Форум за любителите на Стара електроника

Общ раздел => Друга електрическа техника => Темата е започната от: rkounev в 24 Март, 2014, 21:32:29

Титла: Преустройство на Зарядно
Публикувано от: rkounev в 24 Март, 2014, 21:32:29
Възстановявам едно зарядно за оловни акумолатори.
На вторичната на трансформатора има две намотки по условни 12волта и ток 15 А на всяка.
С механичен превключвател намотките се включват съответно последователно ,при което се получава зарядно напрежение 24 волта и заряден ток 15А ,и паралелно ,при което се получава зарядно напрежение 12 волта и ток 30 А.
Оригинално зарядното е със селен,който е дал фира.Подменен е с 25 А грецове на всяса вторична намотка.
В резултат напрежението скочи от 18в на празен ход на 25-26 волта.
Питането ми е с какъв елемент да огранича напрежението на 14,2 волта при запазване на 15 ампера ток.
Толкова мощни ценерови диоди?
Отворен съм към всякакви предложения и коментари.
Титла: Re: Преустройство на Зарядно
Публикувано от: lz2xl в 24 Март, 2014, 21:39:53

Оригинално зарядното е със селен,който е дал фира.Подменен е с 25 А грецове на всяса вторична намотка.
В резултат напрежението скочи от 18в на празен ход на 25-26 волта.
Питането ми е с какъв елемент да огранича напрежението на 14,2 волта при запазване на 15 ампера ток.
Толкова мощни ценерови диоди?
Отворен съм към всякакви предложения и коментари.

Грешка,селена има значително съпротивление в права посока и при големи токове спада е значителен.Слагаш мощен реостат с плъзгач да ограничиш тока на заряд и си готов.Напрежението не трябва да се стабилизира ма 14.2 волта.Зарядния ток е важен,да не се превиши максималния и да не се презареди над 14.2 волта.Мисля че толкова беше за оловните.Зарядното за акумулатори не е стабилизиран токоизправител :)
Титла: Re: Преустройство на Зарядно
Публикувано от: bojitchko в 24 Март, 2014, 21:40:36
напрежението скочи от 18в на празен ход на 25-26 волта.

Това не е възможно. Или не мериш точно или...Но 12 променлив, след изправител, не може да стане 13.
Предлагам да вържеш акумулатор и да видиш какъв ток тече. Колкото до 14.2 волта, това не е достатъчно за зареждачка.
Титла: Re: Преустройство на Зарядно
Публикувано от: rkounev в 24 Март, 2014, 21:49:36
Не искам да ограничавам тока.Трябват ми въпросните 15 ампера.Ще се зареждат акумолатори 185 -230 Амперчаса,т.е.1/10 от капацитета са 18-20 А.
Оригинално е било със селен а в момента след греца вдигна напрежението
Титла: Re: Преустройство на Зарядно
Публикувано от: Сашо123 в 24 Март, 2014, 22:04:26
 :o Чакай ся 15 ампера знаеш ли колко много са   :master2: Ще заваряваш с това чудо ако е 15 ампера тока . Така а ся кажи някакъв модел на зарядното някакво инфо какво по точно си намисли  ПО ТОЧНО ОБЯСНЕНИЕ  :hi:
Титла: Re: Преустройство на Зарядно
Публикувано от: rkounev в 24 Март, 2014, 22:11:48
Зарядното е от старите пернишки 12/24 волта съответно 30/15 А.и са предвидени за зареждане на големи акумолатори,за камиони/влекачи.Оригинално са със селенов изправител.И в действителност ги дават въпросните 30/15 А.А 205Амперчасовите акумолатори с ток под 15 А само ги гъделичкаш.
Титла: Re: Преустройство на Зарядно
Публикувано от: styrshel в 24 Март, 2014, 22:19:21
Да взема да ти намеря един селенов блок, какво ще кажеш? Утре ще проверя и ще ти пиша. Друго решение е да развиеш част от вторичната на трансформатора. Нормален е ефекта който си наблюдавал, селена не може да се замени с диоди!!! :) :) :)
Титла: Re: Преустройство на Зарядно
Публикувано от: origo в 24 Март, 2014, 22:25:09
Трябва да се добави мощно съпротивление като смениш селена с грец, а щом колегата може да ти намери работещ селен, това е най-добре!
Титла: Re: Преустройство на Зарядно
Публикувано от: rkounev в 24 Март, 2014, 22:27:25
И колко мощно съпротивление при 15 ампера ток ??? ???
Титла: Re: Преустройство на Зарядно
Публикувано от: styrshel в 24 Март, 2014, 22:33:21
Ами колко мощно??? 15АХ10V=150W, за да не изгори ще трябва да е поне 300-500, абе слагай котлона вътре!!! :D :D :D
Титла: Re: Преустройство на Зарядно
Публикувано от: lz2xl в 24 Март, 2014, 22:40:31
Съпротивления от тоя тип са на керамични макари навити в проводник дебел няколко милиметра.Мощността им е няколко стотин вата.Като тези.

Освен това искам да помоля пишещите тук да се въздържат от ирония към питащите и търсещи някаква техническа помощ.Този форум е за това,да си помагаме.
Титла: Re: Преустройство на Зарядно
Публикувано от: styrshel в 24 Март, 2014, 22:51:14
Извинявам се, ако някой е възприел думите ми като ирония.
Искам да ви кажа че поставянето на резистор последователно във веригата не решава въпроса. Резистора има линейна характеристика за разлика от изправителите които са нелинейни. Ако в схемата се включи резистор със увеличаване на заряда на акумулатора тока намалява, намалява пада върху резистора и напрежението върху акумулатора ще се вдига, това е изключително опасно и ще повреди акумулатора! Затова напрежението на трафа се прави подходящо за съответната схема!!! Реално решение в случая е или намирането на селен или развиване на част от намотката!
Титла: Re: Преустройство на Зарядно
Публикувано от: lz2xl в 24 Март, 2014, 22:59:01
Зарядните устройства от по стар тип нямат никаква автоматика предпазваща акумулатора от презареждане.Трансформатор,селенов изправител и амперметър с волтметър.Прав си че се вдига,със селенов изправител е същото.Пак се вдига и може да се презареди ако го забравиш.Особено ако акумулатора е по стар и активната му маса е намаляла.
Титла: Re: Преустройство на Зарядно
Публикувано от: ONZI в 24 Март, 2014, 23:17:03
Зарядното е от старите пернишки 12/24 волта съответно 30/15 А.и са предвидени за зареждане на големи акумолатори,за камиони/влекачи.Оригинално са със селенов изправител.И в действителност ги дават въпросните 30/15 А.А 205Амперчасовите акумолатори с ток под 15 А само ги гъделичкаш.

Този исправител оригинално си има автотрансформатор(ако не се лъжжа).
със него можеш да си регулираш изходното напрежение колкото ти е необходимо за да пдържаш необходимият ток.
Титла: Re: Преустройство на Зарядно
Публикувано от: rkounev в 24 Март, 2014, 23:29:07
Точно така,Имал е автотрансформатор,който се е запалил от "коксчето"което свързва средната точка.
Титла: Re: Преустройство на Зарядно
Публикувано от: ONZI в 24 Март, 2014, 23:49:20
Точно така,Имал е автотрансформатор,който се е запалил от "коксчето"което свързва средната точка.

Сложна ситуация но може да се оправи.
Двата диода от греца ги заместваш със 2 тиристора така че да се получи регулируем изправител.Управляваш ги через генератор със еднопреходен транзистор и потенциометър.Правил съм по този начин и работи добре.
Титла: Re: Преустройство на Зарядно
Публикувано от: сашо в 25 Март, 2014, 06:49:40
елементарно решение за целта е последователно свързване на фарова крушка, с нелинейна характеристика е. всяка светлина ограничава тока на около 6А т.е. за начало пробвай с паралелно свързани къси и дълги. ако пада е голям и крушката свети ярко ( защото не ми стана ясно 20 и няколко волта има на всяка намотка или общо) трябва да ползваш отделни крушки. с подбор на броя ще си докараш нужния ток.