Форум за любителите на Стара електроника
Общ раздел => Технологии и джаджи => Темата е започната от: mano в 04 Август, 2015, 22:24:39
-
Здравейте, на скоро закупих от Германия един ротатор от една жена, която ми обясни че не знае дали е комплект и дали работи. Също така ми обърна внимание, че на самия мотор има 5 клеми за свързване, а на управлението са само 4. Въпреки това го купих защото по снимките намерих подобни ротатори в нета и изглеждаха идентични. Вчера пристигна при мен и вече мисля как да го подвържа за проба. Направи ми впечатление, че на клема номер 5 на мотора някой е написал буквата М.
Питането ми е дали някой е имал подобен и знае как се връзва ?
Ето и малко снимков материал.
[attach=1]
[attach=2]
[attach=3]
-
Здравей!
Прилагам ти схемата на 2010, предполагам, че до 2030 може да се направи дедукция за свързването. Дано помогне! С един мултицет може да си намериш връзките по схемата.
:drinks:
-
В някакъв задънен немски форум намерих линк към упътването на мотора, но май ще излезе, че моя комплект е от различни модели. Сега остава да вида как да ги пригодя.
[attach=1]
-
Хващай отверката... :)
-
Наистина се оказа, че управлението и мотора са от различни модели и не са съвместими изобщо.
Променливотоков асинхронен двигател на около 20V работи.
Управлението е за постояннотоков мотор на 32V с крайни изключватели.
Мотора, който имам мисля не е ползван, но ще го пробвам да го завъртя. Според схемата, която е дал ahedproductions, ще пробвам да му подам 20V на 1-ви и 5-ти и 4-ти и 5-ти крак. Мисля, че така ще обръща въртенето. Дайте други предложения преди да съм го прецакал :)
-
Единственото предложение - не карай по схемите, отвори го да видиш дали е истина и тогава им давай тоци. Така поне ще си сигурен, че няма да опушиш един иначе здрав ротатор. Управлението се прави, моторът е ценен.
:hi:
-
Тоя мотор няма ли етикет някаква спецификация по която, да се ориентираш за какво иде реч? Да не би случайно да е селсин, ба ли го!
-
Отворих моторчето, асинхронен с две намотки за двете посоки и потенциометър. Както е по схема краче 5 е средна точка и минава през потенциометъра, 1 и 4 са другите. Подадох му 18 волта, но не отлепи. Меря намотките 06.2 Ohm и на двете еднакво. Като му пусна 18V, меря пак и напрежението пада рязко на 0.6V. Мотора изглежда сякаш никога не е работил в перфектно състояние, смазката прилича на оригиналната и още не се е разнесла по зъбчатките. Възможно ли е това да е късо или да иска по-високо напрежение / ток ? Подавам му от едно някогашно управление на влакче PIKO, което има прав и променлив ток.
[attach=1]
[attach=2]
-
Няма да тръгне без кондензатора, който е между 1 и 4 краче. Провери и дали действително му подаваш променливо напрежение.
-
Променливо е, ще закача един кондензатор и ще пробвам пак.
edit:
Сложих 100uF но положението е същото. Не тръгва.
-
На това моторче като му гледам кабела на намотките, ми се струва, че доста голям ток иска. Може да му е недостатъчен ампеража от това "Пико", пробвай с някой друг траф.
На кутията виждам, че пише 220 волта, за двигателчето ли става въпрос? Може да го пробваш на 220 волта през лампа.
-
Валери, кутията е за друг мотор постояннотоков на 32V. Този е асинхронен и по схемата гледам, че му подават 20V, но наистина нямам представа с какъв ток.
-
Можеш да полваш някой захранващ траф от радио със селектор за волтажа. Т.е. да го ползваш като автотрансформатор, ампеража ще е достатъчен.
-
Ако тока на моторчето минава през потенциометъра, виж мощноста на потенциометъра. Това може да те ориентира за какъв ток е долу горе мотора. Кондензатора трябва да е 10-тина микрофарада неполярен това предполагам знаеш.
-
Мано, с дълго търсене, и писане на един немец разбрах, че си купил две различни системи. Първо - мотор редуктора ти е от немската система RCA. Води се: RCA 10W/707. Второ- самото управление е от друга система на STOLLE. Тука идва объркването, за съгласуването от stolle на rca. Надписът го има щампован на редукторът ти. Ето тука го има твоето управление за твоя тип мотор-редуктор. На третата снимка се вижда свързването. Писах на немеца за схема, да видим какво ще отговори.
-
На схемата във втория пост по темата наистина има 120 микрофарада кондензатор като стойност, освен ако не се чете добре, но в същност е логично да е с голям капацитет кондензатора защото мотора е за ниско напрежение и работния му ток също е голям. Кондензатора е задължително обаче да бъде неполярен вероятно хартиено-маслен работен за електромотор. В случая хубавото е че е за ниско напрежение, и ще ти свърши работа вероятно 100 - 200 волтов ако намериш, но по-лошото е капацитета, не знам дзали се намират с такъв голям капацитет. В никакъв случай там не слагай електролитен коднензатор ще ти изгърми в лицето. За захранването - със сигурност това от влакчето е маломощно, едва ли може да даде повече от 300 - 600 милиампера а тоя мотор си консумира ампери, пробвай с по-мощен траф. И все пак не съм сигурен дори дали това от пикото е променливо напрежение, тия влакчета работят с постоянен ток, няма логика да няма грец вътре в това захранване, освен ако си го скопил. Провери и дали ротора се върти свободно, да не се е спекла смазката. Потенциометъра както се вижда по първата схема е само за да дава информация на схемата в управлението за положението на антената. Според мен трябва да разучиш схемата във втория пост и да се опиташ да си направиш управляващия модул сам. Може и ние да помагаме, може да я модифицираме евентуално.
-
Всичко вече е налично по твоя антенен ротатор, комплект с управлението. На първата и втората снимка е информацията за системата. Нарочно съм ги разделил на две, за да се види както трябва. На третата снимка, е управлението поглед отдолу. Вижда се, че е произведено в Германия, но немците са го правили и за америка, захранване 120V. Другата снимка е като твоя ротатор. Най важното е схемата, тя е за твоя тип ротатор. Немеца я извадил от сборна информация с други схеми. Захранването за ел. мотора е 20-21V променливо, но не по малко от 2 ампера. С потенциометрите R2 и R3 се определя точно къде да спира ел.мотора. Както Origo написа, през потенциометъра R1 не преминава силов ток, само управляващо. При варианта за американско изпълнение, двата p-n-p транзистора са на Моторола. При европейския вариант BC. Сега вече при наличието на всичко, може да се умува, как да се приспособи управлението от stolle, за ротатора 10w707.
-
didov, благодаря много. Аз доста търсих схемата точно на това управление, защото разбрах че моите са от различни модели. Всъщност това RCA си е идентично с това на STOLLE Model 2010, а моето управление е модел 2030. Сега на мен идеята ми е не да ги съчетая, а просто да подкарам мотора пък ще си го управлявам ръчно с подаване на напрежение към мотора. Пикото е с мощност 1.2А и 16V, явно с него няма да стане, ще търся такъв кондензатор, макар да не съм виждал, и подходящо захранване.
Освен това, както вече съм писал, пикото има прав и променлив ток.
-
Мисля, че трансформатор от телевизор "София 31" - (19V , 40VA) може би ще ти свърши работа. Все пак не е сигурно каква е мощността на мотора.
-
Намират се, пример: http://tpetrov.com/search.php?prod=%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D0%B7%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%80+120MF%2F250VAC+B (http://tpetrov.com/search.php?prod=%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D0%B7%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%80+120MF%2F250VAC+B)
този е доста скъп и се води пусков, но имайки предвид че това моторче е маломощно, нисковолтово и работи за кратко няма да му е никакъв проблем да му служи за работен. Търси работни или пускови кондензатори за мотори или може да потърсиш и руски МБГО примерно 4 по 30микрофарада свързани паралелно, стига да ги намериш на добра цена от някъде.
-
Този (https://vikiwat.com/puskov-kondenzator-108-130muf-330vac-50-60hz-cd60.html) би ли свършил работа ?
-
Няма смисъл да купуваш кондензатори с работно напрежение над 50V. Ето я схемата на твоето управление, което го имаш. Има кондензатор 120мF/35V, ограден в червено. Можеш да пробваш с твоя трансформатор от /2030/ и с кондензатора. Когато правиш проби за въртене, трябва да се откачи потенциометъра, който е на зъбчатка, с оста на мотора. Понеже няма да ползваш изключватели за двете крайни позиции на ел. мотора. Да можеш да го въртиш постоянно.
-
Отворих управлението и видях кондензатора. Утре след работа ще се пробвам да го разпоя и да пробвам както казваш, пък да видим какво ще се случи. Много благодаря.
-
Момчета, мотора завъртя и още как :) Благодаря на всички за помощта. Използвам кондензатора и трафа от управлението, което и без това ми е ненужно. Сега просто ще вържа в една кутия 2 бутона и ще наблюдавам антената с камера, която така или иначе имам. Не мисля, че ще успея да пригодя управлението към мотора, но и така ми върши идеална работа. Трафа дава 25V, но при товар пада на 19V, от които точно се нуждае мотора. Изолирах потенциометъра от схемата, сега ще се пробвам да го разкача и от зъбчатките, защото ще ми пречи.
-
Мисля че преработката на управлението няма да е толкова трудна. От схемите ясно се вижда каква е идеята но все пак ти си решаваш и знаеш кое ти е по силите.
-
Днес монтирах долната мачта, на която ще закрепя ротора. Някой случайно да има представа от къде може да се купи алуминиева тръба с Ф малко под 40 ?
[attach=1]
-
Не си дал нужна дължина и дебелина на стената. Но може да се потърси във фирми, които се занимават с алуминиеви парапети. Например това: http://www.maxparapeti.com/catalog/aluminievi-trubi-i-profili
Алуминиеви тръби и профили се произвеждат във фирма ЕТЕМ - Илиянци - София - http://www.etem.bg/products/bg/109/brochures/ETEM_standard_profiles_catalog_BG.pdf, но не знам дали от там може да се закупи някакво минимално количество.
-
Не ми се занимава с фирми дето произвеждат на едро и искат да купиш количества. Потърсих в Пазарджик и не намерих, затова взех възможно най-тънката метална тръба с Ф 38 1.5мм дебелина. Не е тежка или поне така ми се струва. Днес я боядисах първа ръка, обмислям някакъв лагер, но ще видим какво ще излезе. Като го реша, ще пусна снимки.
-
Ротора вече върти 2 антени.
[attach=1]
-
Честита антена. Супер си преборил управлението. :good:
-
Стабилна и надеждна конструкция. Поздравления!
-
Поздравления за конструкцията, дано дълго време си стърчи в небето и да ти служи. На горната антена дали мачтата не се явява паразитен елемент? Долната е добре закачена отзад след рефлектора но на горната мачтата е между елементите, при перпендикулярна мачта на елементите не пречи, ама така като е успоредна не знам какво става, мислил ли си по този въпрос?
-
Ами да, мислил съм по този въпрос. Колегите ме увериха, че за 144Mhz мачтата няма значение, но при другата, която е за 430Mhz задължително трябва да я хвана най-отзад.
-
Добре е станало ,а КСВ-то на 70 см мерили го ?
-
Мерих го. 1.3 е по целия обхват. Трябва да си купя КСВ метър ама много са скъпи нещо. Правих директна на 433.500 на 50км на 1 ват и двете станции.
-
1.3 си е супер . Аз правих и комбинирания вариант 2 м + 70 см . на един бум и КСВ го докарах до 1.5 което е компромис , но не е проблем .