Форум за любителите на Стара електроника
Радиоприемници => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: mano в 24 Април, 2014, 21:16:09
-
Проблема е, че не хваща никакви станции и нищо не се чува на говорителите. Давайте съвети от къде да започна. Аз съм вероятно първия, който му сваля капака.
-
То е ясно,взимаш мултицета и проверяваш постояннотоковия режим на предусилвателя на радиото ако има такъв,междинно честотния усилвател и после със сигнал генератора започваш отзаднапред :) Саканирай му схемата и я качи да го видим тоя хубавец.
-
Схемата ще я сканирам като ида в работата. И него го взех с оригиналните папири, т.е. упътване за работа и схема. Всичко оригинално и непокътнато в пликче.
-
Идеално,гледам и в немския форум един плаче за такава схема :)
-
Ето го отвътре.
[attach=1]
-
Красиво радио :)
-
e то, общо взето няма пълен кеф, няма как да вземеш две саби от германия за 20 евро и да очакваш да са в идеално състояние, явно са били дипломна работа на някой германски сандъкчия преди мано да ги аташне :writer:
-
e то, общо взето няма пълен кеф, няма как да вземеш две саби от германия за 20 евро и да очакваш да са в идеално състояние, явно са били дипломна работа на някой германски сандъкчия преди мано да ги аташне :writer:
Не си спомням да съм казвал, че са 20 евро. Освен това споменах, че са отлично запазени с оригиналните документи и отличен външен и вътрешен вид. Просто в един момент радиото е спряло да работи и хората са си купили по-нов модел, а това са запазили така както са го купили за подарък за тяхната сватба.
-
мано абе някъде преди време прочетох , че си ги спазарил на далавера, затова предположих , че при ниска цена е нормално да има проблеми , щот германеца не е кат БГ-на , кат продава нещо си казва как е , докато при нас - супер е , работи а в резултат - тояга :writer:
-
Понеже тука всичко е Окичено и разклонено ти предлагам следната стратегия:
На вторичната на трафа закачваш едни слушалки, за да не мислиш всичк исхеми и прекусвачи и прехвърляния п оговорителите след нея///
И после почваш да мериш от първична назад, като във включено състояние веднага ще откриеш къде ти изчезва брума от намесата на мултимера...
СЛагам 2 виртуални бири на катоден електролит на предусилвателна , съпалото преди нея или на крайно.
Също не изключвам прехвърлящ неполярен междустъпалата...
ПП за да си тестваш читаво НЧУ, Вкарай вход на 1 в арешетка на предусилвателя, тоест СЛЕД Еквилайсера, тия май имаха и еквилайзерна лампа...
ПП, ако качиш една схема да гледаме , ще е мноого по интересно.
-
[attach=2]Честито, Мано! Това е РАДИОТО! Отвътре се гледа да е в перфектна форма. Красота! Най-добрите говорители! Не виждам и ръжда по шасито. Чудесно!
Ето е схемата:
-
Радиото има автоматично търсене на станции. Един мотор върти стрелката и като намери станция, спира там и то свирва. Проблема е, че на автоматичен режим не хваща нито една станция, също и на ръчен, но явно не засича никакъв сигнал. Това ме кара да мисля, че проблема не е в НЧУ-то.
-
И още:
-
Радиото има автоматично търсене на станции. Един мотор върти стрелката и като намери станция, спира там и то свирва. Проблема е, че на автоматичен режим не хваща нито една станция, също и на ръчен, но явно не засича никакъв сигнал. Това ме кара да мисля, че проблема не е в НЧУ-то.
Ако абсолютно нищо не чуваш на говорителите даже и тих шум или брум имаш проблем и в н.ч. усилвател. Но това е най-лесно да се провери. Включи третия клавиш - грамофон и бръкни в буксата-вход грамофон, като предварително намалиш потенциометъра за силата поне наполовина за да не повредиш говорителите.
-
Сгрешил си модела "Meersburg" в заглавието на темата. А аз съм сгрешил схемата - вместо Meersburg съм качил Freiburg. Разликата е в н.ч. усилвател и говорителите. Във в.ч частта ако има изобщо разлики те са минимални. Проблемът е, че аз не мога да си поправя грешката и мога да подведа така някой колега. Ти сигурно ще можеш да си поправиш грешката. :) Но въпросът е принципен. Според мен авторът на поста трябва да може да му направи корекция по всяко време. Не разбирам защо е това ограничение. Ако ти не беше администратор, намаше да можеш да коригираш и най-важната дума в заглавието на темата - модела. И ако някой друг търси информация за този модел, търсачката няма да намери тази тема.
А ЕМ34 има ли поне малко светлина. Звучи ми малко вероятно да няма грам звук поне на някой обхват. Провери ли имаш ли анодно? Разбира се може да има проблем и в МЧУ -то. Говорителите минават и през един превключвател - също вероятно място за дефект, ако нямаш никакъв звук.
-
Провери си трите напрежения на филтъра на изправеното напр-е: 282, 270, 230V - най долу вдясно на схемата. Значително отклонение нагоре означава прекъсване в съответната част на схемата, а понижено напрежение означава по-голяма консумация, (късо или силна утечка). Разбира се, подмяната на битумните кондензатори е задължителна. Почти всички имат по-малка или по-голяма утечка. Но обикновено повечето Саби свирят поне някак, често дори и добре и преди смяната на кондензаторите. Правени са много качествено и частите са качествени.
Слагай хубави кондензатори, аксиални. Това радио заслужава най-доброто. То е едно бижу. Ако нямаш хубави кондензатори аз ще ти услужа назаем да не ти се спира работата. Знам каква е краста. Ще видиш като тръгне какво е класа. Супер чувствителност и селективност. Дори и в Пазарджик с феритна антена ще хващаш много станции на АМ обхватите. А на КВ са станция до станция. За УКВ-то сам ще чуеш - ще се изумиш от звука. Саба ми е любима марка и затова, че са обръщали голямо внимание на акустичната система. Много и супер качествени говорители. Двойка от основните говорители в Ebay върви около 100 Евро, а в състоянието в което са твоите (тъмно зелени - не ги е гряло слънце) достигат около 150 евро. Аудиоманяците много ги търсят.
От около 50-60 г. на миналия век Саба са ненадминати по качество на акустичната система, дори и от Телефункен. В този период, доколото си спомням Саба е на второ място в Германия по пазарен дял на радиоапарати след Телефункен. Разбира се качеството на Телефункен е неоспоримо, но те имат по-малко модели с добра акустична система с 4 и повече говорители - това е серията им "Opus".
Електролитните кондензатори, използвани тогава в Саба и не само в тях обикновено са без проблем. Запазен капацитет и незавишена утечка. Перфектно качество, въпреки възрастта им. Разбира се, тренирането им, описано в тема във форума е полезно, според някои колеги задължително. Стига да имаш търпение, когато качиш на масата едно такова бижу.
-
Няма да се меся и аз след компетентните съвети и коментари на колегите, за които им благодаря - само искам и аз да честитя красивите придобивки на щастливия им приобретател. Надявам се, че пусне накрая и една две снимки на тази Саба да повоайорстваме.
-
e то, общо взето няма пълен кеф, няма как да вземеш две саби от германия за 20 евро и да очакваш да са в идеално състояние, явно са били дипломна работа на някой германски сандъкчия преди мано да ги аташне :writer:
Това, че не работи не е проблем. Дано да е ОК изходния траф. Другото е бял кахър. Важното е, че шасито е в мн. добро състояние, че платът е ОК, говорителите са перфектни. Моторът на автоматиката работи, както разбрах от думите на Мано. Между другото автоматиката служи не само за ауто-тунинг ами и АДЧ в непрекъснат режим на работа, в реално време. А, Мано, много е важно да разглобиш мотора и да го почистиш и смажеш, както и редуктора. Старата смазка е клеясала и спекла. Ако има затруднено движение може да прегрее и да изгориш намотка. Ще ти пусна линк за профилактиката му, само да го открия. Разглобяването е лесно, както и сглобяването. Също така е важно да се измерят двата големи кондензатора на мотора С116 0,4uF и C119 0,35uF и двата са на високо напрежение, мисля на 630 V. Те определят тока на мотора. Капацитетът им обикновено е много увеличен, вероятно имат и утечка. Стойността им е важна за добрата работа на мотора. Отклонения в тока могат да го скапят. Засега изключвай автоматиката след всяко включване на радиото или превключване а обхвата, защото тя се включва автоматично. Натисни най-десния клавиш за изключването на автоматиката. Това ще го доизкусориш след като свирне радиото. Или просто разпой и изолирай жиците на мотора като запишеш цветовете да ти е мирна главата.
-
Разгледай частния форум SABA. Има подробни статии с много и качествени снимки, истински професионалисти -реставратори. За всеки модел ще намериш 10-ки даже стотици теми. Разглеждай и Saba Freiburg Automatic 7 и 8, както казах разликата е само в н.ч. у-л и говорителите. а също така и Меерсбург 7, даже 6-3D. За Фрайбург вероятно темите са повече, защото това е най-високия клас на Саба:
http://saba.magnetofon.de/index.php?s=6512366903ae944af948726e6a1727e3
Следвай нишката "Privates SABA-Forum » Röhrenradios, Mono"
Докато ти направиш перфектните снимки на твоя аз си позволявам да кача няколко снимки на моя Saba Meersburg Automatic 7 - разликите с 8 са нищожни:
На снимка 4 са въпросните кондензатори на мотора. На последните 3 снимки заводите (бивши) на Саба във Филинген-Швайнинген. Снимките са мои. Бях там преди 2 години. В заводите на Саба са работили 6000 души.
За какво производство е ставало дума изгледай уникалния филм на Саба. Сниман е точно в периода 50-57 г. Там ще видиш производството точно на моделите от тази серия:
/>
-
O УАУ! Много благодаря за видеото!!! :hi:
-
@ dinev66
И аз благодаря за Филма :good:
-
Като се заслушам, чувам много лек брум в говорителите. Ще разглобявам и ще видим до къде ще стигна. Проблема е, че масата ми в апартамента е почти колкото самото радио и ще ми е малко трудно да работя. Замислям се да го кача на село и там да го чопкам.
Относно мотора, усещам някакво забавяне от време на време и все едно в едната посока върти по-бавно. Ще му сменям кондензаторите, за които говориш Динев, и ще видим дали ще се оправи.
-
Действай както и когато можеш. Ако имаш нужда от помощ - с удоволствие, стига да мога.
-
Оказа се, че радиото работи, но трябваше да го увелича почти до край, за да чуя нещо. Освен това в това положение започва едно кривене. Сменик крайната лампа, но не е от нея, чудя се дали да не сменя предусилвателя.
Иначе така изглежда отпред.
[attach=1]
-
Прехвърлящ кондензатор според мен, премери напреженията на първа решетка на всички лампи в НЧУ трябва да има 0 волта, където видиш положително напрежение спрямо шаси над 0.1 - 0.5 волта сменяш съответния прехвърлящ кондензатор, и естествено след това сменяш и въпросната лампа защото твърде вероятно да е дала фира. Успех! А сега като казваш че се чува само при усилване до край, дали чуваш от говорителите или направо от изходния трансформатор? Ако се чува от трафа а не от говорителите прегледай контактите от трафа до говорителите, това е МНОГО чест проблем при такива стари превключватели.
-
Ще премеря. Опитах се да направя клип със звука, но май не се получи добре.
/>
Премерих 16V на първа решетка на крайната EL84. Схемата на радиото ми е доста сложна, но като гледам май трябва да сменя С73 25nF. На прав път ли съм ?
-
На първата решетка + е със сигурност ликажен или пробил прехвърлящ.Сменяй ще видим нататък :)
-
Дано не се е опекъл и изходния траф междувременно.
-
Смених прехвърлящия и нещата се пооправиха. Сега свири много по-добре, но имам чувството че ще се сменят още елементи. Измерих 3V на първа решетка на EF86. Да сменя ли и кондензатора, който идва от потенциометъра ? Сега има друг ефект, когато намаля звука до край, остава да се чува слабичко.
[attach=1]
За сега си слагам така, но после ще ги вкарам в старите корпуси.
-
Сменяй разделителния преди 1 ва решетка на ЕФ86.( между решетката и потенциометъра)
c55 мисля е 25нано и ц 93 100нано в захранването също го смени.
За тестовете бих ти препоръчал да сложиш 2 *47 микро нови филтрови в захранването...
Катодния c78 100микро електролит на крайната лампа ЕЛ84 , направо го пенсионирай без да го мислиш въобще... Там е толкоз жега, че колкото и да е хубав бил, вече му се е отразило фатално.СЛожи 400 волтов, хем ще пасне по размер на оригиналния хем звучат по-готино.
Като гледам между предусилвателна лампа и крайна лампа има бая корекции набутани, всичко що е кондер там , аз бигх сложил нов, поне да му чуя фабричния звук какъвто са го мислили като е правено :master:
-
С66, който е от потенциометъра към първа решетка на EF86 има в единия край два крака и единия е запоен на решетката а другия на маса. Аз нямам такива кондензатори, дайте акъл какво да го правя. Запоих само към решетката.
Огняне, този за който говориш 100uF на крайната виж какво представлява.
[attach=1]
-
Това е кондензатор с екранировка, не го мисли, става и обикновен. Може обикновения да усучеш с едно жило от UTP кабел и да запоиш за шаси ако има някакви ядове, но мисля че няма да има. Електролити в захранването НЕ СМЕНЯЙ ако няма брум и напреженията са в норма. Прехвърлящи - на всякъде където измериш положително напрежение на 1ва решетка спрямо маса по-голямо от 0.5 волта сменяй задължително! Това че при максимално намаляване се чува нещо, зависи колко силно се чува, за да ти кажа дали е проблем или не е. Не знам каква е конструкцията на тоя потенциометър но може да е тръгнал да прекъсва, но засега не го барай.
-
Origo, да след като го свалих, прочетох че има екранировка, то си пише на него на немски. За сега след смяната на тези два прехвърлящи, нещата тръгват на оправяне. На кои други лампи да меря ?
-
Ами попринцип на всички които имат хартиени кондензатори към първа решетка. Внимавай в радио частта, не барай много много да сменяш че може да стане беля и да го разстроиш.
-
Момчета вие хубаво давате идей да се сменят елементи,ама това ми прилича на оня виц за руския милиционер дето се качил на една сграда и замерял с тухли пешеходците с надеждата че поне веднъж ще уцели шпионин :) така не става.Мано измери по лампите какво има като напрежения преди да сменяш каквото и да е.Като начало колко волта е на катодния блок на двете крайни лампи.Колко волта имат по решетките и анодите.Същото по лампите на предусилвателя и стъпалата напред :) Давай да видим.
-
Никъде не съм му казвал да сменя наред. Когато обаче има положително напрежение на решетката спрямо маса при утечен резистор свързан към маса, това е ясен признак че прехвърлящия кондензатор е за смяна.
-
Измерих 6.2V на първа решетка на ECL80. Да сменям ли кондензатора ? Там има един 250pF, както и един 0.1uF, който всъщност е хартиения.
-
Тая лампа е за управлението на мотора за избор на станциите. С113 0,1мкф е за смяна.
-
Измерих 6.2V на първа решетка на ECL80. Да сменям ли кондензатора ?
Не,тая лампа има две първи решетки ;) на триода и на пентода.Аз ти написах какво да направиш.Мано измери по лампите какво има като напрежения преди да сменяш каквото и да е.Като начало колко волта е на катодния блок на двете крайни лампи.Колко волта имат по решетките и анодите.Същото по лампите на предусилвателя и стъпалата напред :) Давай да видим.
Origo,забалежката не беше към теб конкретно.По принцип във форума се дават идей да се сменя това и онова без да се измери каквото и да е или измерванията са скромни.Сам знаеш че се мерят режимите на лампите,не само на първа или втора решетка.Как да се даде съвет така от дистанция.
-
На катода на крайната EL84 имам 7V, на първата решетка след смяна на прехвърлящия кондензатор имам 0.1V, на анода идват точно 250V.
На Предусилвателната EF86 катода е на маса, на първа решетка има -2.9V, а на анода идват 210V.
Смених онзи 0.1uF, мотора на автоматиката върти доста немощно, намира станциите, но не спира на тях. Освен това когато изключа мотора, станциите които намирам са по-силни.
-
Ще бъде по-добре съветите да се дават от един човек, че така може да се обърка и добър майстор. :)
-
Съгласен с Божичко :good: нека Мано прецени как да бъде.
-
Искам да сменям възможно най-малко чаркалъци, за да се запази радиото най-много до първоначалния му вид. За сега на УКВ хващам станции, въртях другите обхвати, но нямам антена и станциите са много тихи. Важното е да се подменят елементи, които със сигурност пречат на работата на радиото. Двата прехвърлящи свършиха много полезна работа. Третия който смених вероятно също е бил за смяна. Асене, радиото мисля е само с една крайна лампа, дадох ти напреженията й, давай да продължаваме доде не съм заспал :)
-
На катода на крайната EL84 имам 7V, на първата решетка след смяна на прехвърлящия кондензатор имам 0.1V, на анода идват точно 250V.
На Предусилвателната EF86 катода е на маса, на първа решетка има -2.9V, а на анода идват 210V.
Смених онзи 0.1uF, мотора на автоматиката върти доста немощно, намира станциите, но не спира на тях. Освен това когато изключа мотора, станциите които намирам са по-силни.
Моторът ще завърти нормално след като го почистиш и смажеш с прясномасло и зъбчатките с технически вазелин или някаква фина грес. Освен това смениш големите кондензатори, за които ти писах по-горе. При тях точната стойност и липсата на утечка е важна, защото определят тока през намотките, съответно скоростта. Моторът работи на 2 скорости: висока - при бързо превъртане, когато бутнеш превключвателя докрай (вляво или дясно) и ниска скорост в режим на търсене на станция - когато бутнеш стика леко вляво или дясно. Тази полустъпка се усеща с пръста. Друго, много важно за нормалната работа (скорост) на мотора е емисията на ЕCL80. Изтощената лампа не управлява добре. Другите лампи може да са ок, в смисъл радиото да свири добре, но схемата изисква почти винаги добра лампа, новичка за коректна работа на автоматиката. ECL80 малко трудно се намира, аз навремето си взех от Венко Тунгсрам. Но, според мен първо си накарай радиото да свири като хората, накрая ще се занимаваш с мотора. Вероятно ще се наложи и настройка, пипа се филтъра на автоматиката - отзад на шасито, но в никакъв случаи двете крайни врътки. Не случайно немеца ги е запечатал с тиксо.
4-те намотки на мотора са по 1000 Ома.
Визуално и кутията ти изглежда много добре. Браво!
-
Аз гледам по схема е с две в противотакт,може и да е както казваш.Не е пред мен радиото :) При ремонт се проверява отзад напред,колко волта дава изправителя.После се проверява крайното стъпало,анод катод и първа и втора решетка както в твоя случай.После се мери какво има на предните лампи на нискочестотния усилвател.Анод решетки,катод.Тия неща измери.После ще идем напред,не пипай по фазовото управление и усилвателя на мотора.Колегата Динев правилно ти каза.Всичко което ти написа е абсолютно правилно.Твоето нискочестотно стъпало не съответства ли на схемата от предния лист на темата.Аз мислех че е същата.Въобще давай повече информация да гадаем с колегите тука защото когато не е пред теб и няма как да измериш гадаеш и се чудиш :) Имах такъв случай с приятел от Варна дето му ремонтирахме радиото по телефона.Слабо свирело и така разнебити цялото нискочестотно стъпало на един Адмирал,а то като ги видях на другия ден имало миши говна в говорителя и залепнала мемраната :D
-
Ами схемата, която пусна колегата Динев е на по-високия клас модел, който е в пуш-пул. Вярната схема те тази:
http://www.sandacite.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=4162.0;attach=13149;image
-
Добре,напреженията по 5-та и 6-та лампа съответстват ли на това на схемата?
-
Искам да сменям възможно най-малко чаркалъци, за да се запази радиото най-много до първоначалния му вид. За сега на УКВ хващам станции, въртях другите обхвати, но нямам антена и станциите са много тихи. Важното е да се подменят елементи, които със сигурност пречат на работата на радиото. Двата прехвърлящи свършиха много полезна работа. Третия който смених вероятно също е бил за смяна. Асене, радиото мисля е само с една крайна лампа, дадох ти напреженията й, давай да продължаваме доде не съм заспал :)
Аз винаги сменям всички битумни кондензатори. Те са обречени технологично. Това радио сигурно ще го слушаш често, защото има прекрасен звук. Дори сега някои кондензатори все още да нямат утечка, след време ще ти създават проблеми. Няма да го отваряш сто пъти, я. Може би около 20-на кондензатора трябва да се сменят.
На анода на EL84 трябва да имаш 265V. Пише го на схемата. Но и 250 е ОК. То и селеновия изправител си е одъртял...
По повод на това, че като изключиш мотора звукът се усилва - при движение на мотора звукът се затихва, бъзика се доколкото помня преднапрежението на ЕФ86, запушват я и чак когато спре на станция, тогава плавно преднапрежението се повишава до нормалното. Погледнах схемата - това е веригата през 1 Мом R58. Отпой го за проба.
-
Ок, за сега оставям автоматиката на мира. Току що измерих 88.5V на втора решетка на EF86, а по схема и дават 65V. На ECL80 измерих на анода 295V, а по схема трябва да е 260V.
-
Във веригата за мютване на звука по време на въртене на мотора има високоомни резистори 25 Mom и 6 Мом. От мръсотията с времето те дават повърхностн утечка и променят значително стойността си. Такива обикновено немеца го слага в шлаух да ги пази от прах. Така, че отпой R58 1Mom за да елиминираш тази шибана верига, защото може и тя да ти е проблема. EF86 си получава работното преднапрежение през R57 2Mom. To трябва da e -1,3V, но с мултицета трудно ще го измериш, той променя режима и потенциала на 1-ва решетка, поради високоомната верига. По-точно можеш да съдиш за режима по анодното. А още по-добре ако мериш токовете в анода и 2-ра решетка. Те са ти дадени в схемата.
-
Ок, за сега оставям автоматиката на мира. Току що измерих 88.5V на втора решетка на EF86, а по схема и дават 65V. На ECL80 измерих на анода 295V, а по схема трябва да е 260V.
По-високото напрежение на 2-ра решетка е поради изтощена лампа, оттам по-малък аноден и решетъчен ток и по малък спад в гасящия резистор във 2-ра решетка/ съитветно и в анода. Другата причина може да е от по-голямо (отрицателно) преднапрежение на 1-ва решетка, лампата е по-запушена и оттам по-малки тоци и по високи напрежения на анода и 2-ра решетка. Но не е фатално ако е от по-слаба емисия. Причина затова може обаче и да е оная верига за мютването, затова я елиминирай. А с ЕЦЛ80 изобщо не се занимавай, И изключи мотора да не го прецакаш, че автоматиката се включва при всяка смяна на обхвата и при задействане на клавиша за включване на захранването.
-
Ще поровя за друга EF86, ще я сменя и пак ще премеря да видим какво ще даде. А тези високоомни резистори да ги сменям ли или просто да ги махна ?
-
Ще поровя за друга EF86, ще я сменя и пак ще премеря да видим какво ще даде. А тези високоомни резистори да ги сменям ли или просто да ги махна ?
Просто разпой Р58 откъм 1-ва решетка, по късно ще оправяш тия екстри. Ефекта ще е само, че като върти мотора ще слушаш бълбукането на станциите. Звука няма да е затихнат. Но ще елиминираш евентуалното въздействие на тази сложна разклонене верига. Над 10 Мом трудно се намират, но запояваш 2 или 3 в серия, малка мощност, напр. 0,5W и ги пъхаш в един термошлаух, нагряваш и си готов. Но това понататък.
-
Отпоих го и спря да ми работи усилването, свири както е в най-тихо положение и не усилва изобщо. Запоих го обратно и усилването се възстанови.
-
Да не си сбъркал резистора и да си разпоил R57 вместо 58?
Аз пак прегледах по-задните постове. Щом на катода на ЕЛ84 имаш 7 волта е нормално. ЕФ86 е горе долу в режим, ако подадеш сигнал от външен източник на вгода за грамоффон ще разбереш как работи н.ч. усилвател. Ако е от компютъра, спазвай маса с маса а на активния може да сложиш последователно едим 22 или 33 nF за всеки случай да пазиш аудиокартата. Мисля, че ще чуеш добрия звук на радиото, а ще провериш и потенциометъра, въпреки, че те обикновено даже не пръшят при въртене, но аз профилактично им пръскам спрейче с лубрикант.
Любо Божков ти беше писал: "Тая лампа е за управлението на мотора за избор на станциите. С113 0,1мкф е за смяна. " Поне го отпой, за да не ти пече ECL80, ако всеоще е жива горе-долу.
-
Разпоих 2 Mom, явно ми се е приспало вече и съм спрял да виждам :) Потенциометъра за усилването работи, но в най-ляво положение не спира звука а си свири и то така, че си го чувам кажи речи нормално без много да се напрягам. С113 съм го сменил с чисто нов, стария имаше утечка, вероятно лампата е позаминала, ще търся нова.
-
Това е гадно, може да е прекъснал "долния извод" Измери дали между него и маса имаш 50 Ома (R46+R47), после с оммера на обхват 1 Мом мери дали съпротивлението пада до 0 между плъзгача (S) и долнияизвод (А) и ако не - пръсни контактен спрей (ако има дупка в корпуса) ако имаш, по-добре с лубрикант да видим какво ще излезе.
-
И измери потенциометъра между крайните изводи. Трябва да е 1,3 Мом. Долния извод към междинните трябва да даде примерно 200Ком към близкия и съответно около 1 Мегаом към далечния. Ако няма връзка, кофти, защото с допълнителните изводи правят "физиологични" тонкорекции. Ще се наложи да се скопява схемата. Такъв потенциометър може да се намери, ама трябва да се дебне в Ебей и на други места. А дано да не е скапан!
-
Между крайните изводи меря 975 ома. Между A и шаси имам 22 ома, а като завъртя до дупка на ляво, между S и А става 0 (нула) ома.
-
Това е добре, Има нещо друго ама мисля, че трябва да си починеш вече и аз ще го направя. 30-те ома са окъсени от К3 защото си на говор, ако натиснеш първия клавиш и минеш на музика- широка лета ще покаже 50 Ома. Сега забелязах всъщност, че най-десния клавиш е "Говор", а предпоследният изключва автоматиката.
Последно обаче за стимул за тебе и за забава на колегите един демонстрационен клип за автоматиката:
-
http://shop.antikradio-restored.de/
-
В този магазин продават и екранирани - правени, дето ти смени 1 такъв.
Но ти и сам можеш да си направиш - от снимката е видно как. Накрая затваряш с черен термошлаух и брандираш и си the best. :---
-
...
-
Благодарение на колегата Динев, вече имам комплект истински кондензатори и сигналгенератор. Надявам се радиото да засввири поне като неговата саба, която слушахме тази вечер :)
-
Започнах смяната на кондензаторите и както ме посъветва колегата Динев, след всяка смята да проверявам дали нещо не съм объркал. Пускам радиото и слушам дали има промяна към лошо или към добро. И така стигнах до С79, който е 50nF. След смяната му радиото засвири много тихо независимо колко е усилването, едва на края на потенциометъра започна да гъгне. Замерих стария и показа около 70nF. Върнах го обратно на мястото на новия и нещата се оправиха. Ха сега де. Преди да го върна проверих за студени спойки и даже презапоих.
-
провери стойностите на R57,58,60 и P4 да не са прекъснали или с намалени стойности.
Кондера 50нано, който е станал 70нано е пробил към маса и за това с него работи усилването, защото закатодва директно рештката към маса. А контролираното закактодване е някъде прекъснало или на потенциометъра или на някой резистор.
Тая верига ти е отварянето на входа/закатодването на първа решетка.
Mоже да я елиминираш за пробата, като я откачиш от решетката и дадеш 1ва решетка към маса през 470к до 1М резистор, така отваряш решетката на 100%
-
Проверих въпросните Р-ове, даже смених 1Мом за всеки случай. Няма промяна. Пускам видео.
-
Тоя потенциометър май е заминал... как го въртиш и няма ефект.
ПП замаси решетката през 470к и ще имаш 100% усилване.-това е идеята . За всек ислучай, няма нужда нищо да сменяш. прото търсиш прекъснали. Тука ти е референцията към маса. По нататък може да е прекъснала също някъде схемата , аз гледам само в джама който си снимал.
-
тая схема дава отрицателно напрежение на 1 ва решетка:
R78 100k, в захранването провери да не е прекъзнал на него трябва д аимаш -12в и до него 100н към маса дали си го смнеил
От другата страна схемата отива на steuerwippe матричка от прекъсвачи и резистори , там измери всичко дали контактува и дали няма прекъснал, с това се изчерпва това регулиране на усилването тук.
За да тестваш първо макс исулване , хвърли 470к към маса от тая 1 ва решетка е така, за да чуеш че стъпалото работи....
-
Mano, пичагата е прав, че EF86 не е в режим, запушена е. Можеш да провериш, като измериш напрежението на анода и - вероятно е доста по-високо. C79 е окъсявал 1 решетка през 1 Мом към маса. Като си сложил новия кондензатор вече това окъсяване го няма и към първа решетка преминава по-ниско напрежение от веригата за заглушаване по време на работа на мотора. Там също има шибан кондензатор - или С98, който отива на нисък потенциал или С68. Смени ги и двата. Ако не се оправи, значи има някакво късо надолу. Можеш временно да го елиминираш като разпоиш R58. EF86 получава нормалното си работно преднапрежение през Р57-2 Мом. Взима го от резисторния делител Р77/78. Означено е на схемата -1,3V. Измери го дали е толкова. На Р78 има паралелен кондензатор C93 - 100n. Смени и него. Ако имаш -1,3 волта и ако RR57- 2Mom eОК, както казваш, лампата ще влезе в режим и ще свирне силно. Ако нямаш -1,3 Волта проблемът би могъл да е в изправителния диод Е25С5.
С 2 думи - елиминирай веригата от R58 надясно, после ще я ровиш нея. Засега целта е да чуеш силен и каествен звук от н.ч. усилвателя. Ако си забравил напомням ти да смениш непременно С81 на първичната на изх. траф.
-
Пичагата е сбъркал - на R78 трябва да има -1,3 волта, а не -12. Малко по-нагоре е дадено в схемата в правоъгълник.
ЕF86 по каталог на 1р. има -2,2, но при анодно 250V. При анодно по-ниско от 100V е нормално да е около -1,3. Но с уреда го мери не на 1р. там ще те излъже, грешката е голяма, мери го на долния край на R57, т.е. м/у R77 и 78, където си е указано в схемата.
Няма да се плашиш, ще свирне.
A, провери после и напрежението на 2-ра решетка - дадено е 65V. Там имаш електролит 2 микро.
-
С68 беше виновника. Сега радиото свири мнооого по-добре и доста мощно. Смених и С98 преди това и даде леко подобрение, но след смяната на С68, нещата започнаха да си идват на мястото. На първа решетка на EF86 имам -1.52V в момента. Продължавам по-нанатък по инструкциите, да видим какво ще излезе.
Сега при максимално намален потенциометър, се чува много по-слабо отколкото вчера. Може би още нещо трябва да се пипне преди да изчезне напълно звука.
C81 500pF нямам такъв кондензатор.
-
За С81 сложи някакъв по-малък, напр. 330 или комбинация от 2Х 1000 последователно или 2Х220 в паралел. Дерзай!
Дай едно клипче като приключиш тази вечер.
-
Най-близкото е 470 пико, такъв би трябвало да намериш.
-
-
Уникален звук за радио! :good: Поздравления! Докъде стигна иначе, има ли още за сменяне? :)
-
Ще стане радио от това. Браво Мано! :bravo: :---
-
Браво :good:
-
Има още за сменяне, но нямам всички стойности налични. Много му се радвам да знаете.
-
Тук ли е мястото да питам колко апарата докара. Едва ли си ходил само за два. Покажи и другите. :)
-
Браво мано, истинска красота. Няма спор, немците имат усет към тези неща, а е и идеално съхранено.
-
Докарах 6 апарата и комплект тонколони, но тях ще ги обсъждаме в други теми :)
-
Това с автоматичната врътка е супер
Top shelf product :bravo:
-
Докарах 6 апарата и комплект тонколони, но тях ще ги обсъждаме в други теми :)
Като гледам какъв е SABA-та, представям си какво са другите! :)
Браво, оформя се чудесна колекция!
-
Другите не могат да се мерят със Сабата. Те също имат УКВ и даже свирят, ще ги реставрирам и тях, но външно са си доста запазени. Kaiser, Grundig и Graetz са останалите лампови. Другите са транзисторната Саба и още едно по-съвременно радио, пак транзисторно но с много готин вид.
[attach=1]
-
Евала! Браво честито! Гледам радиото вече е в пълна изправност и работи прекрасно! УКВ обхвата от 87.5 - 108 ли е? Ей това е радио, ще поправя Симо - не свири добре като за радио, а свири изобщо прекрасно! Успех в довършителните работи по поправката!
-
Обхвата е 88-100Mhz и в момента го слушам, свири уникално. По-натам ще се пробвам с помощта на колегата Динев да му разтегнем обхвата. Днес бях на вилата и намерих 470pF стари кондензатори, но не са битумни и сега ще сменя въпросния.
-
Мано, Вчера прочетох в Саба форума един пост, че единия кондензатор за мотора - този с металния корпус 0,35 микро - С119 никога не създавал проблеми, Ако искаш измери го преди да го сменяш евентуално като капацитет и за утечка, но под високо напрежение през резистор около 200-300К го закачи към + на изправителя, на 230 V примерно. Включваш последователно ампермра и постепенно намаляваш обхвата да видиш дали тече някакъв ток. Или мериш напрежения - върху резистора напрежението трябва да е 0, а в/у кондензатора=захранващото. Аз не зная дали е хартиен или някакъв друг. Между другото във веригата му няма постоянна съставна, той подава ~ напрежение от вторичната намотка на трафа към намотките на мотора и през Н3 контакт.
Иначе как вървят работите със радиото? Давай информация, не ни дръж в неведение! :D
-
Бе много му се чудех на този кондензатор, ще видим какво ще го правя ще сменя първо другия. Иначе нещата вървят към много добре. Свършиха ми 100nF от онези и сложих на едно място WIMA, но съм го поскрил и не се вижда. На мястото на 500pF сложих ето такъв...[attach=1]
Радиото вече свири много добре, даже го пробвах с външна колона. Вече ми трябват инструкции как да оправя мотора на автоматиката. Понякога търси станции и намира и даже спира на тях, в обратна посока - не. Ще сменя единия кондензатор, не металния и после доколкото разбрах трябва да сменя ECL80 ? Поръчал съм си 3 лампи.
-
Щом в едната посока намира и спира а в другата не най-вероятно проблема е механичен, механизма който освобождава ръчката явно заяжда, не знам. Относно обхвата - послушай съвета ми - Не разтягай обхвата! В никакъв случай, работата ще свърши със съсипване на радиото, това е трудна работа която ако се прави от човек без апаратура и познания 100% ще завърши с влошени параметри на УКВ тунера. Просто мисля че до 100мега е достатъчно, не знам в Пазарджик как е, но в София всички станции които ме интересуват са в долната половина. Успех!
-
Най-напред смени кондензаторите в тракта на автоматиката и АРУ-то му: отляво надясно по схемата С94 - 100 нано- понеже нямаш от ония сложи някакъв друг нисковолтов - това е АРУ-то, там стига и на 63V. След това С101, 111, 112, 113 (вече си го сменил), 99, 117, 118, 110, 89... Разпой и демонтирай мотора. Разглоби го докато извадиш чашката с малкото зъбно колело на оста и. Лесно се разглобява, вадиш една зегерка и т.н. Там има едни уплътнителни много тънки гетинаксови шайбички, да не ги загубиш. Нареждай чарковете един по един на лист хартия, ако трябва записвай, снимай или скицирай! Измий чашката, местата и на лагеруване и редуктора до пълно обезмасляване с керосин, бензин или спрей-обезмаслител. Сглобяваш, смазваш с масло местата на лагеруване на всичко що се върти, а зъбните колела на редуктора с техн. вазелин или някаква фина грес с не висок вискозитет. Споко, профилактиката на мотора ще ти отнеме предполагам 1-1,5 часа.
През това време аз ще си припомня по схема и описание настройките и пак ще пиша.
Щом в едната посока намира и спира а в другата не най-вероятно проблема е механичен, механизма който освобождава ръчката явно заяжда, не знам. Относно обхвата - послушай съвета ми - Не разтягай обхвата! В никакъв случай, работата ще свърши със съсипване на радиото, това е трудна работа която ако се прави от човек без апаратура и познания 100% ще завърши с влошени параметри на УКВ тунера. Просто мисля че до 100мега е достатъчно, не знам в Пазарджик как е, но в София всички станции които ме интересуват са в долната половина. Успех!
Щом в едната посока намира и спира а в другата не - трябва да се симетрира контролния филтър на автоматиката - настройки. По малко вероятно е да има механичен проблем. Това е типичен "дефект". Ще ти пиша затова.
Подкрепям Ориго, че е по-добре да не се разтяга обхвата. Аз го направих на Меерсбург W2, но не е удобно, понеше аз зная, че Меджик FM свири в Пловдив на 97,7 МХz, а сега не зная коя станция къде е. По принцип съм настройвал (донастройвал) УКВ-тата на всички Саби, минали през мен (5-6 бр.) следвайки сервизните инструкции и никога не съм имал проблем. Резултатът винаги е бил положителен. !Но по принцип филтрите на Саба, всички бобини за настройка и С-тримери са направени перфектно и при всичките апарати се е оказвало, че разстройката е малка. Така че аз съм го правил за проба - за спокойна съвест и от спортна злоба. Всъщност имал съм случаи на 2 близки пика на приемане на станциите, което се оправя при спрягането на хетеродина с входния и анодния кръг на УКВ-то.
Така, че несъответствието на честотите по скалата е неудобство и пренастройката (разтягането) е отклонение от автентичността.
-
Отвори си инструкцията за настройки:
-
1. На сервизния цокъл (в зелено) боцни 5 щифта от жица с дебелина на краче от лампа - цокъл новал - к.т. Y - маса и R - линия АРУ, P, M и Х;
2. Между R и Y (маса) запой от батерии - 4,5V с минуса към R. (цикламено) Това елиминира действието на АРУ-то;
3. Филтърът за автоматиката ти е на шасито отзад на вертикалната стена. В червено и синьо са ти настройките на филтъра съответно за АМ (СВ, ДВ, и КВ-където автоматиката е трудно да зацепи поради гъстотата на станциите)
!!! Точки 1. за АМ и FM (в червено/синьо кръгче) е указано, че не се пипат крайните дупки, които са залепени с тиксо - те са фабрично настроени, става дума за коефициента на връзка между анодните кръгове на модулатора (в който междинната се модулира с 50Hhz) и диференциалния филтър на фазовия детектор.
С жълто съм подчертал нещо което не превеждам със сигурност, но мисля, че иска да каже, че трябва да бъде настроено напрежението в контролна точка (к.т.) P за АМ-12V и к.т. Х за FM=30V. Това се постига със задаване на нивото на сигнала от генератора.
И така - първо настройка за СВ - включи генератора към първа решетка на ЕСН81 през кондензатор 10 нано - (мисля, че на кабела има такъв под тиксото), масата на кабела към маса на радиото. От генератора задаваш междинната 460КХz. Включи радиото на СВ и включи автоматиката. Волтметъра на DC приблизително на 30V обхват в к.т. Р (и маса - това важи за всички измервани сигнали). Добре е волтметъра да е с по-високо съпротивление. Аз използвам осцилоскоп и сонда 10:1. Целта е да не разстройваш схемата с измерителния уред.
1. С L33 регулираш максимално показание на уреда. Последното движение на отвертката винаги да бъде на завиване (посока на ч.стрелка);
2. С Л 35 регулираш минимално показание (0 волта) в к.т. М.;
3. Повтори стъпки 1 и 2, ако е нужно потрети!;
4. Проверка - Ако настройката е добра моторът стои в покой. Провери по следния начин - разтройваш генератора с няколко килохерца надолу и нагоре, моторът трябва да завърти в едната, респективно в другата посока.
Настройка на УКВ: Генераторът на 10.7 MHz, радиото на УКВ, автоматика-включена:
1. Аналогично като за СВ но сега с L29 максимум в к.т. Р;
2. С L31 0V в к.т. М;
3. Повтаряш, потретваш;
4. Проверка като по-горе.
Донастройка:
Махаш всички уреди и батерията от к.т. R. Включваш антената и пускаш радиото да търси станция на СВ. Като намери и спре много леко въртиш Л35 на максимален сигнал, да си точно на честотата на станцията като гледаш окото или ако не свети се хващаш с осцилоскопа/волтмера на АРУ-то - к.т. R;
Същото и на УКВ, само че регулираш с L31, а волтмера в к.т. X (АРУ за УКВ).
A честито!
Имам подробно описание на принципа на работа на автоматиката на английски в PDF формат, но не мога да го ъплоудна във форума. Това, мисля, че трябва да има някакво разрешение, дай идея Мано. Или ти го пращам, я ти го качваш на снимки.
Още полезна информация за настройка и конструкция на тези филтри:
http://www.radiomuseum.org/forumdata/upload/saba_automatic_abgleich_2.pdf
И още, тук има и мотора в разглобено състояние.
http://www.radiomuseum.org/forumdata/upload/saba_konstanz_automatic_8.pdf
Намерих и споменатия по-горе файл в интернет:
http://www.radiomuseum.org/dsp_multipage_pdf.cfm?pdf=saba_motorelektronic.pdf
-
Мано, ти как хващаш пловдивските предаватели? И с каква антена. Аз хващам освен пловдив Пазарджик, Панагюрище, Асеновград и Хасково, а и вр. Ботев, разбира се по-слабо, но не съм си правил и труда да правя антена. Боцкам една жица, която до прозореца е 2-3 метра и още толкова виси отвън. Не съм правил антена, защото в Пловдив има ретранслатори на 20 програ, и с разтегнатата Саба аз хващам всичките - последната е на 106,5 Веселина. То и няма място за повече в обхвата. А с вградената антена в далечния на прозореца ъгъл някои станции са слабички.
-
Ами за момента съм и аз с една жица 2 метра. Хващам криво ляво, но на мен апартамента ми е на такова място, че по принцип не мога да хвана никакво радио, даже и ако се излъчва от Пазарджик. В въпросната жица хващам много добре радио 1 на 87.7Mhz, което има предавател на ВЕЦ Алеко. Хващам и пловдивкото на 95.5Mhz но шуми. Горе на вилата съм сигурен, че няма да има пропуск. Да ти кажа, мисля че радиото свирна доста добре вече, даже се чудя може ли по-добре или не :) Ще сменя тези, които си описал по-горе и ще се захвана с мотора да видим до къде ще я докарам.
-
Проклетите youtube пак ме скастриха за нарушаване на авторски права. Спирам да качвам там каквото и да било вече, баси тъпеците нещастни :(
http://vbox7.com/play:7dedd5c180
-
Що бе те само уведомяват за открито авторско съдържание, клипа вероятно дори никъде не е блокиран, а ако е то е само в някои страни предполагам без българия. Няма проблем с това, дари на скоро качих няколко клипа с неизвестни на мен музикални произведения записвани от радиото през 60те години с надеждата да ги разпознае, но уви оказа се че не ги разпознава, клиповете си вилнеят спокойно в мрежата :)
-
Да, но на мен ми изпратиха писмо, че са получили жалба от държателя на авторското право и директно ми трият клипа, след което ми казаха, че това е второ предупреждение и при трето ми блокират акаунта. Интересното е сега, че са се оплакали за епизод на детско немско филмче "Плюшените мечета", което съм качил през март 2011 година.
-
А този клип отпреди две страници, който не можах да отворя, защо го спряха - песен ли се чуваше? Дори и да се чува цялата песен, е смешно да се спира, то е ясно, че темата на клипа не е песента. И интересно как пък токова бързо са усетили носителите на авторското право. Възможно е от ютюб автоматично да контролират и да свалят клипове с авторско съдържание, за да избягват неприятности.
-
Точно така те използват една малко мислена недомислена автоматична система за защита на авторското право която сваля клипове дори при най малкия признак на използвани материали с авторско право дори да е песен на заден план пак ги засичат
-
Нещо работата тръгна на зле. Колкото повече кондензатори сменям, толкова повече се влошава работата на автоматиката. Сега вече даже не иска да "лепне" като я цъкам на ляво и на дясно. Смених големия 0.4uF и мотора набра сили, но за да върти и търси станции, трябва да държа "бутона" с ръка. На точката при С118 измерих 13.5V вместо указаните 25V. Големия 0.4uF е станал 0.135uF.
-
Нещо работата тръгна на зле. Колкото повече кондензатори сменям, толкова повече се влошава работата на автоматиката. Сега вече даже не иска да "лепне" като я цъкам на ляво и на дясно. Смених големия 0.4uF и мотора набра сили, но за да върти и търси станции, трябва да държа "бутона" с ръка. На точката при С118 измерих 13.5V вместо указаните 25V. Големия 0.4uF е станал 0.135uF.
Идеята на схемата е приблизително следната: В режим на покой Ro7 e запушена, ток през ел.магнита не тече, на анода й напрежението е високо, вероятно около 250 V. На решетката и се подава -17 V през R105 - 1М и то държи лампата запушена. Когато натиснеш стика за търсене, върху намотките на мотора се подават тоци, големината и фазата на които се определя от двата големи кондензатора. Освен това променливото напрежение от анода на Ro8, взето от средния извод на едната намотка на мотора през С117 се изправя от Gr3, филтрира се от С118 и през R104 отива на решетката на триода. Сега то трябва да бъде 25V (при натиснат стик) и като по високо по стойност "преборва" запушващото -17V и отпушва лампата. Анодния ток задейства ел.магнита, а потенциала на анода се понижава на 180V. Когато намери станция променливото напрежение от анода на пентода изчезва, (моторът спира), 25-те волта падат и триодът отново се запушва през R105. Магнита отпуска и всичко е в покой, но не точно, защото на мотора в реално време се подават корегиращи импулси със смяна на поляритета, така, че винаги се гони най-силния сигнал - АДЧ. На УКВ моторрът реално се колебае непрекъснато, поради това, че УКВ работи с честотна модулация, т.е. честотата непрекъснато се променя. Обърни внимание, че в момент на мълчание моторът се успокоява. Това е нормално.
Провери да не си сбъркал нещо при смяната на С117, 118, 110. Като стойност на кондерите или мястото на запояване или нещо да е окъсено. Щом мотора върти значи пентодът е ОК. Оттам нататък е проблемът до ел. магнита.
-
Големия кондензатор 0.4uF вече е изтърбушен и вътрешността му заемат комбинация от 2 нови с общ капацитет 402nF. Смених още един 100nF, който беше станал 15nF, но се беше скрил зад една ламарина и не го бях видял. Пробвах на средни вълни и автоматиката си работи кажи речи прилично, т.е. палеца "лепне", мотора върти и като намери станция, пуска. Само на УКВ за сега има по-голям проблем и не лепне изобщо. Смятам да измеря и другия голям кондензатор, металния който е хванат с гайка за шасито. Ще подменя още няколко малки. Интересното е, че по схема С110 е 4.7nF, а аз там намерих 10nF. Много се чудех, преглеждах от всякъде да не съм объркал нещо, но не. Смених го с 4.7nF, стария го измерих 11nF. Още ме е страх да разтропосам мотора, първо ще приключа с кондензаторите и тогава ще го мисля и него.
-
Големия кондензатор 0.4uF вече е изтърбушен и вътрешността му заемат комбинация от 2 нови с общ капацитет 402nF. Смених още един 100nF, който беше станал 15nF, но се беше скрил зад една ламарина и не го бях видял. Пробвах на средни вълни и автоматиката си работи кажи речи прилично, т.е. палеца "лепне", мотора върти и като намери станция, пуска. Само на УКВ за сега има по-голям проблем и не лепне изобщо. Смятам да измеря и другия голям кондензатор, металния който е хванат с гайка за шасито. Ще подменя още няколко малки. Интересното е, че по схема С110 е 4.7nF, а аз там намерих 10nF. Много се чудех, преглеждах от всякъде да не съм объркал нещо, но не. Смених го с 4.7nF, стария го измерих 11nF. Още ме е страх да разтропосам мотора, първо ще приключа с кондензаторите и тогава ще го мисля и него.
Проверих стойността на С110 в схеми на други подобни модели от предишни години - 5nF или 4,7nF от следващи години. Не се притеснявай изобщо за мотора, не е трудно - я има я не 10 части. Като го свалиш и огледаш, ще видиш, че не е проблем.
За това, че не лепне магнита на УКВ ми е интересно и на мен. Мери напреженията в покой и съответно при търсене на станция, както ти описах в предния отговор.
Ти вече имаш ли нова ЕСL80? Ако имаш и нова ЕАВС80 можеш да пробваш да я смениш.
Другия голям кондензатор може и да е ОК. Но ако не е и го смениш, това може само да подобри движението на мотора, т.е. да оправи скоростта му, като го вкара в оптимален режим. Но няма да реши проблема с ел. магнита. Както и почистването и смазването на двигателя и редуктора.
-
То всъщност и на другите вълни лепне когато си иска се оказа. Освен това спира където му падне без изобщо там да има станция. Ще направя клип да ти покажа. Имаш ли скайп ?
-
Мери напреженията - това ще даде информация какъв евентуално е проблема!
-
Утре ще замеря, че вече не виждам какво правя :) В последната третина от клипа по неизвестни причини автоматиката заработва някак си, но явно иска още работа.
/>
-
Видях клипа. Явно не достига ток на електромагнита. На границата е. Като измериш напреженията ще коментираме.
А това бръждене от електромагнита ли идва?
-
Така, на EABC80 измерих -12V на решетката и 284V на анода при нормално работещо радио. При натиснат стик измерих 0.5V на решетката и 210V на анода. И да, електромагнита бръмчи така от време на време. Не знам дали не е заради изправеното положение на шасито.
-
Електромагнита може да вибрира, защото е хлабаво някъде. Виж някое болтче дали е разхлабено, което го държи за шасито. Може и да липсва някъде смазка.
-
Нее, от звученето се чува че постъпва пулсиращ ток към електромагнита. Или от някъде влиза променливотокова съставка в управлението му, или напрежението от което се захранва електромагнита е със заминали електролити. Там някъде е и проблема, за това и не задържа а изпуска.
-
Мано, сподели ако има някакво развитие!
-
Здравейте отново. Малко се изгубих от погледите защото ходих до Австрия. Не съм купувал нови апарати от там, а по САБА-та не съм работил скоро. Вчера си получих лампите ECL80 и тези дни ще подновя работата по апарата. Искам да изкажа благодарност на колегата Иван Иванов (http://www.sandacite.com/forum/index.php?action=profile;u=191), който освен заявените от мен, ми изпрати още цяла кутия най-различни лампи.
-
Попаднах на пост за автоматиката - да ти е под ръка, когато продължиш:
http://saba.magnetofon.de/showtopic.php?threadid=3861
-
Повдигам темата защото днес след като не съм слушал радиото няколко месеца, го пуснах. Яви се проблем, който не мога да установя от какво се е получил и как да го оправя. Радиото свири обаче на максимално увеличение се чува едва едва и то само високи, нещо като да слушаш радио в телефонна слушалка. Последно когато съм го слушал всичко си беше ок. Дайте идея от къде да го почвам.
-
Да не се чува от изходния трансформатор,прегледай високоговорителя и кабелите.
-
Да, изглежда се чува изходния траф точно го каза. Ще прегледам на спокойствие.
-
Успех!
-
C78 как е? И въобще захранването.
-
Отворих радиото, прегледах кабелите, наред са. Говорителите също са наред. Не знам как стана, но като го включих отворено засвири, макар и странно. Като е включен автоматичния тунер, се получава нещо като гонене на станцията, все едно се опитва постоянно да се настрои на точната честота. Като го изключа и настроя ръчно, след секунди станцията се губи и трябва да донастройвам. Странна работа.
-
Като слушам как плавно, макар и бързо заглъхва най-вероятно е веригатя за "мютване" на шумовете при автоматично търсене на станциите. Нямам време сега да я търся по схема. Ако се ориентираш просто прекъснни тази верига - доколкото си спомням е към 1-ва решетка на предусилвателната лампа на НЧУ (EF86 май беше).
-
Обаче като сменя честотата и се избистря. Но пък не се сещам от какво може да бяга толкова драстично честотата освен ако някое напрежение яко плува. Виж дали пък анодното за УКВ тунера не минава през клавишния блок и там да има проблем с някой контакт, пробвай на първо място да превключиш неколкократно всички клавиши и най-вече този за УКВ, не е лошо да понаместиш и лампите по цоклите, особено тази на УКВ тунера.
-
Проблема не е само при УКВ, а при всички обхвати. Вчера включих радиото и премерих на селена 124 волта. Не съм разпоявал нищо, мерих в движение но пак ми се струва че е малко и ще взема да сменя двойния кондензатор.
-
Преди двойния кондензатор трябва да се увериш че селеновия изправител не прекъсва. С какъв пакет е това радио подобен на M250C120? Ако да замени го с такъв временно и виж има ли подобрение. И най-важното, ако всичко това се случва заради това че някой коднензатор дава утечка и отпушва лампа която товари анодното, не го дръж включен така защото може да се нанесат много по-сериозни щети.
-
Точно!Mano виж колко е напрежението преди и след селена,грее ли самият селен.Възможно е кондензаторите да са наред и да товари някъде другаде.Селена е точно такъв за който пише origo.
-
Когато меря селена смятам да го разпоя от схемата и да му пойна един кондензатор 1 микрофарад неполярен и да меря в такова положение. Правилно ли е това или да го оставя както си е включен в схемата ?
-
Ако го мериш с омметър не е нужно.Смени го с друг за проба,ако имаш.
-
Безсмислено е да го мериш на празен ход или под друг товар. Най-често проблема е в повишено контактно съпротивление на клетките и на празен ход ще е добре а под номиналния товар ще кляка здраво. Ако напрежението непосредствено след селеновия изправител е значително по-ниско от номиналното по схема - направо сменай за проба, ако пак е ниско вече ще търсиш къде има нещо нередно.
-
От тия селени почти нищо не е оцеляло. И не търси селен, защото ще бъде същото. Има толкова много грецове и са стотинки.
-
На грец-а ще трябва и последователно гасящо съпротивление с правилно подбрана стойност. Ясно е че 2017 има много грец-ове. Търси се автентичност на вида обаче. Това че не е оцеляло не съм съгласен има доста работещи все още. Избора е негов разбира се.
-
Още не ми е останало време да го пробвам, мисля да запоя 4 диода в схема грец но само за проба. Ако нищо не се промени си връщам селена и започвам да търся по схемата за кондензатор. Първоначално ще запоя паралелно 2 х 47uF на двойния, за да видя дали има някаква промяна. Ако има промяна, сменям двойния. Ще монтирам в корпуса му 2 съвременни.
-
Mano може да определиш грубо дали греца е дал вира лесно.Пускаш му на входа през предпазител 1 А 220 волта и на изхода обикновена лампа с жичка 15-20 вата.Такава като за шевна машина.Мериш колко волта има на лампата,ако е под 200-205 волта значи има проблем.Изкормваш селена и слагаш диоди със съпротивление около 100-150 ома както ти каза origo и започваш да търсиш селен ако държиш на автентичността.
-
При магнетофоните, които правя, няма оцелял селен, а оригиналността не страда, защото диодите се събират в кутийката на селена и не се забелязва интервенция. Има и особени селени, заляти със смола. И там става оригинал, но операцията е малко по-сложна. :)