Форум за любителите на Стара електроника
Общ раздел => Друга електрическа техника => Темата е започната от: rainbow704 в 28 Март, 2014, 09:28:17
-
Здравейте колеги, имам нужда от помощ.
Не става въпрос за стара електроника, а за стар 30 годишен автобус. Собственика на автобуса си купи огледала с екстри и ме помоли да му ги свържа. След направените от мен замервания и проби стигнах до следния извод: От всяко огледало излизат по 6 извода - 2 са за нагревател (с него нямам проблем), останалите 4 извода са към две маломощни моторчета (независими едно от друго) за съответните движения горе-долу и ляво-дясно.Обръщането на посоката става чрез размяна на поляритета на захранването. Предполагам, че и при леките коли е нещо подобно, но на мен никога не ми се е налагало да се ровя с такива неща. Мисля, че трябва да се купи някакво ключе тип джойстик от лека кола, но колкото и да разсъждавах по възможни схеми на свързване стигам до извода, че този джойстик трябва да е с поне 10 извода: 2 за захранване "+" и "-" и по 4 за всяко огледало.
И тук голямата изненада! Вчера цял ден съм обикалял по авто-морги и магазини за авто-части, но джойстиците са с по малко изводи; с най-много изводи - 8 броя беше от Рено Меган, но колкото и да мисля не мога да намеря начин на свързване на джойстик с 8 извода.
Моля, ако някой знае как, има схема или идея за свърване или знае лека кола с джойстик с повече изводи, нека сподели.
П.П. Автобуса се захранва с 24V, огледалата също, затова вариант с джойстик в комбинация с някакъв контролер мисля, че е невъзможен или нерентабилен.
Благодаря предварително и хубав ден на всички.
-
Джойстика може да бъде само с 5 извода:един общ и при накланяне в посока да дава контакт със съответната посока.Той механично блокира за противовключване.След това слагаш 4 релета на 24 волта,две по две командват посоката като трябва да имат по два нормално отворени контакта.Ако няма може да ползваш с два превключващи контакта като не използваш нормално затворените контакти.Джойстика командва бобините на релетата.Свързването на контактите на релетата е на кръст така,че да сменя поляритета към моторчетата.Това е нямам възможност да чертая схема.Помисли не е сложно.
-
Точно така! Именно така ще стане както ти е писал Ангел Симеонов. Въпроса е дали тия джойстици са пасивни, или имат някаква електроника вътре?
-
Щом от Мегана е с 8 извода е възможно да стане и без релета но ще трябва да измериш всички вериги при четирите посоки на джойстика и да ги напишеш в табличен вид и тогава ще гадаем.Иначе намираш схемата на Мегана и свързваш по нея.
-
Не се бях сетил за варианта с релета, но ми изглежда много разумно предложение, ще се справя със свързването това не е проблем, сега остава само да разбера кой джойстик е пасивен или след неделя пак по моргите с мултицета в ръка. Благодаря на колегите за бързото съдействие.
-
Аз не бих се занимавал с джойстици, не е ли по-добре да купиш 4 такива микропревключвателя: http://www.stbbg.com//?page_id=21&record_id=8727 (http://www.stbbg.com//?page_id=21&record_id=8727) и ги свързваш по познатата схема за реверсиране на посоките на моторетките. Разполагаш ги като 4 стрелки на клавиатура и това е! Имат към тях и пластмасови бутони в които се монтират за да има по-хубав вид. Не съм сигурен че трябва да се мъчиш с джойстик, ама ако така иска клиента, няма как.
-
Отначало така го бях замислил, но в този вариант е доста сложно самото физическо монтиране на този комплект с ключета, а и трябва да е дуракоустойчиво, защото кой знае колко шофьори ще минат през него. И друго по този начин ще се управлява само едното огледало, за другото трябват още 4 броя, или след ключетата трябва да се монтира реле с 4 независими превключващи контакта, за да превключва между ляво и дясно огледало (този проблем го има и във варианта предложен от колегата Ангел Симеонов). Затова съм се спрял на тип джойстик, защото при него това прехвърляне м/у ляво и дясно огледало става със завъртане не джойстика наляво или надясно. Лошото е, че нямам нито един, за да правя проби и не съм попадал на никаква читава схема за такова управление на огледала.
-
Ти джойстиците резко ги забрави :) да не си мислиш че са прости ключета, 100 процента изпращат сигнал на бордовия компютър който управлява огледалата. Това с ключетата попринцип е напълно дуракоустойчиво, ако го изпълниш по стандартната схема която си мисля, каквато и комбинация от ключета да натиснеш е безопасно. Огледалата могат да се превключват само с един ключ с два превключващи контакта все пак е достатъчно да превключваш единия от двата проводника на всеки мотор, не и двата нали а такива ключове са общо достъпни под път и над път :) е, остава проблема че ще бъде малко дървеничко, това е неминуемо.
-
Нещо не разбрах за какво завъртане става въпрос за ляво и дясно огледало?Ако искаш да командваш две огледала с един джойстик ти трябва още едно реле с 4 превключващи контакта или две релета с по два превключващи контакта които да работят едновременно.Когато подадеш напрежение на допълнителните релета ще се прехвърли управлението към другото огледало.
-
Нещо не разбрах за какво завъртане става въпрос за ляво и дясно огледало?
Има джойстици, които освен натискане (преместване) в съответната посока (горе,долу,ляво,дясно) се въртят по посока на часовниковата стрелка и обратно и така се сменя управлението на лявото и дясното огледало (Рено Меган например). Това е най-лесният вариант за монтаж и боравене от оператора, но дали може да се свърже директно към огледалата или джойстика подава сигнал към бордови компютър и оттам към огледалата? Иначе варианта с релетата е ясен, ако няма друг начин той ще бъде.
-
Относно релетата е достатъчно за смяна на огледалото само едно реле с два превключващи контакта, 4 контакта не са нужни :) но както и да е, мисля направо да си действаш с бутони и превключватели, няма смисъл да се забъркваш с джойстици и релета. Прилагам схема.
-
Огромни благодарности на origo точно това решение е идеално за случая, хем просто, хем надеждно и няма опасност от грешно боравене. Много благодаря :drinks: