Форум за любителите на Стара електроника

Общ раздел => Технологии и джаджи => Темата е започната от: stoi в 05 Юли, 2016, 11:00:14

Титла: Тема за "домашните" електромобили.
Публикувано от: stoi в 05 Юли, 2016, 11:00:14
Ще използвам тази тема за да събирам мнения и препоръки от вас,  да задавам по някой въпрос, относно едно от моите хобита, електромобилите. Някой от вас сигурно знаят, че имам едни стар проект за спортен електромобил, който за сега обаче ще е още в застой.  За него по-нататък. Тези дни се сдобих с едно голфче регистрирано като електромобил и сега приоритет ми е да го съживя, с максимално малко вложени средства. В момента е без батерии и мотор. Проблем в момента ми е само пакета батерии. Ще се опитам да направя един пакет колкото да се изминават 8-10 км градско. Първия опит ще е с клетки Li-ion от лаптопски батерии, защото съм намерил неограничено количество батерии на символични цени, като в най-лошия случай смятам че им остават поне още по 400-500 цикъла живот.  Проблема, както винаги е зареждането. Понеже клетките ще са "мешени" варианта да са зареждат заедно всички отпада. Ще опитам да направя отделно зарядно за всяка една от 200 те клетки от които ще ми е пакета. Чипове за интелигентни CC/CV зареждачки на цена около 1$ колкото щеш , не е проблем. Проблем е че всеки един от тях трябва да се захрани галванично отделно от другото. Та първия въпрос , съвет от вас ми е за идея за възможно най-евтино захранване 220AC на 5DC  около 200mA . Импулсно  ? Трансформаторно предполагам няма как да стане по-евтино от едно импулсно. Това което намирам за сега от Китай е на цена около 1.80 лв и представлява това от снимките : Идеи за нещо още по-евтино, или друг вариант за галванично разделяне на 200 токоизточника ?
Титла: Re: Тема за "домашните" електромобили.
Публикувано от: Ивайло в 05 Юли, 2016, 21:47:59
Защо не опиташ с тези :http://www.aliexpress.com/item/Hot-Sale-5V-Mini-USB-1A-Lithium-Battery-Charging-Board-Charger-Module/32254162207.html?spm=2114.13010608.0.74.DTFmYR
  Не е необходимо разделяне нито изключване при разреждане. Направил съм една батерия за лап- топ  от 6 елемента
 и си работи като нова. Времето за пълен заряд е над 12 часа  , не знам дали ще ти е достатъчно . Ще трябва и голям траф да се навива около 2KW или пък няколко импулсни от компютър. Лесно няма !!!!
 
 
 Успех!!!! 
Титла: Re: Тема за "домашните" електромобили.
Публикувано от: didov в 05 Юли, 2016, 22:22:29
Преправяли са голфове в електромобили. Но виж как стоят нещата. Според масата на автомобила, като се вземе предвид изкачване с малък наклон 20* ти трябва минимум 15-20KW мощност от ел. двигателя. Използват собствената скоростна кутия. Ел. двигателя е AC, с инверторно управление, без редуктор. За да се осигури тази мощност, използват батерии с капацитет минимум 110ah на 150V. Пробвали са и с лаптопски батерии, с литиево-йонни но с тях не става. Причината - при тръгване на автомобила, от батериите се дърпа много ток, и не издържат вътрешно клетъчно. Има и други проекти, при тях използват DC мотор с постоянни магнити, ниско волтов 24V или 48V, с контролер за оборотите, но трябва много ток за мотора около 80-100А. Блок оловни батерии от 12V, всяка с капацитет 140Ah. Наредили са 10 и повече батерии в багажника и в купето. Друг вариант, DC мотор на 120-160V. В процес на работа го захранват с 110-150V, не е с постоянни магнити, с контролер за оборотите и. При теб какъв е мотора и управлението? Само фаровете с габаритите ти дърпат 120W, или ако не ги преправяш с LED. За батериите се използват литий-итриум, литий-сулфат и литий-полимерни батерии.
Титла: Re: Тема за "домашните" електромобили.
Публикувано от: stoi в 05 Юли, 2016, 22:40:26
Преправяли са голфове в електромобили. Но виж как стоят нещата. Според масата на автомобила, като се вземе предвид изкачване с малък наклон 20* ти трябва минимум 15-20KW мощност от ел. двигателя. Използват собствената скоростна кутия. Ел. двигателя е AC, с инверторно управление, без редуктор. За да се осигури тази мощност, използват батерии с капацитет минимум 110ah на 150V. Пробвали са и с лаптопски батерии, но с тях не става. Причината - при тръгване на автомобила, от батериите се дърпа много ток, и не издържат вътрешно клетъчно. Има и други проекти, при тях използват DC мотор с постоянни магнити, ниско волтов 24V или 48V, с контролер за оборотите, но трябва много ток за мотора около 80-100А. Блок оловни батерии от 12V, всяка с капацитет 140Ah. Наредили са 10 и повече батерии в багажника и в купето. Друг вариант, DC мотор на 120-160V. В процес на работа го захранват с 110-150V, не е с постоянни магнити, с контролер за оборотите и. При теб какъв е мотора и управлението? Само фаровете с габаритите ти дърпат 120W, или ако не ги преправяш с LED. За батериите се използват литий-итриум, литий-сулфат и литий-полимерни батерии.

Този същия голф движеше две години с DC мотор Kostov със серийно възбуждане от електрокар. Иначе тука един приятел движи цяло мицубши комби с лаптопски батерии (около 100 волта е пакета). Бавно ускорява, но не е проблем. Пак е DC мотор на Костов. И в двата случая скоростните кутии са запазени.  Иначе да, най добре е DC с постоянни магнити или AC, но това са много повече пари, а целта на проекта и с минимум средства да се минават 10 км на ден градско. Разполагам и аз с едни DC костов , със серийно възбуждане.  Иначе имам аз хубави клетки на А123  , но няма да ги хабя за този проект.
Титла: Re: Тема за "домашните" електромобили.
Публикувано от: stoi в 05 Юли, 2016, 22:43:40
Защо не опиташ с тези :http://www.aliexpress.com/item/Hot-Sale-5V-Mini-USB-1A-Lithium-Battery-Charging-Board-Charger-Module/32254162207.html?spm=2114.13010608.0.74.DTFmYR
  Не е необходимо разделяне нито изключване при разреждане. Направил съм една батерия за лап- топ  от 6 елемента
 и си работи като нова. Времето за пълен заряд е над 12 часа  , не знам дали ще ти е достатъчно . Ще трябва и голям траф да се навива около 2KW или пък няколко импулсни от компютър. Лесно няма !!!!
 
  Успех!!!!

Искаш да кажеш че ти пакет от  6 клетки  свързани последователно ги зареждаш, като на всяка отделно паралелно си сложил по една такава зареждачка ?  Принципно не е правилно да ги захранваш от един токоисточник зареждачките ако са свързани по този начин..Става мазало :(
Титла: Re: Тема за "домашните" електромобили.
Публикувано от: Ивайло в 05 Юли, 2016, 22:56:39
Да по този начин са свързани. Де да знам , зарежда си перфектно , мерил съм тока на две едновременно и е 200МА . Батерията е в компа и са включени и зареждачките едновременно , даже няма и термо контрол.Захранването е от траф с грец на около 8v.
A да , сложил съм по един кондер 100N паралелно на входа на всяка една , защото без него се изключваха. 
Титла: Re: Тема за "домашните" електромобили.
Публикувано от: stoi в 05 Юли, 2016, 23:40:49
Да по този начин са свързани. Де да знам , зарежда си перфектно , мерил съм тока на две едновременно и е 200МА . Батерията е в компа и са включени и зареждачките едновременно , даже няма и термо контрол.Захранването е от траф с грец на около 8v.
A да , сложил съм по един кондер 100N паралелно на входа на всяка една , защото без него се изключваха.

"нарисувах" ти при теб как са нещата. Ключовете са си принципно импулсните зареждачки които ти ползваш. Принципа е същия. Забележи че в даден момент  няма как да не се получи яко  мазало  :master2:. В дясно съм "нарисувал" как трябва да бъдат правилно с галванично разделяне на захранванията на зареждачките.
Титла: Re: Тема за "домашните" електромобили.
Публикувано от: pansim в 06 Юли, 2016, 07:30:32
Ето простичка схема която съм тествал и работи добре.
Титла: Re: Тема за "домашните" електромобили.
Публикувано от: stoi в 06 Юли, 2016, 13:17:08
Ето простичка схема която съм тествал и работи добре.

Това е вариант , да. Това си е един вид balancer, който ако разбирам правилно схемата просто предпазва дадена клетка от презареждане., като я шунтира през 39 омовия товар при необходимост. 
Титла: Re: Тема за "домашните" електромобили.
Публикувано от: origo в 06 Юли, 2016, 15:24:00
39 омовите резистори са само против самовъзбуждане мисля, иначе просто са си едни линейни стабилизатори това (представи си ги като мощни ценери) които ограничават напрежението на клетката до зададеното като започва да протича ток през тях и по-малко ток през клетката, и фактически става това което си описал - клетките които вече са достигнали зададеното напрежение започват да се шунтират от тези стабилизатори, като повече от общия заряден ток започва да тече през стабилизатора и по-малко през клетката и така. Не знам попринцип зареждането на литиево-йонни батерии как се извършва, дали както при оловните има част от заряда при който напрежението върху клетката се поддържа постоянно а тока през нея започва да спада, ако е така тази схема ще свърши перфектна работа.
Титла: Re: Тема за "домашните" електромобили.
Публикувано от: pansim в 06 Юли, 2016, 15:33:10
Да, през 39 ома протича тока на балансиране, като разбира се в зависимост от твоите нужди този резистор може да бъде с друга стойност, но да се внимава и за максимално допустимия ток през транзистора.
Тримерите задължително многооборотни, за прецизно настройване на желаната стойност на напрежението.
Разбира се LM317  в твоя случай няма да се използува...