мощност при предварително зададени нелинейни изкривявания, които често са чуваемо високи. Идеален изходен трансформатор не съществува, отново се намесват компромисите. За да имаме добро възпроизвеждане на ниските честоти, трябва голяма индуктивност на първичната намотка на трафа, респективно повече намотки, вследствие на което пък се повишава паразитния капацитет, от което страдат високите честоти. Е, дори един навит как да е изходен траф ще има честотна лента поне до 12-13kHz, ако това устройва някого добре, но мисля че говорим за нещо повече от звук на старо радио. Затова се използва навиване по специален начин - първичната се разделя на последователно свързани части, които се навиват в противоположна един на друг посока и се свързват край с край, начало с начало и т.н. за да може да не се променя посоката на тока, но да намалее паразитният капацитет. За да се намали паразитната индуктивност пък, между отделните части на първичната се навиват няколко еднакви вторични, които се навиват в една и съща посока и се свързват паралелно.
При драйверната лампа нещата също не са по-лесни - там също има оптимална стойност на анодния товар - колкото по-висок е, толкова по-малки са изкривяванията, но ако е прекалено висок, започва да страда динамиката, тоест звукът губи "атака" и "ряз", губи се резкият контраст между тихите и силните пасажи в произведението, който добрият усилвател трябва да възпроизвежда светкавично. Не на последно място, дори добре навитият траф има собствена резонансна честота, която се определя от паразитните параметри и е добре да бъде поне една-две октави над чуваемия диапазон. Изходният трансформатор е най-сложното и оказващо влияние нещо в един лампов усилвател, след това е избирането на подходящите режими и лампи и чак тогава са другите "дреболии". Да не говорим колко трудно се намират магнитопроводи с подходящото качество и с високо съдържание на силиций и още няколко други важни елемента за направа на добри изходни трансформатори. Ако сте маниаци, трябва да си приготвите пари и за вакуумно отгряване на магнитопроводите с фазова рекристализация. Има обаче лъч надежда за по-скромните от нас - в някои стари лампови радиприемници и радиоли, има сравнително добри магнитопроводи за изходни трафове - за съжаление само те могат да се използват от готовите трансформатори, защото поради това че не са секционирани, честотната им лента е ограничена отгоре :)
До колегата Симо - както ти писах на ЛС, пробвай тези E180F, които продаваше, в триодно свързване като драйвер за 6П7С, с аноден резистор около 15к.
-
Мдаа,обаче аз не съм маняк :) и като прочета аудиофилски изцепки коя лампа имала подчертано ниски и коя подчертано високи получавам ортикария.Тая имала ряз оная нямала са субективни оценки.Динамика,коефециент на нелинейни изкривявания,мощност шумова характеристика и т.н. са параметри който могат да се измерят и коментират.
Дръжте се сериозно бе хора че става като в оня виц "Съдейки по дължината на ушите и размера на топките тоя заек е на 300 години" казал Чапаев на Фрунжин при огледа на магарето :lol:
Качествен магнитопровод има,стига човек да знае къде да търси,а то вакуумно отгряване на магнитопроводите с фазова рекристализация и други щуротий да се занимавам нямам намерение :) Особенно сега когато има толкова много техника която се бракува и унищожава.Трансформатори за 400 хц и 1000 хц има бол в стара военна техника и ако човек се разходи до съответните пунктове където ги продават на килограм може да се обзаведе с много прилични неща.Аз примерно купих за 30 лева около 70-80 кг стари трансформатори.Силициева ламарина и пермалой,дебелина на пластините 0.3 мм.На тия честоти всичките са такива тънки.Много качественно желязо :good: За съжаление трябва да се правят макари.Това ще го преживеем,картон има.Прозорците са им големи,ще събере и качественна изолация за секционирането.Ще видим,това са проекти за много време напред.
ТВЗ 1-9 не е чак толкова лош трансформатор,за тая чукачка ми върши работа.И друго,има една басня че буквата В след наименованието на лампата означава "военна или за военни цели" 6П14П примерно си е нч пентод 6П14П-В си е същия само че виброустоичив,6П14П-ЕВ виброустойчив с повишена надеждност.Между другото има и 6П14П-Т и 6П14П-К.... тропически вариант и вариант за работа в импулсен режим.Рядкост за колекционерите :) събрал съм 16 различни вида.
-
Част от трофеите,точно за нашите цели.
1.Трансформатор 10 кв. сечение пермалой силиций,дебелина на пластините около 0.15-0.2 мм.
2.Трансформатор 24 кв. сечение силициева ламарина 0.3 мм без макара,мангалите изсекли макарата заедно със проводника :)
3.Трансформатор около 12 кв.сечение силициева ламарина 0.2-0.3 мм.
4.Трансформатор около 20 кв.сечение същата ламарина както предния.
Другите няма да ги фотографирам.Още двадесетина такива с добър магнитопровод и изсечени макари.Въобще тях ги интересува бакъра :D тия железа ги продават ако има мераклия :)
-
Не бих ползвал 6П3С за домашно слушане, 6П6С е по-добра.
Абсолютно съгласен,смених и заедно с катодните съпротивления.Минус 14 волта на катода,295 на анода.Стана без грешка.Така остава :good: Ще почерпя при първа възможност :drinks:
-
И аз не мога да кажа че съм маниак, но като направя нещо и започна да го преправям виждам колко по-добре може да стане и искам да вдигна нивото :D
Прав си че се намират по битаците много добри железа. Тези които си снимал също ми изглеждат добри находки. И аз съм посъбрал това-онова за черни дни :D Общо взето ако е добра стоманата и дебелината на ламелите е 0,3 или по-малко, стават :) Пермалоя е екстра като материал, но много лесно се насища, виж за по-малки токове, при голямо сечение и при малък прехвърлящ кондензатор (за да се ограничат ниските честоти, подавани към крайната лампа) е идеален. Аз съм си решил проблема с по-малки компримиси - в момента правя два отделни усилвателя - единия за бас канала - никакво секциониране, но големи изходни трансформатори, с голяма индуктивност на първичната, високите честоти там не ме интересуват. И другия за среди и високи - 6кв.см. изходен трансформатор, секциониран, четири първични, три вторични, малка индуктивност на първичната, малък паразитен капацитет и малка паразитна индуктивност. Ниските съм ги отрязал още преди да стигнат до крайната лампа, под 150-200Hz няма никой, другия усилвател ги възпроизвежда тях. За съжаление закъсах с парите и работата отлежава вече близо 2 години.
Макарите предполагам не са ти проблем да си ги направиш, аз ги правя от кадастрон, стават по-тънки и намотките са по-близо до магнитопровода. Не мога да намеря пресшпан никъде..
А колкото до звука и до субективните критерии, това са моите наблюдения, от опитите ми, правил съм няколко лампови усилвателя и разлики между отделните лампи има, то няма и как да е, различни конструкции, различно звучене :) Преди време мислех че разликите в конструкцията на лампите е с цел да се подобри работата им при високите честоти и да се намалят междуелектродните капацитети (което си е самата истина), но се оказа че разлика има и при НЧУ, макар честотите там да са смешно ниски.
За В-то и ЕВ-то накрая на лампите си напълно прав, то си го пише и в заводските данни. 6П14П-В е точно с повишена издръжливост на удари с еди какво си ускорение, а, ако е ЕВ е и с повишена дълговечност, мисля че 5000 или 10000 часа. 6П14П-К не знаех какви са, благодаря. Интересното е че съм ги срещал и в Ригондите, може би това са имали, това са сложили :D
-
Абсолютно съгласен,смених и заедно с катодните съпротивления.Минус 14 волта на катода,295 на анода.Стана без грешка.Така остава :good: Ще почерпя при първа възможност :drinks:
Режима ти е екстра :good: Шунтирал ли си катодните с кондензатори?
-
Абсолютно съгласен,смених и заедно с катодните съпротивления.Минус 14 волта на катода,295 на анода.Стана без грешка.Така остава :good: Ще почерпя при първа възможност :drinks:
Вкарахме го в правата вяра и Асен! 6П6С си е по рождение за аудио! На 6П3С и дай телеграф,за там си е проектирана, за клас "С" А иначе му личи на Асен навика за ВЧ аранжимент на шасито,с преграда между преампа и крайното стъпало! :good:
-
Прешпан и електрически картон все още има,днес нарязах макарата за по големия.Иначе за катода на 6П6С всичко е както по книгите и аудиорелигията ;) електролитен 470 микро и 2.2 микро неполярен паралелно на резистора.
Тя преградата беше за друго ,ама и за екран става.Истината е че трансформатора много тежи.Тази отгоре е от мек алуминий.Като я натисне и става като копаня :lol: една похабих и сега има преграда.Да държи трафа :) Ако знеш на какъв прашен таван се качвах за тия 6П6С.Нови,девственни..............бяха :drinks:
-
Махай го тоя 2.2 uf, гаден е звука с него... :D сложи за 63в електролит и ще заспи
да не ти подпалвам фитила ама ако имаш към 385 анодно в може да сложиш и EL34... Е тука е истината :D ама тия трафчета не знам как ще им се видят 60ма
-
Махай го тоя 2.2 uf, гаден е звука с него... :D
Ей,голям майтапчия е нашия Пичага! ;) Явно си е гърчил с такива нещица главата,та те гъбарка ! :D Използвал съм доста различни капацитети и общо взето съм стигнал до резултат 100uf+2.2 uf неполярен в катода!Също, един последователен безиндуктивен 1ом на катодния резистор ,та там да си меря тока на покой .Скоро ще завърша "фацата"не едно мое РР-UL с 6Н8С и 6П6С разбира се..... и ще се хваля :P Наистина звучи страхотно! После, на операционната застава един нов певец с ГМ70.Тя ми е любима сред любимите! :good:
-
100uf+2.2 uf неполярен в катода!
Е мииииииииииииии нямам 100 мкф свестен сега,тъй ще си седи.Тоя 2.2 мкф колко пъти го сменях докато стигне по малко от 3 -4 дб над 15 кхц............безиндуктивен,иначе си ..............ло всичката бойна слава :lol: хем квичи хем криви :) Малеее ГМ70,Стефане каква е тая гигантомания.Да ти търся ли желязо за изхода,то тука има чалъм сега ако си чел по нагоре.
6Н8С с Нулевия печат най ги харесвам ;) ако трябват свиркай :drinks:
-
Видях,видях железата!Ще се черпи,няма накъде....и някой лев ще се потроши,няма как!Ама, няма да се обиждаме на гигантомания Я! То може и малко и много тая ламбица!В интерес на истината това ще ми е 3 ти проект с нея,просто е несравнимима!!Няма да изпадам в аудиофилска риторика и сравнения,аз също не си падам по купешка фразеология!Само мога да кажа че ГМ70 може всичко..... :good: Малко и отстъпва ГК71,но и тя е ангелогласна! А, ако знаеш, добрата стара RL12P35 каква линейност, какъв гласец има..... :crazy: За ЕL34 ,мога да кажа че е лампа в класацията,но ако Оги вземе да опита с ЕL12,определено ще си промени мнението от подобен клас на мощност лампи! Все пак, във времето и от практиката, човек научава много истини за звука!Ще си помагаме доколкото можем и доколкото се питаме! :hi:
-
EC360 лоша ли е,малко хора я познават :) Случайно имам двечки :drinks:
-
тука има по темата за 360ката
http://www.bgaudio.org/forums/viewtopic.php?f=9&t=1095
или ето ти точните данни:
Heizung: 6,3 V und 1,9 A oder 12,6 V und 0,95 A, indirekt
Anodenspannung: 60 V
Anodenstrom: 200 mA
Gitterspannung: -7 V
Steilheit: 20 mA/V
Durchgriff: 40 %
Verstärkungsfaktor: 2,5-fach
Innenwiderstand: 120 Ohm
ще иска голям траф за тез 200ма и ще свири слабо със само 60в анодно... И усилването и е нкакво 2.5 пъти, иска и корав предусилвател.
-
Днес бях дърводелец :D шкурих и лакирах.Тамагочито вече има крачка.Само предните,задните още не са готови :)
-
Мале , мале то е красота то е чудо. :good:
Крачетата от какво са ? 8)
-
Крачетата са "Home made" направи си сам.Плексиглаз ,тънкостенна алуминиева тръба боядисана черно.Такава имах :) и вътре в плексиглаза дупка.В нея залепен син светодиод от газова запалка :) отдолу гумени кръгчета за да не се пъразля и да не драска по масата.
-
Да попитам каква схема ползваш за индикаторите, като къде си ги заакчил и всичко? Понеже и аз сега мисля един индикатор ама нещо не съм доволен от схемите дето до сега съм пробвал, а те не са малко...
Това е схемата последно,иска около 10-15 волта преди диодите.Може на анода на предусилватела,може и на анода на 6П6С.Според както е удобно,по добре е на анода на крайната пред резистор 200 к.Тогава обаче ще се наложи 4.7 м да го смениш с около 100к.
-
Като качиш разни работи по анодите и винаги се чува... вместо тия бавни 1н4007 сложи шотки диоди или UF най-малко.
Моя го вързах вчера след разделителния кондензатор между 2 те стъпала , тоест на 1 ва решетка на крайната лампа. Нищо не чух като влияние... индикирам всичко, няма филтър за ниски, ама то е 6е5с, та тоя малък триъгълник като го видя да мърда си е голям кеф... Има ли друг индикатор на октален цокъл с по-голям размах на индикацията/ножа ?
-
EM71 ми харесва но няма откриване.
http://www.tubeclockdb.com/media/kunena/attachments/589/Hexenkche.jpg
-
EM1 и EM11 са много красиви, ако някой си намери такава и проблема е в намирането на цокъла, мисля че имам един такъв - подарявам го, ако някой има мерак да прави нещо :) Аз имам и от двете, но не искам да ги "похабявам" за лампови усилватели, по-добре да се реставрира някое старо радио с тях, което да се включва от дъжд на вятър, че при редовно ползване за 2-3 години си отиват.
-
Неудобни според мен за тоя тип конструкция.Има вариант с EM84 обаче ми се струват прекалено модерни.Освен това ще трябва да пробивам нови дупки за закрепването на цоклите тъй като екрана ще бъде завъртян спрямо предната част.Имам EM1 и EM4 в добро състояние,не ми се слагат там обаче,може да свършат добра работа за някой ценен радиоапарат.Сега търся тънък шперплат от този който ползват авиомоделистите за предния панел.Пробвах с алуминиев панел обаче не ми хареса.Дървото повече ми харесва.
-
Що просто не сложиш една летвичка като страничните ама по-ниска, за преден панел и толкоз ?
Относно дизайна. Тъй като отгоре всчико ти е в двустранна симетрия, трабва и преднияпанел да е така. Тоест, 2 еднакви врътки, една в ляво, ена в дясно, на еднакви разстояния от външните ръбове. Или едн цвнтрална и 2 колючета по едно от всяка страна.
Асиметричното разположение както са ти сега отворите на алуминиевия панел няма да тича.
-
Върху алуминиевият панел можеш да залепиш имитазия на дърво.
Едни хартиени рула колкото тапетни ролки.
Преди време ги видях да ги ползва един Латвиец Ромас се казва.Изглежда приемливо.
-
Усилвателя изглежда добре, особено с индикаторите 6Е1П, на мен те са ми любимите. И с окталните става красиво, но трябва да се монтират на челната страна и то майсторски. Иначе съм съгласен с Пичагата, по-добре е всичко по предния панел да е симетрично. Можеш да добавиш също и един входен селектор с поне 2-3 входа.
Между другото от Литва е Ромас и е много известен по руските форуми. Има доста интересни клипове в Ютуб, който иска да ги разгледа :)
-
Ромас Зернис от Утена го познавам :),той повече се занимава с регенеративни приемници.
Входните гнезда са отпред,заедно със стерео потенциометъра.Толкова там.Не харесвам претрупаните входни панели.
Добре че ме подсетихте за Рома,сега му писах в http://hiend.borda.ru/ и го поканих тук :drinks:
-
Абе те хубаво са отпред, аз обичам да ги слагам отгоре отпред :crazy: ама сложи потенциометъра центарлно а чинчовете от 2-те му страни да има симетрия, на един нов дървен панел че тоя крив халумин хич не пасва на останалото .
Даже от същтата дъска за страниците ако имаш още и направиш баш същия преден панел като страничните, пак ще е гот.
-
Ако приемаш идеи и ако кажеш за какво са двата отвора от двете страни на потенциометъра, мога да ти надраскам набързо една идея за преден панел :hi:
-
За нищо не служат,няма да се виждат.Панела по средата е разхлабен,за това изглежда крив.По средата ще има лого.Още не е готово.Приемам всякакви идеи :drinks:
-
Панела е готов,от същия материал като плочата под лампите.Алуминиева ламарина от едната страна обработена по непознат за мен начин.Прилича на тъмно сива кожа.Сега продължавам с Riaa коректора.Разновидност на схемата на Манаков.Пробвах на макет,добре работи.Сега правя платката,захранващия блок за Riaa коректора ще е отделно.
-
:) Добре работеща и простичка схема! При мен работи на 250в.,стабилизирано с IRF 840.Отоплението, също стабилизирано с LM317. Така най ми допадна,споделям впечатления! :hi:
-
Нещо такова ще е :)
-
Някои правил ли е опит с лампа 6J6 за предусилвател на лампа EL95.Мнения ако може и схема.Имам ги и мисля да опитам.
-
С 6J6 /ЕСС91/ съм правил слушалков усилвател!Държи се много добре на 100-на волта анодно и 7-8 ма на анод.За преамп, е по-добре да се запаралели,заради обшият катод.Мога да споделя за проект на домашен мъник SE за преамп - 6AT6- според мен много добра за целта, и крайни-EL95,EL90,6AQ5.Всички са доказани аудио певци,според нужната изх.мощност! :hi:
-
Асене ,добре се е получило на тази платка!Ще споделиш каква е разликата между лампа и полупроводник!Аз подбирах от доста лампи за минимум микрофонене.После им надянах по един пръстен от термо тръба, пенопласт,около 2 см за да им намаля влиянието от външни вибрации.И за завършек шасито ми е на меки гумени тампони. За съжаление снимките ги затрих при преинсталация на компа ,а собственика е далеч от мен,за да го помоля за нови снимки . :( :hi:
-
Ще споделиш каква е разликата между лампа и полупроводник!
По високи напрежения,лампов звук..........носталгия :)
-
Riaa коректора готов заедно със захранващия блок.Остава кутиите за двете по отделно.
-
Много добре изглеждат ! :good: Каква е технологията ти за печатните платки ?
-
Лазерно ютиена технология :)
-
Предполагах :), позната ми е, пробвах я и за двустранни, супер се получава.
-
Е на това му викам златна ръчичка! Асене,като дойда на прослушване,ще имаш да черпиш! :good:
-
Абе златна :D ама се получи,коректора ако не е екраниран наглухо като в танк ръмжи като сърдит тигър :lol: Изправителя задължително отделно също в задънена кутия.За черпенето ще го уредим,ти се домъкни до тука.Останалото ще го мъдруваме на място :drinks: Тъй че сега започвам с тенекеджийските занимания.Заплюх си една кутия от PC за донор за тенекия,гледам отвътре качественно поцинкована тенекия.Пробвах,голяма изненада.Китайските келеши да вземат да намажат тенекето с нещо като парафин или восък и не ще да хваща калай.Тъй че ако има някой идеята да ползва такива капаци за кутия да вземе да пробва първо дали се калайдисва ;)
-
Аз не съм пробвал с 6Н9С по простата причина, че нямах такава лампа (вече имам, колегата Динев ми подари няколко :) ), използвал съм 6Н8С+6П6С, схемата може да се каже, че аз си я съчиних :blush: , без да се хваля на 8-Омови колони звучи много добре. Така, че съм съгласен с колегата Червеноармеец за 6Н8С.
Здравейте,
Мисля, че и за мен вече е назрял момента за лампов SE усилвател.
Вашата схема ми хареса. [attach=2]
Лампите, по този начин, са си точно в режимите, а и не ми харесва параленото свързване на 6Н9С.
Другата, която първоначално мислих да опитам е със 6Ж4 + 6П6С. http://www.radiolamps.ru/articles/se/tubeamp_21.html
[attach=1]
Какво ще кажете за използването на тази лампа?
Изходните ще са ТВЗ 1-9 ( в процес на издирване )
Захранването ще е 2 бр. ДР5 и кенотрон ( в същност май ще е повече за красота. :) )
Поздрави.
-
6Н9С ми харесва повече от 6Н8С за тази работа.6Ж4 също става,аз не съм аудиофил.ТВЗ 1-9 ги имаше в старите лампови телевизори.Успех!
-
По тази схема с тези лампи имам няколко корекции на стойности и топология които бих направил лично аз:
(http://www.sandacite.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=3740.0;attach=46969;image)
Катодните резистори на двете половинки 6Н8С да станат еднакви със стойност 220 ома.
Резистора в анода на предусилвателя да се намали от 10к на 4.7к.
От анода на горния триод на предусилвателя към маса да се свърже кондензатор 47 микрофарада 400 волта.
Отоплителното напрежение за 6Н8С трябва да се повдигне с резистивен делител захранен от анодното напрежение, така че потенциала му спрямо маса да стане около 70 волта. (няма проблем това да се направи дори отоплението да е общо за предусилвателната и крайната лампа). От средната точка на делителя към маса е добре да се постави кондензатор 1 - 10 микрофарада да кажем за съответното напрежение.
По този начин:
- предусилвателя става класическа схема SRPP с всичките й предимства
- увеличаваме анодния ток на предусилвателя на 9 милиампера
- получаваме 260 волта анодно напрежение за предусилвателя, допълнително филтрирано
По отношение на крайната лампа, там какъв режим ще изберем много зависи от това какъв изходен трансформатор се използва, при какъв ток се насища и всичко останало. В момента е избран ток около 30 милиампера, с конкретните ти изходни трансформатори ще трябва да пробваш и в зависимост от това дали амплитудата се ограничава относително симетрично може да се наложи да се промени този ток към увеличение евентуално.
Прибавяне последователно на всички първи решетки на всички лампи на грид стопер резистори със стойност около 1к против самовъзбуждане може да се наложи ако се забележи склонност към нестабилност.
Успех!
-
Колеги, предлагам който иска, нека да я реализира схемата така както съм я начертал. След това, ако искате, опитайте с някои други стойности на елементите. Усилвателят работи много добре, 6П6С свири много чудесно.
-
Аз пък силно препоръчвам да се реализира с модификациите цитирани от мен. Веднага ще се аргументирам.
1.6Н8С ще бъде значително по-линейна с по-голям аноден ток.
2.Схемата на стъпалото е SRPP което по замисъл е да се захранва от източник на напрежение, това противоречи на това което е направено тук с резистора в анода без никакъв кондензатор към маса. С поставянето на кондензатор на маса анода вече е захранен с източник на напрежение за променливите сигнали.
3. Горните две модификации ще доведат до значително по-ниско изходно съпротивление на стъпалото, което е основната идея на SRPP. То от своя страна ще подобри честотната лента (евентуално но по-малко вероятно) и със сигурност ще намали възмприемчивостта на схемата към брум.
Относно повдигането на отоплението - то е задължително дори да не се пипат режимите, просто така изолацията катод - отопление на горния триод работи над граничните си възможности и рано или късно има риск да дефектира, особено с някои екземпляри лампи.
Ако Валери има аргументация за избраните режими и схемно решение с резистор в анода на предусилвателя, нека ги сподели, и така конструктора сам ще може да си избере по коя схема и режими да работи. Без аргументация на схемното решение, то за мен е по-скоро неправилно.
-
Няма да стане без кондензаторите в анода на горния триод,това е усилватела на Манаков.Често го копират.Вариант с 6Н9С и 6П13С.
-
Ориго, най-вероятно си прав, сигурно с промените схемата би била по-удачна. Аз, когато го правих този усилвател, захранващият му траф е доста малък и целта ми беше да не се товари трафа. Така работи доста икономично бих казал, мисля, че бях пробвал с по-малко анодно съпротивление от 10 кило на 6Н8С, както и по-малко катодно съпротивление на 6П6С, но се увеличаваше консумацията и трафа грееше.
-
Колеги,
Благодаря за бързите отговори.
В тази схема, усилването на 6Н8С достатъчно ли е?
Правили ли сте експеримент с 6Н1П например или ECC85?
-
Колеги,
Благодаря за бързите отговори.
В тази схема, усилването на 6Н8С достатъчно ли е?
Правили ли сте експеримент с 6Н1П например или ECC85?
6н1п е новият вариант на 6н8с
а 6н2п на 6н9с
Вторите имат 2 пъти по-голямо усилване.
-
6н1п е новият вариант на 6н8с
а 6н2п на 6н9с
Вторите имат 2 пъти по-голямо усилване.
Да. Аналог е, но е с усилване 35.
6Н8С е със 20
-
Ще направя един преходник на цоклите и ще пробвам с 6Н2П как свири усилвателя 8) .
-
С риск да задам въпроса не на място, за което моля да бъда извинен, в темата преди няколко страници видях схема на безтрансформаторен лампов усилвател - някой пробвал ли е такова нещо или това е само теоретична постановка? Защо не се правят такива?
-
Защото са голям проблем високоговорителите,по 400-800 ома.Там по 4 или 8 ома не стават.Не е теоретична,даже има лампи разработени за такъв режим като например 6П18П.
-
Ще направя един преходник на цоклите и ще пробвам с 6Н2П как свири усилвателя 8) .
Супер.
Така ще може да се види разликата при еднакви други компоненти.
-
Трябва да кажа, че на същият усилвател съм пробвал крайни 6П3С и EL34, изводите им съвпадат. Втората звучеше по-добре.
-
В този режим е пълно безумие да слагаш EL34. Виж с EL84 теста си заслужава, малко по-нискоомна е. Но като цяло какво очаквате да се промени при смяна на лампи само? Параметрите на един лампов усилвател зависят и са ограничени основно от изходния трансформатор. Лампата е от второстепенно значение за звученето, поне в общи линии, не че не може да придаде характерен отенък обаче основните параметри зависят от трансформатора. Ако изходния е от радио или телевизор и AD1 да му сложиш за крайна лампа ще свири сходно с другите решения. Вече съответно някои лампи си имат предимство пред други когато се използват с добре проектиран трансформатор за тях.
-
Разбира се, че само за тест съм ги поставял, EL34 си е сериозна лампа. Иначе във въпросната схема, 6П6С дава много меко звучене.
-
И PCL86 да сложиш същото звучене ще получиш според мен :).
-
Всяка лампа си иска да я вкараш в режим за да свирне добре също така трансформатор,товар....
Пробвал съм дори телевизионни лампи като 6п36с,6п41с а скоро ще пробвам със 45с.
Всяка лампа можеш да я докараш да свири меко или бистро или с повече високи.
Но на слух не е обективно
-
Да, така е. 6П45С е прекрасна лампа в триоден режим! Много линейна и нискоомна, решил съм да я ползвам в следващия си лампов проект. Определено си заслужава. Естествено както си казал трябва да е в правилен режим и със съответния импеданс на анодния товар.
-
Направих си преходник и пробвах с 6Н2П, след това с 6Н1П. Разбира се свири си добре, но 6Н2П има доста голямо усилване и около края на усилването с потенциометъра, малко започва да криви, чува се малко гъгнене, същото се чува и с 6Н9С. С 6Н1П и 6Н8С, това кривене и гъгнене го няма, но свири по-слабо.
-
Валери!-1.5 ,-1.5 ,-8 ,-2 волта на р1. 2.3 ,1.8,9,2.3 ма аноден ток.Не може да се каже коя лампа свири по-добре само с преходник.Коректно ще бъде ако на макетно шаси се направят предусилвателите като всяка лампа се окоплектова с необходимите по стойност резистори кондензаторите да бъдат с еднаква стойност и производител.Сигнала да се подава с еднаква стойност и честотна лента.На изходите да се смъкнат честотната характеристика и усилването на стъпалото.Много академично и трудоемко....но така вече може да се каже:лампа ...има по-добро звучене.Много добър вариант е 6Н9С и 6П6С.
-
Разбира се, всичко което правя са си опити. Иначе си го слушам с 6Н9С и 6П6С, перфектна комбинация :) .
-
Правилната :drinks: Поне на мен ми харесва,ама така и не му направих кутий за трансформаторите.
-
Разбира се, всичко което правя са си опити. Иначе си го слушам с 6Н9С и 6П6С, перфектна комбинация :) .
Бях останал с впечатление, че използвате 6Н8С, която е с по-ниско усилване (20). Затова и предложих 6Н1П (35) или ECC85.
На 6Н9С стига ли и тока, като не е в паралелно включване, за раздвижване на 6П6С?
Поздрави
-
Стига и напрежението за една 6П6С,не си гледал снимките в предните страници.Ползвам само по една половина на 6Н9С.
-
Бях останал с впечатление, че използвате 6Н8С, която е с по-ниско усилване (20). Затова и предложих 6Н1П (35) или ECC85.
На 6Н9С стига ли и тока, като не е в паралелно включване, за раздвижване на 6П6С?
Поздрави
Не включвай в паралел 6н9с-има голям входен капацитет ще ти утрепе високите.
Освен ако така по ти харесва.
При пентодно включване на 6п6с един триод от 6н9с раздвижва крайната лампа.
-
Честно-казано използвам и двете лампи 6Н8С и 6Н9С :) . Отначало ползвах само 6Н8С защото нямах другата. Все пак мога да кажа, че макар и малко по-слабо, 6Н8С сякаш се представя по-добре, някак си по-мек ми се струва звука, но тук вече си е и индивидуална преценка, и двете лампи са добри за 6П6С, която също е супер лампа.
-
Не включвай в паралел 6н9с-има голям входен капацитет ще ти утрепе високите.
Освен ако така по ти харесва.
При пентодно включване на 6п6с един триод от 6н9с раздвижва крайната лампа.
Това е ясно.
Въпроса ми беше към колегата валери, понеже на снимката, схемата беше с 6н8с, а тя е с малко усилване, но пък уж я водят по-добра.
-
И клипче бях правил, със 6Н8С е на него (ввентилаторчето съм го махнал :) ):
http://www.vbox7.com/play:71a24d15c2
-
Все още от никъде ТВЗ или ТВК.
Някой ползвал ли е тези трансформатори, и ако да, какви са им параметрите и как се представят?
https://vikiwat.com/product/22378/audio-transformator-20w-70v-i-100v.html
Поздрави.
-
Тези трафчета/от Викиват/ не стават за SE проект.
Те са за 100 волтова инсталация за радиоточки.
Импедансът на първичната е малък за качествено SE.
Пусни обява/тема/ в "Купувам-продавам" в нашия Форум, на каквото търсиш.
Има колеги, които имат много неща, но не знаят че търсиш.
Не се надявай, че с публикуването на мнения в тази тема, някой ще ти предложи.
-
Все още от никъде ТВЗ или ТВК.
Някой ползвал ли е тези трансформатори, и ако да, какви са им параметрите и как се представят?
https://vikiwat.com/product/22378/audio-transformator-20w-70v-i-100v.html
Поздрави.
Не разбрах какво ти трябва?
-
ТВЗвук или ТВКадрова !!! Тези от 100 волтовата линия стават но с големи компромиси не ти ги препоръчвам