Форум за любителите на Стара електроника
Радиоприемници => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: Bengata в 14 Ноември, 2012, 19:10:59
-
Регенерирането го направих с регенератор на кинескопи вижда се в клиповете .
http://www.youtube.com/v/QLgkqEkxNCE
http://www.youtube.com/v/kWIReZsmUJA
-
Ще те притеснявам за други модели лампи когато имаш време, за сега само ти ги събирам на едно местенце :)
-
Какво представлява тоя регенератор,много съм слушал но не съм виждал как работи.
-
Ех как оня ден забравих да ти дам 2 броя EМ84 Дето не разпъват както трябва...
Ще прескоча в неделя на битака да купя лампи на кило, да видиме някое кръгло око за регенериране дали ще изпадне...
-
Може ли по-непросветените да обясниш в какво е същността на регенерацията?
-
Пиша за втори път по тази тема с молба за разяснение на принципа на действие на регенератораза кинескопи.Стигнал съм до следното заключение-емисията на лампата се променя незначително.Мерил съм много лампи на лампомера.Светенето не се променя при завишаване на отоплителното напрежение,при помяна на стойността и поляритета на 1 ва решетка.Къде е гъдела?Хайде открехни малко технологията,подскажи нещо.Ходих в Русе и се срещнах с човек работил дълги години в сервиза,работил с регенератора но и той не можа да ме светне за принципа.Лично съм наблюдавал регенерация на цветен кинескоп от ламповите дараци.Не можах да си обесня как се нагряваше само отоплението на пушката на която ще се прави регенерацията при положение,че отопленията са свързани вътрешно паралелно.
-
Кинескоп се регенерира,когато-
Фабрично дадени серии кинескопи (тънкошииниците на Тошиба,ORION с размери 14-15-17-20-21 инча и други кинескопи) имат по-голямо съдържание на въздух вътре в колбата.В процеса на работа след първите няколко години тия газове се свързват с активния материал на катода и се образува коричка върху катода от калциеви,стронциеви и бариеви окиси,която намаля емисията.Но забележи отдолу под коричката има здрав жизнен материал способен да емитира.При такива кинескопи лечението на практика води до пълното излекуване .
Това е единият вариант другият е на изтощени катоди принципа е същия . Но тук е въпрос на време да замлъкне завинаги .Принципа на работа и в двата случая е един и същ-подава се напрежение от 500-700В между болния катод и първа решетка за няколко секунди които изчистват бариевите,стронциеви и калциеви окиси които са се натрупали върху повърхността на катода. При предварително загряти катоди . Не може да се нагрее само единият катод защото са вързани трита в паралел . Нещо не ти е обяснил човека . Но може да си видял при самото регенериране от високото напрежение което се подава по силно светлина в съответния катод което е абсолютно нормално поне при моя регенератор . Ако има нещо не ясно питай те . Може да ви разкажа кака се прави рециклиране на кинескоп (смяна на пушката )
-
Да разбирам ли че може да регенерираш и мои лампи , естествено при твои условия !?
-
Кинескоп се регенерира,когато-
Фабрично дадени серии кинескопи (тънкошииниците на Тошиба,ORION с размери 14-15-17-20-21 инча и други кинескопи) имат по-голямо съдържание на въздух вътре в колбата.В процеса на работа след първите няколко години тия газове се свързват с активния материал на катода и се образува коричка върху катода от калциеви,стронциеви и бариеви окиси,която намаля емисията.Но забележи отдолу под коричката има здрав жизнен материал способен да емитира.При такива кинескопи лечението на практика води до пълното излекуване .
Това е единият вариант другият е на изтощени катоди принципа е същия . Но тук е въпрос на време да замлъкне завинаги .Принципа на работа и в двата случая е един и същ-подава се напрежение от 500-700В между болния катод и първа решетка за няколко секунди които изчистват бариевите,стронциеви и калциеви окиси които са се натрупали върху повърхността на катода. При предварително загряти катоди . Не може да се нагрее само единият катод защото са вързани трита в паралел . Нещо не ти е обяснил човека . Но може да си видял при самото регенериране от високото напрежение което се подава по силно светлина в съответния катод което е абсолютно нормално поне при моя регенератор . Ако има нещо не ясно питай те . Може да ви разкажа кака се прави рециклиране на кинескоп (смяна на пушката )
Отлично обяснение, но не можах да си обясня какво става с изчистените от катода бариеви, стронциеви и калциеви окиси, и по точно с каква "магия" се премахват? Под "магия" имам предвид, каква е химията на премахването им?
-
То е ясно:на катод - на 1 ва решетка за секунда-и +.Но не каза принципа за магическото око.
-
Искам малко физически да поясня явлението . Следствие на дългата работа емитиращия слой на катода се самопокрива с пласт който пречи на емитирането на електрони. Когато повишиш отоплитилното напрежение с около 30% температурата на катода се повишава и с подаване на напрежение около 200в от зареден ел кондензатор 10мф тоя слой се разпрашава и екрана светва.Но не всякога това е от тази причина. Не и когато самия катод няма емитиращ слой. Правилото важи и за кинескопите и за индикаторите. По време на соца имах един Рубин 102 бях си направил повишаващ авто трансформатор за отоплението. Като го включих работи 1 месец изключих го и беше нормално . Бях си намерил една София и шаси но нямаше лампи. Трябваше да замина за Полша в командировка и отново превключих отоплението. Един ден преди да се върна от Полша с новите лампи отоплението беше изгоряло. Но вече имах комплект лампи и стегнах Софията. След време намерих свясен кинескоп за рубина и го продадох в оказиона.
-
Не претендирам за компетентност, но да почоплим теорията. Случвало ли ви се е дърто радио с оригинални дърти лампи да работи много добре (чувствителност, селективност и т.н.), а индикаторната хич я няма. Сигурно доста често, дори почти винаги. Защо? Каква е разликата? Едва ли катодите на индикаторните са различни от тези на другите лампи. Разбира се емисията намалява с времето, но защо останалите лампи остават работоспособни, а индикаторите умират много по-бързо. Разликата е в това, че индикаторната има екран от луминифор, а другите нямат. Това е слабото място на индикатора и основния проблем според мен, а и според мнение на др. колеги. Този луминифор от много "бой" отива на кино по-бързо от емисията на катода. Нещо повече, чувал съм, че дори да не е ползвана инд. лампа, от стоенето в кутийката с годините луминифора се скапва и затова нови индикатори светят бледо.
Четейки тук там по западните форуми съм попадал на и мнения, че 6Е5С има много по-къс живот от западните си събратя и вероятно затова и цената и е в пъти по-ниска от аналозите и. Въпрос на технология. Моля колеги с по-голям опит и теоритична подготовка да изкажат мнението си по впроса!
-
При индикаторните лампи точно както е посочил колегата проблема е в луминофора а не в катода, но този проблем не винаги е издухан луминофор. Издухва се само на първите лампи като EM1 например, които нямат управляваща решетка и луминофора се бомбардира много яко. По-честия проблем обаче е отравяне на луминофора, или свързването му с газове навлезли в балона на лампата. Получават се амалгами които пречат на електроните да бомбардират луминофора. Лекува се както и катода при усилено бомбардиране с електрони за издухване на отровения слой, и ако през това време не се скапе катода, или не свърши изцяло луминофора акцията е успешна. Същото се отнася и за катодите. Проблема във всички случаи е че газа който вече е навлязъл в балона няма къде да отиде, в случай че гетера не го свърже, и след не особено дълго време отравя отново чистия слой, за това лечението не е за винаги.
-
Здрасти Ориго, благодаря за отговора!
-
Сега нещо се сещам :(н не си ли и ти именяк ?! - или бъркам - А ???
-
Това с регенерациите е временно подобрение, но за радиолампите си заслужава защото не ги включваме всеки ден радиоапаратите , а реставрираме единствено с колекционерска цел или да се занимаваме като хоби в повечето случеи . Според мен след година работа , а най-вероятно и по-скоро лампата ще се възвърне в старото си положение. А и няма как да е иначе - окисния слой на жичката при регинерацията се разрушава вследствие на интензивното отделяне на емисия и се разпрашва в околното пространство но вследствие на рекомбинацията на частиците ( електрони - йони) след време пак се натрупва
-
Сега нещо се сещам :(н не си ли и ти именяк ?! - или бъркам - А ???
Ако питаш мен - бъркаш.
-
И така да видим какво сме открили до момента за регенерирането на лампите. Да тестваме това а ?
http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Mag_Augen/Regener/Regener.htm (http://www.jogis-roehrenbude.de/Roehren-Geschichtliches/Mag_Augen/Regener/Regener.htm)
-
Идеята мисля е взета от тук.
http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_doubler (http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_doubler)
-
Тествай... схемата е безкрайно проста.
Най-много да изпържиш някоя. Ма защо не ги пратиш на Бенгата да ги регеенрира читаво?
-
Тествай... схемата е безкрайно проста.
Най-много да изпържиш някоя. Ма защо не ги пратиш на Бенгата да ги регеенрира читаво?
Защо какво се бърка да пробва със някоя често срещана като ЕМ84.
Дори и да я изгърми да не го е яд.
-
това е прост удвоител на напрежение, ако му е интересно да рпбва ама много файда не виждам, след като има изпитн начин да се регенерира лампата, няма нужда да се унищожава . Производството на индикаторни е спряно. Сега правят само аудио... И тия ЕМ84 дето сега са масови ще дойде време със свещ да ги търсите...
-
Така, да се включа пак в темата. Всички знаем, че тези апарати не ги слушаме постоянно, а много много рядко и то за кратко. При технологията на Бенгата проблема с индикаторната лампа се решава, но не за дълго защото луминофора пак ще се свърже с газовете с тубата и пак ще го запечатат ако мога така да се изразя. Т.е. регенерираната лампа ще свети в началото, но ако пусна радиото след година, може положението да е съвсем същото като преди регенерацията.
Във другия вариант, пускаме радиото, кефим се на добре светещия индикатор и го оставяме на рафта. Ако всичко е наред би трябвало лампата да издържи няколко часа работа при по-високо напрежение на анода. Тези няколко часа можем да ги разделим във времето и така лампата ще свети кажи речи винаги когато включим радиото. Е това е само на теория де. Номера на Бенгата е по-добър ако ще слушаш радиото всеки ден.
Това е според мен, очаквам и други мнения.
-
Зависи,няколко часа не са постижение.Въобще технологията на Бенгата работи удачно и това че след това луминофора се покрива с окис отново не е проблем на регенерацията.Проблема е че лампата трябва да се изпече с ВЧ преди регенерацията за да се активират гетерчетата :) има схема на тоя прибор.Не знам обаче заслужава ли си да се прави заради няколко лампи примерно.В руските форуми е разисквано много кратно кое и защо.Няма да ви ги преразказвам подробно,проблема там рядко е в изтощен катод.Катодите на тия лампи са корави и проблема е в покриване на луминофора с окис.Диагностицира се лесно,за кратко време отоплението се захранва с по високо напрежение.Примерно около 8-10 волта.Ако луминофора светне ярко катода е дал фира,ако не луминофора е дал фира или лампата е с влошен вакум.Последното е доста често явление за стари лампи.В смисъл неработили или произведени и стоели на склад много години.Колкото и добре да е изработена лампата около крачетата винаги намира начин да влезе въздух.Разбира се в малки количества.Опичаш гетера и лампата в повечето случай се възтановява и работи като нова.
ВЧ генератор для восстановления электровакуумных приборов. М.Славин
http://www.radiolamp.ru/shem/measure/1.php?no=20
и самата схема
-
Тези няколко часа можем да ги разделим във времето и така лампата ще свети кажи речи винаги когато включим радиото
Ако Мано е прав, този начин е за предпочитане. Тези часове, разделени във времето и начинът, по който се слушат "сандъците", ще се окажат десетки години.
-
Пусни я лампата 3-4 пъти на 500в а тя да е за 250 макс... и си *рал у нея... Да не забравяме, че Индикаторите имат в препоръчителните схеми големи анодни резистори по 100-470к-700к, с редуциране само на тоя елемент по стойност ще получите по -голямо напрежение и може да стане доста по цивилизовано...ако това го виждате като решение.
По отношение на "много проблемните" газове...те не се ли свързват само при наличие на електронен поток- активна среда? Тоест лампата като не бачка лумиинофора си е ок...
Оставам си на мнението, че рециклирането на кинескопния уред е доста по-чисто и цивилизовано решение а ако се и преактивира гетера, там по честотен или температурен начин, съвсем ще е завършен процеса.
Това с напреженовия удвоител си е циганска работа според мен. Като видя някоя такава преправка и :diablo: :mad:
-
По отношение на газовете и изобщо :) какво да ти кажа.Катода освен електрони емитира и йони.Те не са опасни за обикновенните електронни лампи,в смисъл усилвателните.Опушванията по анода са от тях,надявам се си виждал примерно дълго работила лампа.Вътре в анода има нещо като сажди.Фин налеп който цапа ръцете.При по старите кинескопи където вакумирането на големи тръби е било сериозен технологичен проблем катода е под ъгъл спрямо луминофора и има едно магнитче,йонен уловител.То насочва електроните,а йоните се разсейват.Кинескопи на Опера,Кристал и подобни от това време.В индикаторната лампа няма място за такива работи :) Въздуха така или иначе влиза в лампите,малко и незабележимо но влошава вакума.Единственното лечение е гетера,обикновенно при производството на лампата се слага гетер който е достатъчен в пъти и е достатъчно да се загрее за да влезе в реакция с газовете.Това обаче става при висока температура.За бързо активиране на гетера се ползва високочестотно магнитно поле,това в производственни условия.В любителската практика борбата с това е т.н. трениране на лампите.Лампата се включва само на отопление и се загрява само катода дълго време,поне денонощие.Това се прави при дълго неизползвани и нови лампи.Ако обаче лампата вече е с "отровен" луминофор може активно бомбардиране с повишена емисия от катода да се отстранят поне частично или напълно тия отлагания.Това убива катода донякъде.За препоръчителните токове на анода и управляващия електрод на индикаторната лампа си прав,увеличаването на анодното напрежение не води до увеличаване на яркоста.Просто убива лампата по бързо.Може би е някакво лечение да се постави на отопление примерно 20-30% повече от работното,но без никави други напрежения по нея.За да не се разруши катода.Да се нагрее гетера,в някой лампи е пръстенче или пластинка близо до катода.Зависи от конструкцията на лампата :)
-
Направих експеримента и резултата е положителен. Пробвах с лампа ЕМ80, която едва едва свети. Стана като нова и се вижда много добре. Появи се обаче проблем, пердето не се разгъва добре, а варира в много тесни граници от порядъка на 1-3 мм. Някакви идеи ?
-
А какво ли ще стане, ако се сложи лампата в микровълновата фурна? Може ли двете да дадат фира... :D
-
Крачетата на лампата са метални, така че... :flag_of_truce:
-
Антената на магнетрона ще пробие шапката...
Лампата ще започне да свети!!!!
В you-tube, Има клипчета на магнетрон пуснат и pl500 до него. Лампата светва!!!!
По интересно е някой газов стабилизатор или газотрон да ползвате за целта.