Форум за любителите на Стара електроника
Радиоприемници => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: Валери в 09 Май, 2017, 21:01:53
-
Здравейте! Днес от аукцион.бг си купих това радио. Най-сетне, и аз вече да имам такова радио :) . Общо-взето е комплектно и в сравнително добро състояние. Сандъчето иска малко залепване тук-там, нов лак и т.н. Самото радио е горе-долу добре на пръв поглед, сякаш малко интервенции е имало, сменен е потенциометъра на звука, скалата е счупена в долния ляв ъгъл, няма я капачката на стопяемия предпазител, ЗИП-а с резервните части също липсва. Лампите са в окаяно състояние, DK96 и DAF96 са с прекъснато отопление, двете DF96 са заменени с две 1T4T, а крайната 1S4T с заменена с DL96. Според мен е добре всички да са както по схема, но може и двете 1Т4Т да работят добре. Явно ще трябва да търся DK96 и 1S4T, едва ли ще се намери оригинален потенциометър за звука, както и капачка за стопяемия предпазител, но все пак ако някой има ще е добре. Скалата мисля да я залепя и да си бъде тя, оригиналната. Ето го как дойде при мен:
-
Миришеше на старо, сигурно 30-40 години не беше пипано.
-
Честито!
-
Огледай внимателно жълтите кондензатори 50 nF по втора решетка и в анодните вериги. Много ядове съм имал с тях .
Успех !
-
Ще прегледам основно всичко като го почна. Засега малко ще почака :) .
-
Кутията е вече почти готова :) . Бях свалил и трите "вратички", пантите им също, почистих ги и ги смазах, много бяха ръждясали. Всички други метални елементи по кутията, също почистих и напръсках със сребрист спрей. Дървените части залепих където имаше нужда, шкурих, безиросвах, две ръце лак с цвят махагон и накрая безцветен лак. Сега съхне :) . Някой знае ли дали в долната част кутията е имала нещо като крачета :unknown: ?
-
Освен оригиналните четири тампона на предният капак, служещи за крачета при отворено положение, не са предвидени други крачета на долната част, тъй като биха пречили на пълното му отваряне. При моят приемник съм направил едно компромисно решение - при затворен преден капак приемника стъпва в предната си част на пантата, а в задната част на две гайки 5 мм, захванати с видии към дъното.
-
Благодаря Любо, това исках да видя :drinks: , и аз ще измисля нещо. Иначе кутията е вече готова :) :
-
Страшен цвят си докарал на кутията! Според мен я отваря много. :master:
-
Аз използвам тези:
https://rosi.bg/samozalepvashti-kecheta-2277/img0.jpg (https://rosi.bg/samozalepvashti-kecheta-2277/img0.jpg)
Текстилни са и предпазват добре.(за 77 ст.)
Но за твоята по-тъмна кутия може да са подходящи черните
от магазини "за 1 лев"
-
Току-що си отрязах от дебел черен вълнен плат две кръгчета. Залепих ги с лепило за дърво :) . Сега се захванах с предния панел който е алуминиев, мисля да го напръскам с черен спрей както си е оригинално. После, ще се опитам да възтановя щампованите надписи като напълня каналчетата им с бяла боя. Може и да не стане много добре, защото около тях алуминия е леко корозирал, и каналчетата няма да са с правилни очертания. Иначе кутията, оригинално си беше с такъв тъмен цвят.
:)
-
Предният панел е готов :) , продължавам напред :D . Май ще ми трябват комплект лампи :( , някой да ги има?
-
След като смених някои елементи, най-вече електролитите в захранването и в отоплението на лампите, пробвах с лампите на батериен "Комсомолец". Използвах DK96, DAF96 и DL96, двете DF96 са заменени с две 1T4T, но радиото не свирна :( . Работи само НЧУ-то, и трябваше да сменя съпротивлението в захранването от 670 Ома което отива на маса, защото вместо 90 волта ми даваше около 60. След замяна на това съпротивление на 147 Ома, напрежението се вдигна до около 75 волта. За жалост нямам други лампи за да пробвам с тях, и вероятно ще спра дотук, поне докато се намерят лампи ??? .
-
Лампите са много чувствителни към отоплителното напрежение.
На моето ПУ при 1,32V спира хетеродина на КВ
а при 1,28 - и на СВ
Тази стабилизация със селена е много афиф.
На студено беше 1,48 а при загряване стигаше до 1,25 V .
Радиото постепенно угасваше , даже НЧУ не работеше добре.
Мислех , че лампите са изтощени.Но реших да пробвам и стабилизация с LM317.
Със стандартни резистори 300 ома и 56 ома получих 1,44 V
Сега работи с часове , без промяна в чувствителността.
Може да оставиш селена само като изправител , а стабилзацията направи на LM317.
-
По другия проблем с високото напрежение:
Върни оригиналния резистор 670 ома - той
определя режима на лампите.
Най-вероятно има пролем със селена за високо напрежение.
Тези селени имат голямо съпротивление в права посока и малко в обратна
Замени го за проба с диод,и виж как е анодното.
-
Снощи, след неколкократни опити и замервания, се оказа, че и двете 1Т4Т са дефектни, т.е. имат отопление, но само толкова. Вероятно и са окъсявали вътре, същото беше и с DK96, и тя ту работеше както трябва, ту окъсяваше. Наложи се да ползвам лампите освен на батерийния "Комсомолец", така и на портативният "Турист", от които също имаше дефектни. След като смених двете 1Т4Т с DF96 и лампата DK96, радиото свирна учудващо добре и със голяма селективност. Не можах да му се нарадвам :) , сигурно до 00.00 часа слушах двата обхвата на КВ и на СВ. Разбира се, че си върнах резистора от 670 Ома, но не съм мерил колко е напрежението, довечера ако ми остане време, ще измеря и ще направя снимки ;) . Но ще продължа да търся още няколко батерийни лампи, вероятно по два броя от следните: DK96, DAF96 и DL96 за Комсомолеца и Туриста :( .
-
Ето го :) :
-
Иначе, в едно гнездо у нас се излюпиха 5 лястовичета :) :
-
Филтровите кондензатори за отоплението ги монтирах в корпусите на оригиналните алуминиеви. Обаче, има едно нещо което е доста притеснително :( , анодното напрежение е 100 волта, а отоплителното е 1.85-1.9 волта. Явно стабилизацията на селена е афиф работа, както беше написал колегата по-горе. Сигурно ще трябва да правя стабилизация с LM317, можете ли да ми начертаете схемата за 1.4 волта :writer: ? Иначе радиото работи много добре, безброй станции се хващат, а Видинският предавател се хваща доста добре.
-
:-[ - за триене.
-
На моя приемник също съм му направил стабилизация на отоплението с LM317 на мястото на филтровия дросел. Вярно е, че се нарушава автентичността, но е много по здравословно за радиолампите, които както виждаш са "кът". Селените на отоплението и анодното могат да си останат по местата, но изправянето е по добре да се направи с диоди. Освен това трябва да се обърне голямо внимание на контактите на превключвателя "мрежа - батерия", а също и на ключа на потенциометъра - ще се очудиш колко "десети" от отоплителното напрежение се губят там. Аз съм си сложил и тример за донастройка, който не е задължителен, но с него много удобно се покриват тези загуби.
-
Дайте ми схема за стабилизация на 1.4 волта с LM317 :writer: . Може ли да се намери винтовата капачка за предпазителя, от по-съвременните не стават, с по-малък диаметър са :( .
-
Ето схемичка с постоянни резистори.
Може и с потенциометър за по-точно регулиране ,
както е направил Любо.
МЕТАЛНАТА ПЛАСТИНКА НА LM317 ДА СЕ ИЗОЛИРА ОТ МЕТАЛНОТО ШАСИ !
Схемата се свързва на мястото на дросела ,
оригиналния селенов ограничител се отпоява
-
Задължително ли трябва да се отпои дросела, не може ли след него да се свърже стабилизатора :writer: . Също така, напрежението преди дросела е 5.5-6 волта, т.е. няма 8 волта.
-
Да .
Трябва поне единия извод да се отпои.
Намотката всъщност е като резистор
и така става стабилизацията в оригиналната схема.
А индуктивността на дросела намалява пулсациите.
Може да отпоиш емайлирания проводник
за да се използва плочката за монтажа
-
ето калкулатор за лесно смятане на схеми с ЛМ317
Има и за стабилизатор по напрежение, както и за стабилизатор на ток.
-
Хм, направих стабилизатора по горната схема. С резистора 300 Ома даваше около 1.5 волта. Сложих 470 Ома и напрежението се закова на 1.4 волта. Радиото работеше добре около минута-две, след което започваше само да шуми и стабилизатора да грее макар и не силно. Напрежението си оставаше 1.4 волта, но само шумеше. Вероятно LM317 е дефектен, защото като си върна селеновия стабилизатор, си работи нормално. Не можах да намеря друг LM317 да пробвам :( .
-
Къде мери напрежението - на изхода на стабилизатора или на цоклите на лампите?
-
На изхода на стабилизатора :( .
-
Възможно е LM317 да се възбужда, това може да го видиш с осцилоскоп на изхoда му. Мисля, че това е възможна причина щом мериш постоянното напрежение, че не мърда а радиото не работи и той грее. Запои му на изхода спрямо маса някой керамичен кондензатор 0.1 - 1 uF. Това е задължително за тези схеми за да работят коректно, опитай.
-
Колега Валери, нали дадох файл в който има всичко. И ясно се виждат кондензаторите които както и преди мен казаха са задължителни за този тип стабилизатори.
Друга причина няма.
-
Вече писах за този ефект
Лампите са много чувствителни към отоплителното напрежение.
На моето ПУ при 1,32V спира хетеродина на КВ
а при 1,28 - и на СВ
Тази стабилизация със селена е много афиф.
На студено беше 1,48 а при загряване стигаше до 1,25 V .
Радиото постепенно угасваше , даже НЧУ не работеше добре.
Валери , селеновия стабилизатор ти дава както си писал
а отоплителното е 1.85-1.9 волта
:
Лампите работят добре с повишено отопление , но това никак не е здравословно за тях.
И с LM при 1,4 в постепенно се сдухват,може и хетеродина да спира.
Може да има спад и върху ключето и пототенциометъра.
Премери напрежениети директно върху лампите.
Ако има разлика с това на LM , по-добре подай директно , без ключеве. Нестабилния контакт може да те изиграе по някое време и някоя лампа да изгори отоплението.
-
Ако не си монтирал LM с изолационна подложка към металното шаси,
а си го оставил да виси във въздуха ,
нормално е да грее.Все пак това не е импулсен регулатор
и трябва да разсее около 1-1,3 вата
Пиши как точно си го монтирал.
-
Стабилизатора е с изолационна подложка на една отделна алуминиева пластина с дебелина около 1.5мм и 3 на 4 см приблизително. Всъщност, едва ли греенето е проблема, сигурно има някакъв пад на напрежението на цоклите, довечера ще измеря. Интересното е, че работи нормално около минута-две, и тогава спира, сигурно "гасне" хетеродина и само шуми. Смятам да сложа отново съпротивление от 300 Ома, вместо сегашното от 470, и да запоя един керамичен кондензатор на изхода към маса.
-
Тези 470 ома са много.Така ще даде по-ниско напрежение.
Сега пробвах пак и с два различни ЛМ:
330 + 51 ома =1,4 В
300 +56 ома = 1,44 В
Мерих и с 2 различни прибора , няма грешка.
-
Да, така излиза и с калкулатора от приложената програма на колегата. Ще опитам пак и с кондензатори на входа и изхода.
-
Готово е "ПУ"-то :) . Монтирах стабилизатора на шасито на радиото, на цоклите на лампите е около 1.48 волта. Свързах двата филтрови кондензатора от по 1000 микрофарада в двата края на LM317, т.е. на входа и изхода, не знам дали е правилно с такъв голям капацитет да са електролитите около стабилизатора, но работи добре. Ето как го монтирах:
-
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm317.pdf
Кондензатора 1000мкф на изхода на ЛМ317 го махай.
Постави 100нф. Или в краен случай шунтирай големия капацитет с малък керамичен кондензатор.
И огледай линка който съм дал. Заслужава си!
-
Да, не виждам да се използва такъв голям капацитет, на входа и на изхода. В първият линк който ми дадохте, в схемата за изчисление, има два електролита по 47 микро, никъде няма 1000. Дали ще е правилно, изобщо да махна големите електролити, от входа и изхода и да сложа два по 47 микро?
-
По принцип самия ЛМ317 достатъчно добре потиска /филтрира/ напрежението. Това го има описано в даташийта от линка по-горе.
Това донякъде обезмисля поставянето на голям кондензатор след стабилизатора.
Освен това ако разгледаме внимателно пак същия линк се вижда поставяне на диод от изхода към входа на ЛМ317...пак е описано защо...
Въобще...хората са го написали, остава ние да се съобразим с изискванията на умните глави създали този чудесен стабилизатор.
-
Ето какво направих: оставих 1000 микро на входа, на изхода запоих един керамичен от 100 нано, това е. Сглобявам го, и напред към следващото радио :) .