Форум за любителите на Стара електроника
НЧ усилватели, грамофони, магнетофони, касетофони и др. възпроизвеждащи устройства => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: Петър Драганов в 02 Ноември, 2015, 16:13:35
-
Здравейте. Попадна ми един очукан Кенуд вътре изключително мръсен, предполагам и дъжд го е валял. Както и да е, усилвателят работи, включва се и свири, но изключително слабо, дори усилен докрай.
Разглобих го целия, без изключение, започнах да го чистя, с контактен спрей конекторите на превключвателите пръсках, с четка за зъби ги търках, отварях ги, смазвах ги, студени спойки липсват, сменях кабели, пробвах на два чисфта колони, пробвах с gsm и Блу-рей плеар, резултатът е слаба музика. Потенциометъра усилва и намаля, всички корекции също са налични. Опитах и на всички входове. Някаква насока да опитам нещо друго?
Сервизно ръководство: http://dox.bg/files/dw?a=183924ef19
-
Така на изуст няма много шанс да ти кажем кое е проблема точно. И двата канала едновременно еднакво слабо ли свирят? Вариантите са: 1.Неконтактуваш превключвател по пътя на сигнала (такива има в изобилие и почистването не е гаранция), все пак е малко вероатно проблема да е еднакъв в двата канала. 2.Прехвърлящ електролитен кондензатор с утечка изкарващ от режим входа на някое стъпало насищайки транзистора и стъпалото от усилвател се превръща в затихвател (също почти отпада щом е едновременно в двата канала (освен ако тук предположим дефектна серия електролити)). 3. Щом казваш че е валян от дъжд, дали не е включван от някого докато е мокър, което да е довело до повреда в някой елемент/ИС или корозия на писти, спойки или късо по сигналния път между пинове или под интегрални схеми от пренос на материал по електрохимичен път? 4.Да има дефектирал елемент в захранването (започни с измерване на всички захранващи напрежения) и постояннотоковия режим на цялото крайно стъпало. 5. Гледам има защита за ОТ с релета, виж дали включват и дали контактуват добре тия релета. 6.Да се губи захранващото напрежение към някоя интегрална схема която предусилва сигнала и за двата канала (това е най-логичната версия засега защото включва варианта и двата канала да не работят). 7. Да е изгоряла някоя интегрална схема по пътя на сигнала. Всичко това може да е свързано и с пукнати писти някъде.
Съвета ми е да премериш първо всички захранващи напрежения по схемата, после постояннотоковия режим на крайното стъпало, после да започнеш от зад напред да подаваш сигнал от сигналгенератор и да видиш къде се очаква да има усилване а то има обратното - затихване. Пробва ли да подадеш сигнал на грамофонния вход да видиш дали и от там е слаб сигнала?
И относно теб: при положение че пишеш в тоя форум и получаваш съвети за ремонта на апаратура (от което твърде вероятно да правиш и пари) не е ли добре да си беше измислил поне някакъв никнейм, ами си сложил това фревфяв което освен ако си няма някакво значение за теб изглежда като произволна последователност от клавиши която си натиснал по време на регистрацията. Ако наистина е произволна последователност от клавиши поне на мен това ми изглежда неуважително към членовете от форума с които си контактуваш и от които искаш съвети, един вид абе мен тука ме мързи да си направя свесна регистрация, ама вие ми давайте съвети...
Извинявам се ако това безсмислено за нас буквено съчетание не е набрано така ами си значи нещо за теб, тогава ок.
-
Наистина е произволна регистрацията, даже пишеше, че съм от Ямбол, добре че един от потребителите ми каза да коригирам, иначе и до сега щях да съм си от Ямбол. Възможно ли е корекция на никнейма сега? По време на регистацията имаше някакви проблеми си спомням, не приемаше някакви символи. Аз даже не очаквах да приеме на бг клавиши регистация. Профила мисля си го правих, като беше едни други сандъци, а след няколко дена май стана други сандъци, нямам спомен. Ако трябва ще направя нов, тоя ще го анулирам.
Относно правенето на пари, всичко трупам вкъщи, като склад е просто, а и не мисля, че има човек, който ще го купи тъй като то първо няма вид, второ няма врътки, огънато и т.н. Относно другата ми техника всичко е повече от хоби. Даже можете да видите и 2-3 обяви какви са нещата които продавам без капаци и прочее, камо ли да търся някаква печалба, но това е друга тема. Ако смятате че правя наистина пари, моля да не ми помагате, като ми давате помощ. Благодаря.
Ще опитам нещата, които си ми предложил мерси
-
Модераторите могат да ти сменят никнейма на такъв какъвто искаш ако ги помолиш, и мисля че няма да е лошо да го направиш.
-
Пусни няколко снимки. Някой колеги, сред които и аз харесваме външиня вид на старата техника и ни е интересно да я видим .
Хубаво е да пуснеш и снимки на цялата си колекция от стари уреди, има раздел, колекции по типове техника във форума , където плакнеме очи. :D
Това е модулен амп. Тестваш отделните модули. Имаш и схема, какво повече?
Ето това :
- Мериш захранване:
Напрежение и Ток на отделните линии , сравняваш по данни от схемата. Ако има големи разлики, значи има проблем.
-Мериш отделни модули :
пускаш синусоидален сигнал от компа на входовете на ампа,
http://www.mediacollege.com/audio/tone/files/1kHz_44100Hz_16bit_05sec.wav
Следиш изходите за форма на сигнала и размах с осцилоскоп или със звуковата карта на компа през line in конектора- в тоя случай предварително на мултимер следиш за напрежение да не я изпържиш и през кондензаторче със софтуерен осцилоскоп - има безплатни и таква тема има пусната във форума.
Така си проверяваш модула инпут и модула оутпут.
Крайно стъпало се мери както ти е обяснил Ориго. Ако исакш само него да проверяваш, през кондензаторче- ново, му подаваш директно на входа на крайното сигнал от компа и следиш изхода.
Какъв ти е бюджета за тоя ремонт? каква ти е идеята за ампа като цяло?
Схемата е проста транзисторна , възстановяването е винаги възможно. Ламрините се изправят и боядисват, Врътки се продават ще ти дам линкове има и оригинални.
Ако си решил пълна реставрация- ПО списъка с електролити от сервизното си правиш една поръчка в комет и това ти е 1 вата стъпка.
2 рата стъпка
После Мериш всички трансзистори и интеграли в крайно стъпало и преампове, абе навсякъде където има проблеми и си поръчваш прецаканите или техни аналози.
Задълже мериш релета , потенциометри и тн.
Относно настоящето състояние, ако бях Нострадамус бих ти казал издъхнали електролити, клякащо захранване,поради същата причина , мръсни контакти на релетата , скапани потенциометри.
Относно регистрацията , пиши ми на ЛС за Потребителското име какво да е , ще видя дали може да се смени.
Едит: Оправих ти името, ОК си сега.
-
Пусни снимки на предния панел да го видим колко е зле и съответно, ако мога да ти препоръчам какво е възможно да му направиш за освежаване.
-
Само с едно не съм напълно съгласен - автоматичната и цялостна смяна на всички електролити. В стойностната японска техника от 80-те и началото на 90-те са влагани изключително качествени електролитни кондензатори. Препоръчвам да си направиш едно просто уредче - измерител за вътрешно съпротивление на електролитни кондензатори:
http://www.kn34pc.com/construct/lz2wsg_esr_tester.html (http://www.kn34pc.com/construct/lz2wsg_esr_tester.html)
Това нещо ги мери директно както са на платката, и ти дава точна представа дали са тръгнали да съхнат или са в добро здраве. Та в случай че с тоя уред констатираш предимно кондензатори със завишено вътрешно съпротивление за съответния капацитет и напрежение, тогава може да се вземе решение за цялостна подмяна. В противен случай рискуваш да сложиш кондензатори които към датата им на поставяне не са по-добре по параметри от 30 годишните които сваляш отвътре. Скоро ремонтирах касетен дек Сони, всичките му кондензатори са Panasonic и ELNA и не са мръднали на йота от параметрите си, защо да ги сменям? Освен това ако не става въпрос просто за ремонт на безнадежден уред (както е май в случая) а ако ремонтираш качествен уред в добро състояние аз личн не бих набучил вътре Fujicon-и поръчвам от Фарнел Panasonic FR или нещо подобно и така, да се запази доброто качество на уреда. Това което препоръчвам обаче е всички електролити със стойност под 2.2микро включително да замениш с неполярни WIMA обикновено правя тази работа и резултатите са отлични. Само от икономия в заводите слагат електролити със стойности под тази, като последните изцепки в един дек Айва които видях ме шокираха, електролити 0.47, 0.33 и 0.1микро!!!! Направо не знаех че се произвеждат електролитни кондензатори с такъв капацитет, веднага ги сменям защото и без това параметрите на електролитите с ниски стойности са лоши.
-
Благодаря за промяната. Уред за кондери отдавна искам но са скъпи, но ще купя.
Предния панел е на ръждясали петна. Горния капак е тотално сгънат даже не може да се пъхне в панела:/ Врътки липсват, гледах в Елимекс но ги има в немски каталог, но не всички. Като цяло ще стане поредната скрап, но ще я направя поне да работи, поне всичко е оригинално вътре.
На снимката мислите ли че малкия кондер е издъхнал отгоре или греша. Утре ще измеря всичко и клип ще кача. Къде да кача снимки на всичко което имам.
-
Тази платка е за миене със технически спирт в обилни количества, четка и подсушаване със сешоар. Като и опадат налепите ще свирне, ако всички чаркове са в норма.
-
Явно нищо не съм направил, днес с контактен спрей и четка търках, но безпорно си остана ужасно много мизерия. Можете ли да дадете линк или снимка какъв точно да е спиртът, който да купя.
-
Контактният спрей е бил грешка... в съставът му влизат много вещества, които остават след това, повечето мазни. Спирт, етилов, 90 и нещо процента, стандартен, нищо особенно. Вземете си 2 литра и смело, само около трансформатора леко да не изгълта и да попие, че ще съхне много време.
-
Мерси, утре ще купя и ще опитам, ще подменя и двата кондензатора /с106/107/. Наистина цялата платка мазна сега, неприятно.
-
:drinks: Успех!
-
Този кондензатор според мен не е за смяна, изцапан е с нещо външно! Но може да го смениш ако те съмнява. Уред за кондензатори никога не съм казвал да купуваш, дадох ти линк към проста схема за любителска ИЗРАБОТКА, погледна ли линка който съм ти дал, и вникна ли в същността на нещата? Трябва ти уред за измерване на вътрешно съпротивление на кондензатори и то с високочестотно напрежение с малка амплитуда, така че да може да си мериш кондензаторите докато са запоени на платката. Именно на тези изисквания отговаря схемата от линка който ти дадох.
-
кондера от снимкат е само мръсен. Отогре се гледат за подуване а отдолу -дали не са протекли- получав асе кръгла засъхнала локвичка от гняс. около кондера коа протече. Някои обаче изсъхват-и не може да се познае по нищо.
Е ти готов уред за мерене на ESR и Капцитет на кондери:
http://olx.bg/ad/universalni-testeri-na-elementi-r-l-c-esr-tranzistori-diodi-tiris-ID4YX72.html
Предполагам, че ще трабва да ги вадиш, за да ги мериш, ама бих пробвал и с щекери директно на платката, току виж минал номера при повечето.
СНимки на колекцията от техника може да качиш тука:
http://www.sandacite.com/forum/index.php?board=12.0
Относно миенето, аз позлвам Меглио, продава се в магазините за перилни препарати и в супермаркетите. После с Вода...
Ест всички елктролитни кондери трябва да са разредени НАПЪЛНО- особенно големите, уреда да не е включван в тока итн мерки за безопастност за да не му таковаш таковата на ампа напълно. Абе в общи линии се разглобява всичко вадят се всчики платки. Ползваш мошни резистори с ниско съпротивление да разредиш конеднзаторите. После цели амп отива в банята- всико обилно с меглио се пръска и кутияи платки панели, всико извадено и разглобено, мног е важно всички конектори да са разкачени, щото меглиото мие мног добре патина от конекторите. РАзглобяване на Релета- махат им се капачките... Само трансформатора не се мие. Та след като всичко е напруъскано обилно с мегли осе чак 10 минути да разложи и после в легенс вода и пластмасова четка с меки косли и се сваля всичко до бялък. После сушиш няколк оден оставяш да се изцежда и духаш със сешоар под чипове и кондери- вече не сме лято да става лесно.
Ако ме мързи да разглобявами, за да мия е тоя спрей се изпарява на 100% без остстъци- само спиртове е- обливам с него смело итъркам с памук да обера боклука:
(https://vikiwat.com/userfiles/productimages/33865/product_large_26655.jpg) Има го по железариите и Практитер
Капака на кутия се изправя с чук и твърда подложка- мног внимателно или с огъване на ръка където е възможно, какви криви капаци съм изправял, ама имам и бекграунд в тенекиджийството и знам какво правя , за да не стане по-лошо. После се шкури и боядисва .
Относно предния панел- добре си е. Врътките - има всякакви черни по магазините, ходи и си харесай според размера и захвата.
-
Този уред за измерване на ESR нямам идея какъв метод ползва за измерването му и дали може да мери както са на платката, но никога няма да навреди да се опита.
-
Този уред за измерване на ESR нямам идея какъв метод ползва за измерването му и дали може да мери както са на платката, но никога няма да навреди да се опита.
Въобще мост на Вин,софтуерен :) за моженето може,ESR измерва без да се разпоява.Реалния капацитет обаче не съответства.Препоръчително е да се вадят.
[attach=1]
Неразпоен 68 мf 450 v измери като 121 мкф,ESR 0.86 ома,свален от платката 69 мкф ESR 0.75 075 ома.
[attach=2][attach=3]
Неразпоен 1500 mf 10 v -съответно 1435 mf ,ESR 0.01 ома.Разпоен 1344 mf,ESR 0.01 ома.
-
Значи за ESR което ни интересува мери достатъчно точно когато е запоен кондензатора, това е важното. Капацитета отдавна не го меря с диагностична цел - излишно е, ако ESR е в норма капацитета също е!
-
Долу горе става :)
-
Тази разлика в капацитета да не идва от някой неполярен шунтиращ на платката?
-
Доста неща има там,импулсно за монитор.Аз за това предпочитам да ги вадя :)
-
Грешката в капацитета не идва от неполярен шунтиращ според мен, просто вероятно се мери с по-голяма амплитуда на сигнала, и същевременно при по-ниска честота, и всички елементи наоколо оказват много по-голямо влияние. Не може да се очаква да се мери точно капацитет на запоен кондензатор, вътрешно съпротивление обаче твърдо да, може.
-
Благодаря на всички за постоянните мнения, горд съм, че има подобни потребители. Виждам в темата сте добали полезни снимки и материали, който за в бъдеще на мен и предполагам и на други ще са повече от полезни. Усилвателят е готов за употреба, намерих проблема. Ще го опиша по-късно с клипче и снимки. Благодаря още веднъж на всички.
-
Ей сега ни държиш в трепетно очакване каква е било причината за проблема :)
-
Накратко, почистих платката със спирт и памук, но беше напразно от към краен резултат, разпоих превключвателя на входовете отворих го изчистих го без резултат, двете релета почистих, бяха черни като въглен, но без резултат, захранванията бяха в норма, на слънчева светлина препоих няколко лоши спойни, които не видях преди това, но отново без резултат. Дефакто се оказаха два малки електролитни кондензатора, които бяха перфектни отгоре, а отдолу се бяха подули, единия беше даже без един крак, но вероятността да ги забележа беше минимална, зашото нямаше видими следи на пръв поглед. Кондензаторите са 50в 100мф 2 броя, един до друг. Да си призная, за първи път се сблъсквам с нещо подобно като проблем, не съм вярвал, че подобен малък кондензатор може да направи подобен проблем.
Видео клипче и две снимки:
-
Мда, защо да не могат да причинят такова нещо, очевидно са били прекъснали/изсъхнали или утечни. Само аз се чудя как еднакво в двата канала, имам чувството че са повредени от механично въздействие, някой ги е изкъртил затова единия е без един крак а и двата са издути отдолу, просто е тръгнало цялото хартиено руло да излиза отдолу през гумичката от латералното усилие.
-
Те затова се сменят всички. Пък и от тук нататък дефектирането ще продължава и така взимаме мерки срещу бъдещи повреди. Цената на електролитите е ниска и няма причина за икономии.
-
Никога не пестя пари от компоненти, да не казвам, че първо търся буквално оригиналните каквато и да е цената.
Усилвателят не изглежда да е пипан, нито припояван, но може и да греша. Сега остана да се опитам да оправя капака, което вече не ми е хоби, нито слабост. Предния панел абсурд пък с тея кофти ръждясали петна.
Само да попитам последен въпрос и приключвам с темата... какво да очаквам за напред от един изсъхнал/окъсил кондер, видях вече при моя проблем, че се получава, както го казахте затихвател.
-
Зависи къде е кондзензатора. Ако е изсъхнал няма да свири хубаво, ще свири с по-малко бас примерно или изобщо няма да свири (или много слабо както при теб). Ако е в захранването ще се появи брум или намалена максимална мощност. При окъсил кондензатор (което попринцип е по-рядко срещано) в зависимост от това къде се намира може резултатите да са отново същите - слабо свирене, на други места може да стигне до пушек, изгорели полупроводници и бушони и т.н. Но точно за това аз препоръчвам да се измерва ESR на кондензаторите, ако се забележи че системно са със завишени стойности на този параметър се взима решение да бъдат подменени изцяло. Но ако ремонта на една такава машина не се прави за клиент а за лично ползване аз не препоръчвам да се слагат китайски фуджикони, и тогава като се поръчват маркови кондензатори от Фарнел цената вече не е толкова пренебрежима. Така след измерване взех решение да подменя всички електролити в касетния дек Айва който ремонтирам в момента, общата цена е 35 лв. не е за пренебрегване но дека ги заслужава. Ако бях сложил фуджикон-и едва ли щеше да е над 10 - 15лв. но каква ще е дълготрайността и параметрите на устройството след това? Не знам. Фуджикони общо взето напоследък избягвам да слагам в сигналния път на Hi-Fi аудио апаратура. Не че имам нещо против марката, просто инвестицията във Panasonic FC например не е толкова голяма, а качеството е доказано по-високо.
-
Ех как ми нахрани любимата марка електролити. :D
Очаквай още такива изсъхнали кондери. Тоест това работещо устройство ако искаш да продължава да е такова заменяй всики електролити. С какви - ти ще решиш. Най-евтиния КАЧЕСТВЕН вариант са фуджиконите от комет. Имат и скъпа серия с ниско ESR( LOW-ESR). Нагоре са марковите електролити, но там трябва да внимаваш много, понеже на нашия пазар преобладават ментетата, тоест се пазаруват само от ПРЕПОРЪЧАНИ и проверени доставчици, такива електролити.
Кои точно ще вземеш си е твое решение. НА мен лично като ми хареса уред няма значение колко е зле стигам до крайности.
Предния панел, НЕ може да ръждяса- това е смешно, което го казваш понеже е АЛУМИНИЕВ. Алуминия НЕ ръждясва, той патинясва с бяла патина.
Това което видqх по снимките ти са едни драскотини оравяни с перманентен маркер- и стоят като петна.
Ако те дразнят може да го фолираш с карбоново фолио - 4,8 лв е линейния метър в ОЛХ на такова... За контарст аз бих ползвал БЯЛО карбоново фолио и Ретро врътки- бакелитени примерно, зад всяка, от които бих сложил светодиод. Така външния вид ще е уникален.
е такива
http://tpetrov.com/search.php?prod=%D0%9A%D0%BE%D0%BF%D1%87%D0%B5+PN9C+6MM
или такива
http://tpetrov.com/search.php?prod=%D0%9A%D0%BE%D0%BF%D1%87%D0%B5+PN1B+6MM
Дай подробни снимки на горния капак и на всиките му кривочи, да те насоча как да си го изправиш.
-
Бе то е ясно че има електролити (включително фуджикон) с много ниско ESR. Това обаче не означава че свирят по-добре. За да свири добре един електролит в сигналния път са важни някои други негови параметри освен ESR или иначе казано ESR трябва да е под една определена стойност. В това отношение не е задължително фуджикон за импулсни захранвания с много ниско ESR да свири по-добре от обикновената серия фуджикон.
Сам си прави сметка в дека Aiwa който ремонтирам има електролити Rubycon и някакви SME, като преобладават невзрачните SME. И забележи именно те са със завишен ESR. В дека Sony всички електролити са Panasonic и ELNA и до един са отлични. Сам си прави сметката като смениш сега примерно някои панасоници или рубикони или ничикони с фуджикон, колко години след това ще са за смяна отново. Затова аз държа да не свалям качеството на апаратурата. Но именно за да избегна излишни смени го казах няколко пъти, просто е - скрийнингово измерване на кондензаторите на платката от което да се вземе решение има ли живот в тях или не.
Тези два кондензатора (дефектиралите в този усилвател) за мен са били повредени механично от някого. Защо иначе кондензатора ще е останал с изтръгнат извод? Не може да става въпрос за повреда от стареене според мен, и то точно така два съседни кондензатора.
-
Ако реши да инвестира в горния уред може да спести масовата заменка на доста техника, така е.
-
Ми аз ще му препоръчам да не инвестира в горния уред, ами да седне да си сглоби уреда от схемата която дадох няколко поста по-напред. Схемата според мен е проста и е постижима за изпълнение дори от любител, в нея няма никакви тайни или тънки места. Ако има желание аз лично горещо му я препоръчвам. Милен на времето ми я препоръча и до ден днешен съм му много благодарен и го споменавам с добро защото това ми е един от най-ценните измервателни уреди в ремонтната и реставраторската практика.