Форум за любителите на Стара електроника
НЧ усилватели, грамофони, магнетофони, касетофони и др. възпроизвеждащи устройства => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: Петър Драганов в 10 Септември, 2015, 09:46:58
-
Усилвателя е модел 459А, но доколкото видях схемата на модел 439А също става, но за мое съжаление не намирам нищо.
Усилвателят беше с изгоряла интеграла и с дц 41 волта на изхода, 6 от 6 бушона бяха прекъснати. Поръчах и смених интегралата, подмених бушоните и като включих видях, че само левият канал свири. Едно че лед индикацията не мига, второ няма абсолютно никакъв звук. Проследих пътя на сигнала, но не намерих дефектирали елементи. Всички входове съм прослушал, 3 кабела съм сменил, на два чифта колони опитах. Изкарах потенциометъра на баласа, почистих го, намазах го с графитна смазка, но нямаше ефект. Напреженията от +41.7/-41.7 ги измерих на големите електр. кондензатори. Транзисторите са здрави, диодите също, резисторите ги сравнявам за ляв и десен канал, тъй като са обозначени с L/R еднакви са.
Необходима ми е схемата, за да проверя всичко още веднъж, но тъй като няма да я намеря ще се радвам и на съвет
-
Намери даташет на интеграла, после го дподели с нас.
После премери напрежението на изходите до миливолт и докладвай.
-
Прегледайте внимателно пистите по платката. Понякога се случва да изгори писта по начин, който трудно се забелязва.
Потенциометрите се почистват с контактен спрей, който е непроводим. Графитната смазка може да доведе до по-големи
проблеми.
-
Намери даташет на интеграла, после го дподели с нас.
После премери напрежението на изходите до миливолт и докладвай.
Интегралата е стк2250. Ако 4 и 13 крачета са изходите, имам на едното -0.11, а на другото -0.08.
Видео клип:
-
Ами ако проследиш внимателно схемата, се вижда, че интегралната схема, която си сменил, не е "пълен" усилвател на мощност, а само комплементарни транзисторни двойки с температурна стабилизация. Останалата част на усилвателя е другата интегрална схема STK3042N, там е "входът" на усилвателя. Тази интегрална схема усилва сигнала по напрежение. Тъй като си написал, че крайната интегрална схема е била изгоряла и е имало високо напрежение на изхода, твърде вероятно е това напрежение да е достигнало до предната интегрална схема STK3042N и да е повредило и нея. Най-лесно ще е ако имаш осцилоскоп да провериш къде точно прекъсва сигналът. Ако нямаш, може да пробваш да пуснеш на входа синусоидален сигнал по избор 50 - 200Хц, а с волтметър за променливи напрежения да премериш напреженията на четирите изхода (съответно крачета 5 и 6 за ляв канал и 10 и 11 за десен канал) на STK3042N спрямо маса. Повечето волтметри са най-чувствителни към променливи напрежения с такава честота. Внимание, тъй като сигналът вече е усилен по напрежение, внимавай на какъв обхват поставяш уреда и да не направиш късо съединение със сондите!
-
Тази интеграла STK3042N, е вградена в STK2250 или греша? Защото ако не е вграденo, няма никъде по целия усилвател нищо подобно. Качих схемата на стк2250, защото я взех от първия сайт, като търсих даташийта.
На 5-ти крак - 0в
На 6-ти крак 42в
На 10 крак - -1 в
На 11 крак -42в
-
Ако никъде в този усилвател няма STK3042, то вместо нея има някаква схема вероятно изпълнена с транзистори.
Проследете към какви елементи са свързани крачета 1, 7, 10, 16 на STK2250.
-
Двете интегрални схеми са различни. Предположих, че при тебе има такава схема STK3204II, защото реших, че схемата, която си дал, е на твоя усилвател. Тази интегрална схема STK2250 представлява само краен усилвател на мощност и не може да работи самостоятелно, без сигналът предварително да е усилен по напрежение. Това може да се направи или с друга интегрална схема, например със STK3204II, както в схемата, която си намерил, или да се ползват дискретни елементи, както примерно тук:
[attach=1]
Ако при тебе няма друга интегрална схема преди STK2250, значи усилването по напрежение се осъществява с транзистори. Трябва да разбереш дали при повредата на предишната STK2250 не се е повредил и някой от транзисторите. Огледай корпусите им за почерняване. Все пак отново ти препоръчвам да пуснеш нискочестотен сигнал едновременно и на двата канала и да измериш променливите напрежения на входовете на STK2250, 1 и 7 крак за единия канал и 16 и 10 крак за другия. Уреда нагласяш за измерване на променливи напрежения. Всяко напрежение измерваш спрямо маса. Ако уредът ти не е от най-евтините китайски, би трябвало при липса на сигнал да отчита 0В, а при наличие на такъв - някакво променливо напрежение. Това е най-лесният начин да определиш грубо дали изобщо сигналът достига до интегралната схема.
П.П. Виждам, че BatKoce ме е изпреварил, това, което е казал той, го имах предвид и аз.
-
Схема има за усилвател skott-459а, но е платена - 15$. http://www.sonyservicemanual.com/Detail.aspx?ProductID=999231 (http://www.sonyservicemanual.com/Detail.aspx?ProductID=999231)
Заблуждавате се като си мислите, че трябва да има STK3042. Ето снимка на по малкия усилвател skott -349a, макар да е с STK-2240 по принцип и 2240 трябва да се управлява от STK 3042II, но производителят я спестил. Провери на STK-2250, pin 1 и 7, 16 и 10. Те са като входове.
BalkAnton, извинявай но подвеждаш човека с грешни схеми. Тази схема с дискретните елементи, която си намерил от първия сайт не е вярна. То не е само да намериш някоя схема, а трябва да вникнеш в нея как е направена.
-
На 1 крак - 0.5в
На 7 крак - 1 в
На 10 крак - -1в
На 16 крак - -0.5 в
Да добавя, в усилвателя освен STK2250, има още две IC. Първата е TA75558P , втората е JRC45600 /поставена на платката на волумето/.
Гледах даташийта и на двете, но не знам дали с мултимер може да се проверят дали са читави, и не съм ги пипал. Даже не съм запознат и за какво служат. Ако не става да се проверят с мултимер още утре ще ги поръчам или купя, ако ги имат в наличност.
-
Първо се убеди къде е дефекта, после сменяй. Ако мислиш че няма да се справиш, има сервизи.
Ако си мислиш, че ще се справиш, чети внимателно целите постове.
Както са писали колегите stk'то е част от цялото крайно стъпало. Намери другата част от стъпалото и входа му. После подай сигнал.
-
Извинете, ако съм объркал някого, онази схема я дадох само като пример за това, че интегралната схема не може да работи самостоятелно. В случая на Фревфяв явно усилването по напрежение се осъществява с операционни усилватели и още няколко транзистора (на снимката на TA75558P се виждат малко по-вляво). С мултимер трудно ще се определи дали работят правилно. Виж къде водят пътечките от 1, 7, 10 и 16 крак на STK2250. Би трябвало да стигат до някои транзистори. Има голяма вероятност при изгарянето на предишната STK2250 да са изгорели и те.
-
Според мен, съдейки от направените измервания, крайното стъпало е здраво.
Пробвай да свържеш двата канала, на потенциометъра за усилването.
Почти съм сигурен че входовете на крайните стъпала са там. Така ще се ориентираме дали повредата е в предусилвателя или в крайното стъпало.
-
Усилвателят го оправих най-накрая. Зашкурих единия лентов кабел. Ще кача клип и снимки по-късно.
-
Груба грешка е това с зашкурването. Чисти се с гума за триене на молив. Сега си му свалил сребърното покритие. Очаквай в близко бъдеще по-големи и периодично повтарящи се проблеми от тоя кабел. Така имам един VEF 206 на който някой е чистил с шкурка контактните пъпки, като не можеш да си представиш какви постоянни ядове прави. Няма оправяне, почиствам смазвам след 4-5 месеца - същото. Всяко контактно съединение е надеждно благодарение на покритието си със благородни метали които трудно влизат във връзка с други химични елементи. Загубиш ли това покритие, губиш контакта, това е в дългосрочен план истината. Изтрие ли се веднъж на контактните пъпки и пластини покритието, колкото и да го чистиш периодично и да го смазваш, винаги ще прави проблеми.
-
Не го знаех, това със износването, но в моя случай не мисля, че е проблем, защото имам мегдан от кабела доста, а аз съм зашкурил около половин см. Дефакто ще изрежа зашкуреното, и ще заголя новите жички от кабела.
-
Няма какво да режеш. Това на снимката не е лентов кабел в смисъла, който Ориго си мисли. Това Е многжилен кабел-плосък от едножични проводници.
Тука няма никаво покритие. За по-сигурно , понеже и конектора в който влиза е патинясал, бих махнал направо конектора и директно кабела на спойки на платката където е бил конектора, ако направи пак проблем де.
-
За по-сигурно , понеже и конектора в който влиза е патинясал, бих махнал направо конектора и директно кабела на спойки на платката където е бил конектора, ако направи пак проблем де.
Мерси, направо така и направих.
-
Мдаа, аз си помислих че е от тези лентови кабели с плоски проводници които влизат в едни конектори с пластинки. А иначе в случая това е най-доброто запояване направо.