Форум за любителите на Стара електроника

Общ раздел => Технологии и джаджи => Темата е започната от: xborox в 20 Май, 2016, 20:38:39

Титла: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: xborox в 20 Май, 2016, 20:38:39
Намират ми се няколко датчика, останали от старата СОТ инсталация на апартамента, а коридорът не е с девиаторен ключ, а с само с един, разположен до входната врата. И понеже това е адски неудобно вечер, реших, че не е зле да сътворя автоматична система. Знам, че има готови и то на много прилични цени, но имам мерак да използвам наличните части и да си направя сам. Възможно ли е датчиците от СОТ-а да се използват за това?
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: ahedproductions в 20 Май, 2016, 21:12:40
Да, няма проблем, ако са аналогов тип, т.е. не са за цифров бус. Първите имат на изхода реле, което закъсява резистор в токов кръг, вторите се ннавръзват паралелно на двупроводна шина комуникационна и си говорят с протоколи. Отвори датчика и ако имаш реленце някъде до рейчицата за кабела, значи е аналогов датчика. Виж надписите на платката и му подай 12 волта и го тествай. Драсни ако са такива.
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: ian в 20 Май, 2016, 21:54:03
И една снимка ако качиш още по-лесно ще стане.
Успех!  :)
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: ahedproductions в 20 Май, 2016, 22:13:54
Янко, човече - малко акъл е нужен, когато е навреме!!! Хубава идея...  :D
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: xborox в 20 Май, 2016, 23:49:38
Ахахаха, напълно сте прави. Понеже при нас е пълна кочина заради премествания и ремонти, утре ще ги изровя и ще снимам. Помня само, че има два останали :) И да видим после как ще действаме!
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: ian в 21 Май, 2016, 03:21:14
Преди почти 20 г. ми се наложи да направя такова нещо в нашата къща. Ще сложа снимки и ще разкажа как стана, може да ти е от помощ.
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: xborox в 21 Май, 2016, 13:32:37
Открих ги :-) Снимах с телефона, че фотоапаратът ми е в другата квартира, но се надявам да е достатъчно. И двата датчика са еднакви вътре, отвън има някои разлики. Ако има нужда от по-детайлни снимки, ще направя утре  :)
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: ahedproductions в 21 Май, 2016, 13:51:37
Стандартен DSC аналогов тип, изход реле с три извода C = common, NO = normally open, NC = normally closed, имаш и 12В. Захрани ги (НЕ БЪРКАЙ ПОЛЯРНОСТТА, УМИРАТ НА МИГА) с 12 волта и ги тествай, релето трябва да цъка тихичко, ако не взимаш + от 12-тте, през резистор 4.7к (1-10К) през светодиод, към един от контактите на релето, ако въобще са два, NC или NO и от С към земя. Поне ше светне на NO и ше ти покаже живот, или пък ще изгасне на другия контакт NC. Ох майко, инсталирал съм над 500 такива, ужас...  :D
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: xborox в 21 Май, 2016, 14:32:47
Ясно, разбрах. Тази вечер мисля да си поиграя с тях . Ако са ОК, предполагам следващата стъпка ще бъде да си направя и съответния таймер, за да има някакво закъснение, че в противен случай сигурно ще светва и изгасва постоянно лампата. Или при този DSC датчик има осигурено?
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: ahedproductions в 21 Май, 2016, 14:41:23
Не, няма. Идеята при аналоговия СОТ е следната - всички датчици са навързани последователно на една затворена линия (loop), по която централата пуска малък ток и мери пада в линията. Така ако някой резне нещо ще писне. Самите дачици се връзват, като линията минава през паралелно свързаните реле и външен резистор, през който тече тока. Външен е резистора, защото се избира стойността в зависимост колко датчика ще са накачулени на дадения луп. Като те хване датчика и релето окъси резистора се получава промяна на тока и писва. Цялата електроника в датчика е против случайни сработвания и вероятно да има нечуствителност срещу малки обекти като кучета и котки. Закъснението в твоя случай можеш заедно с релето за товара да добавиш направо в корпуса на датчика и всичко ще е ток. Ти нали само лампи ще щтракаш, не котлони така да се каже? Закъснението се реализира при 12 волта захранване идеално просто с таймер 555. Като тестваш и кажеш какъв товар ще имаш ще ти мислим схемката.
 :drinks:
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: origo в 21 Май, 2016, 14:57:14
Да, да не решиш да свържеш това реле направо да щрака крушките че ще му стопиш контактните пъпки :) Аз пък ще предложа схема на времезакъснение само с два транзистора и реле, ще я начертая по-късно днес, вероятно привечер и ще я публикувам, елементарна е и ще ти свърши чудесна работа според мен няма нужда да се усложнява с 555 макар че е по-изтънчения вариант с него.
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: ahedproductions в 21 Май, 2016, 15:10:24
Да, прав е Ориго, има и по-елегантни методи. И аз искам да я видя.
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: xborox в 21 Май, 2016, 15:22:54
Като му видях габаритите на това реленце, ми стана ясно, че няма как да го използвам  :) Да видя първо тази вечер дали сработва. Ще монтирам всичко директно до ел таблото. Би трябвало и с лекота да стигна до разпределителната кутия, която е за лампата в коридора и по този начин да се налага минимално прекарване на кабели. Може би обаче първо ще е добре да сменя цялото ел табло, така или иначе скоро трябва да направя цялата тази процедура. А като знам понякога как се закучват нещата там :-)
Вечерта ще докладвам резултата. Благодаря ви много  :)
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: ahedproductions в 21 Май, 2016, 16:01:10
Имаш ли знанията да смениш таблото? Това не е трудна, но е високоотговорна задача, която си е опасна за живота по няколко начина, за това питам.
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: origo в 21 Май, 2016, 19:17:17
Ето и схемата която обещах по-рано днес:

[attach=1]

Схемата се прилага в българските стълбищни автомати АСЕ-5 от последните им варианти. Принципа на действие е елементарен и много надежден.
Използва се хистерезиса на релето P1 т.е. особенността че котвата се придърпва при значително по-високо напрежение на бобината от колкото напрежението при което се отпуска.
При първоначално задействане на релето Р3 в ляво, което в същност е релето на PIR датчика, протича ток през R2 и отпушва дарлингтоновата двойка транзистори T1, T2 с което се затравя релето P1 което комутира лампите. Протича достатъчно голям ток който разрежда бързо времезадаващия кондензатор С1. След това релето на PIR датчика се отваря и базовия ток за дарлингтоновата двойка транзистори се осигурява през C1 който постепенно се зарежда а колекторното напрежение на транзисторите от двойката се увеличава по линеен закон за да осигури през зареждащия се C1 базов ток за T2. С увеличаване на колекторното напрежение на транзисторите все по-малка част от захранващото напрежение се пада върху бобината на релето Р1 и когато това напрежение стане по-малко от критичното, релето се отваря.
Времезакъснението се регулира чрез промяна на стойността на съпротивлението от базата на T2 към маса. По този начин ефективно намаляваме усилването по ток (бета) на дарлингтоновата двойка и колекторното напрежение нараства с по-голяма скорост за да осигури нужния базов ток и съответно с намаляване на съпротивлението към маса, намаляваме времезакъснението. След като релето Р1 изключи има още малко време в което колекторното напрежение нараства докато върху бобината на релето останат 0 волта а С1 е зареден до цялото заранващо напрежение и схемата остава в това състояние за неограничено време. В който и произволен момент от времето, независимо дали релето Р1 е във включено или изключено състояние, се затвори Р3 (релето на PIR датчика), T1 и T2 се отпушват и разреждат C1 и времезакъснението започва да тече отначало т.е. докато някой мърда пред PIR датчика времето се удължава и започва да тече зададеното времезакъснение от последното сработване на PIR датчика нататък.
Транзисторите трябва да са с висока бета, 300 - 400. Например BC547C или BC337-40, но всеки друг с колекторно напрежение над 35 волта и бета над 300 ще свърши работа.
Релето Р1 трябва да има ток на контактите достатъчно голям за комутирания товар (лампите) и намотка за 12 или 24 волта в зависимост от това с какво напрежение захранваме схемата.
Ето варианти за 12 и 24 волтово реле:
24V: https://store.comet.bg/Catalogue/Product/23850/ (https://store.comet.bg/Catalogue/Product/23850/)
12V: https://store.comet.bg/Catalogue/Product/23849/ (https://store.comet.bg/Catalogue/Product/23849/)
Схемата по-горе е сметната да дава тези закъснения при реле 24 волта. С 12 волтовото на пръв поглед може да се наложи да се увеличи два пъти стойността на C1 за постигане на същите времезакъснения, но така или иначе това зависи и от хистерезиса на релето, така че най-добре експериментално да се нагласи търсеното времезакъснение с промяна евентуално при нужда на C1 но мисля че и без да се пипа ще може да осигурява към 2 минути времезакъснение с 12 волтово реле.
Успех, и за всякакви уточняващи въпроси около схемата и съвети по евентуалната изработка съм насреща.
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: ahedproductions в 21 Май, 2016, 20:10:50
 :good:
Бомба е схемката! Ще трябва да седиш на 12 волта, ако не искаш да правиш отделно захранване за автомата и пира.
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: xborox в 21 Май, 2016, 21:30:43
След тази схема и съдействие нямам измъкване :-) За съжаление тази вечер се наложи да продължа пренасянето от едната в другата къща. Най-хубавото е, че си взех цялата техника и кашона с лампите и елементите. Така че вече нищо не ми пречи да започна работа. За съжаление не остана време за проверка на датчиците, но и утре е ден.
Захранване 12 волта лесно мога да намеря. Предполагам няма особени изисквания към него и 1 ампер ще е повече от достатъчен. Имам и някакви по 500 мА, но са импулсни. А за таблото, на вилата съм правил сам цялата инсталация. Като знам половината от техниците как усукват кабелите и как смятат сечението на проводниците и предпазителите, мисля отново сам да се заема. А и тук има само четири кръга. Ще си пусна и пети, който ще е за подобни системи като тази с лампата. Даже ми минава през главата трафът да е директно до таблото и да си прекарам отделни кабели до ключовите точки на 12 волта. Така или иначе трябва да правя това за рутера.
Благодаря отново! Оттук нататък задачата с реализацията е само моя :-)
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: ahedproductions в 21 Май, 2016, 21:34:07
Ако няма да се занимаваш с аудио или радио схеми импулсните те уреждат идеално. Те са стабилизирани, ако са човешки изпълнени. Винаги мери и не се доверявай на надписите, въпреки всичко. Успех, насреща сме за въпроси!
 :drinks:
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: origo в 22 Май, 2016, 19:19:10
А сега се сетих, дали няма да трябва и датчик за осветеност който да не позволява на лампата да се пали през светлата част на денонощието?
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: ian в 22 Май, 2016, 21:14:06
Това е моето устройство, и както казах съм го правил преди почти 20 г.
Спомням си, че ако крушката беше с нажежаема жичка това създаваше проблем при работата на у/о може би заради температурата, която излъчваше крушката, та затова сложих такава лампа и после нямаше проблем. Сложил съм и фото датчик за да не ми се пали лампата през деня.
Захранва се с 7812 и има реле за време с един транзистор 2Т6551. Малкото реле до клемореда включва по-голямото реле в средата, а то от своя страна лампата.
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: xborox в 23 Май, 2016, 10:14:23
Много благодаря на всички за предложенията! Снощи тествах единия сензор в бързината. Работи  :) Намерих си и захранване. Следващата стъпка е да стигна го Комет и да заредя нужните елементи.
origo, нямам нужда от датчик за осветеност, защото коридорът е много тъмен и дори и през деня има нужда лампата да работи. Така че на този етап ще е само с датчик движение :-)
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: xborox в 23 Май, 2016, 11:54:36
Това, което ми направи впечатление, е, че стандартно релето на PIR датчика е затворено и за съжаление няма три, а само два извода (+2 за бобината). Когато има движение, връзката се прекъсва, което, ако използвам схемата на origo, променя ситуацията. Решението, което аз измислих, е с трето реле, което вече има три извода за котвата и което по схемата на origo е P3. Добре ли е това като вариант или има и по-елегантно решение?
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: origo в 23 Май, 2016, 18:57:10
Не, има по-елегантно решение, ето така:

[attach=1]

Просто преаранжираме резистора и контакта на релето, и добавяме един диод. Това даже е още по-добре. Предната схема имаше склонност да започне да прави проблеми при утечка между контактите на релето тук няма такъв риск.
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: ian в 24 Май, 2016, 00:34:01
Предполагам, че и моя датчик е бил с такова реле и затова съм добавил още едно, но не помня вече.
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: xborox в 28 Май, 2016, 14:00:41
Налепих набързо схемичката. Стана чудно и работи прекрасно! Оттук нататък идва тежката задача. Първо ремонт на коридора, после монтаж на датчика! Като съм готов, ще пусна и снимки. Благодаря отново на всички!
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: ian в 28 Май, 2016, 18:03:32
Браво на теб! :good:
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: xborox в 19 Юни, 2016, 23:14:38
Монтирах временно датчика и съответните аксесоари към него. Отне бая повече време отколкото очаквах. Първо се оказа, че импулсното захранване на 12 волта, което имам, е дефектно. Излезе се, че нямам друго, но намерих един траф, сложих един грец и подкарах нещата. След лека настройка всичко работи перфектно, като цялата система през деня при желание може да се изключва. Когато започна ремонта на коридора ще дам и снимки. Тогава ще монтирам захранването и платката с потенциометъра вътре в новото табло, за да бъде всичко скрито :-) Благодаря много на всички за съдействието!
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: ahedproductions в 19 Юни, 2016, 23:22:25
Браво, да си я ползваш със здраве! :drinks:
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: origo в 19 Юни, 2016, 23:30:58
Браво и от мен! Да беше казал че имаш ядове със захранването, щях да ти предложа схема за безтрансформаторно захранване ама щом си се оправил с трафчето браво! Хубаво ще е след греца и филтровия електролит напрежението да ти е към 15 - 20 волта и да имаш и стабилизатор на 12 волта че така да не стане да изпукаш датчика.
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: xborox в 20 Юни, 2016, 10:31:06
Малко по високо е, да, но ми напомняш, че сред частите трябва да имам един стабилизатор на 12В :-) Ще взема да го сложа, че в момента е около 14 волта напрежението!
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: ahedproductions в 20 Юни, 2016, 10:39:19
Въобще НЕ ползвай датчика с повишено напрежение! Само със стабилизирано.
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: xborox в 20 Юни, 2016, 13:15:28
Стабилизирано на 12.05 волта с един LM317. Бях си казах, че ще го направя това едва когато оправя таблото, ама прецених, че не си струва да се поддавам на мързела :-)
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: ahedproductions в 20 Юни, 2016, 20:11:15
 :good:
Титла: Re: Лампа с датчик за задвижване
Публикувано от: xborox в 15 Юли, 2016, 21:45:22
Днес намерих малко време и монтирах новото табло. Все още има неща за доизкосуряване, но базовите изисквания са напълно покрити. Имам драма с един прекъснат кабел, който открих в коридора и все още не мога да разбера за какво е бил, накъде отива, нищо. Голяма мистерия е. Също така установих, че на единия кръг на осветлението е сложен един от контактите в кухнята. На силовите контакти в кухнята пък по незнайни причини са обърнати цветовете на фазата и нулата. Абе майсторите са се изявявали, ама лека полека нещата си идват на мястото.
Нарочно взех по-голяма кутия за предпазителите, за да имам достатъчно място вътре. Монтирал съм трафа и платката с времезакъснението, като са вързани на отделен предпазител 6 ампера. Чудя се дали да не поставя и едно ключе, с което да мога ръчно да контролирам системата и да я елиминирам при нужда, но засега остава така. Не съм прекарал и кабела за датчика като хората, но това ще е, след като шпакловам и боядисам. Засега експериментирам с височината му. 2,20 м сякаш е идеална, за да покрия максимално добре целия коридор.
Като свърша с шпакловката и боядисването, ще постна и финалната снимка  :)