Форум за любителите на Стара електроника
Общ раздел => Общи приказки => Темата е започната от: RETROTRONICS.info в 22 Януари, 2017, 18:15:57
-
Преди време по някоя телевизия видях реставрация при която сваляха ръжда по химичен път - потопиха детайла в разтвор и готово (като в рекламите, само дето тук не продаваха нищо ;) )
Понеже това беше нещо по-различно от преобразувателите за ръжда се допитах до чичко Гугъл и след известно ровене из резултатите попаднах на няколко сравнения на такива продукти, които май са по-популярни в щатите. Ако некой се интересува от сравненията - тук (https://www.theruststore.com/Rust-Remover-Comparison-Chart-W22.aspx) и тук (http://www.popularmechanics.com/home/tools/g2312/best-liquid-rust-removers-test/)
У нас естествено ги няма но с малко търсене намерих тези:
[attach=1]
Малък тест на Хамерита докато чакам по подходящо време:
[attach=2]
Ако някой ги е пробвал и може да сподели по-дългосрочни впечатления моля да драсне някой ред.
Или ако е ползвал друг подобен продукт.
:hi:
-
Трябва много да се внимава с тия препарати.Ръждата може да свалиш и с обикновена фосфорна или солна киселина.Само че не забравяй че повечето от тия чудо бъркочи нна киселинна основа освен че свалят ръждата извличат и част от въглерода в повърхностния слой и стоманата вече не е същата :)
-
За сега най-доволен съм от ръждопреобразувателя на Вюрт. Има го в Горубляне в магазина за бои на центъра. Гарантирано сваля ръждата, и без всякаква друга обработка, третирания детайл не е мръднал повече от година на атмосферни влияния.
Това на Хамърит също съм го ползвал, но се справя трудно със дълбоката ръжда, а и след това, трябва веднага обработка с друг препарат, защото почва да ръждясва веднага.
-
За по малки детайли една домашно скована камера от наелон, малък компресор и евтин пистолет за абразив е най-доброто решение.
-
Не бъркайте ръждопреобразователите с препарати за отстраняване на ръжда. Препаратите на основата на фосфорната киселина преобразуват слоя ръжда в нещо като емайл ли, глеч ли- не знам как да го нарека. На ВЮРТ преобразователят действа по същия начин. Тия двата от снимката не ги познавам. Отстраняването според мен става най-добре чрез бластиране или както е по-известно- пясъкоструене. Като до час и половина- два детайлът, който е бластиран трябва да се третира с пробразовател. Поне така е според нормативите на военно-ремонтните заводи.
-
До час трябва да се запечати, за да не почне окисление. Обикновено ги запечатват с грунд. С пясък се блястират само много твърди и дебели дехтайли щото прояжда, има полимерни абразиви, които са много щадящи основата .
-
Благодаря за мненията до тук :hi:
Трябва много да се внимава с тия препарати.Ръждата може да свалиш и с обикновена фосфорна или солна киселина.Само че не забравяй че повечето от тия чудо бъркочи нна киселинна основа освен че свалят ръждата извличат и част от въглерода в повърхностния слой и стоманата вече не е същата :)
Ясно е, че както за всичко, ще има и минуси. Но има детайли, където няма достъп до ръждата, а ако тя остане ще продължи да си яде.
Не всичко е стомана, а и се надявам тези препарати да са малко по-добри (в смисъл щадящи) от това, което бих направил сам с киселина :master2:
Отстраняването според мен става най-добре чрез бластиране или както е по-известно- пясъкоструене.
Съгласен съм, но има детайли, където няма достъп до ръждата, а ако тя остане ще продължи да си яде, както и детайли при които това е неприложимо - прекалено тънка/мека ламарина например. Подобно решение също би унищожило оригиналните надписи.
Това на Хамърит също съм го ползвал, но се справя трудно със дълбоката ръжда
:hi:
Надявам се ако някой друг има личен опит в по-дългосрочен план от употребата на някой от тях и на технологията като цяло също да сподели...
-
Ти бъзикаш ли се???? ??? Питаш за ръжда, а после ми даваш примери с медни ламарини! Дайте да се разберем за какво става дума и да започнем разговора отново! Дори и да наречем патинирането на медни детайли "ръждясване", не виждам как "ръждясал" надпис ще бъде щадящо "остърган/забърсан" и съхранен за идните поколения :o Такива неща са възможни в научно- фантастичните филми.
До час трябва да се запечати, за да не почне окисление. Обикновено ги запечатват с грунд. С пясък се блястират само много твърди и дебели дехтайли щото прояжда, има полимерни абразиви, които са много щадящи основата .
Не ми се занимава, но мога да намеря и постна едни документи, потвърждаващи това, което писах по-горе- "До два часа след бластиране се извършва обработка на детайлите с преобразовател на ръжда (фосфорна киселина)". Отново подсещам, че става дума за стоманени (железни) детайли. как се блЯстират детайлите си е проблем на майсторите. Освен за пясък с различен размер на зърното знам, че процесът може да се извърши с калцинирана сода. За полимери не съм чувал, което изобщо не означава че ТОВА НЕ Е ВЪЗМОЖНО.
-
Ти бъзикаш ли се???? ??? Питаш за ръжда, а после ми даваш примери с медни ламарини!
Ако става дума за мен, за мед никъде не съм писал. Предполагам че тук "тънка/мека ламарина" - мека е предизвикала объркването. Но не е задължително да е мед. Има и меки сплави различни от мед, които ръждясват.
Стана малко като компютрите и компотите дето не сме ги изнесли а са ни ги върнали :drinks:
-
Е да де, защото за различните метали подхода е различен. Въпреки че фини детайли като лицеви панели или други такива дребни неща метне ли ги корозията- оправия няма. Не може да се възстанови първоначалния вид. Преди няколко дни гледах в един магазин спрейове на MOTIP. Имаше някакъв почистващ за електрически контакти, в упътването му пишеше да се пръснат замърсените детайли и да се изчака малко. След това отново да се пръсне и така, докато наслояванията изчезнат. Та ако е за плоски детайли, може да се помогне на спрея и с четка за зъби примерно. Такава информация може да се получи от дистрибуторите на подобни химии, но колко ще е достоверна- на принципа проба-грешка. Всеки си хвали стоката, нали от там си вади хляба.
-
... Такава информация може да се получи от дистрибуторите на подобни химии, но колко ще е достоверна- на принципа проба-грешка. ...
Ами така де, доколкото разбирам от постовете на RETROTRONICS.info, точно това се цели - всеки да сподели своя опит, няма смисъл всеки сам за себе си да открива "топлата вода".
RETROTRONICS.info, аз на трудно достъпни места ползвам преобразувател (на Вюрт), след като е трудно достъпно, то ако се ползва препарат за премахване на ръжда, после ще е трудно и да се "запечата". На открити и лесно достъпни места - и баба знае, методи и похвати мнооогооо. ;)
-
За махане на ръжда не ти трябват специални продукти, става със лимонена киселина или с оцет:
Лично съм го пробвал със ръждясала стотинка в оцет.
-
Това с лимомената киселина е добро.