Форум за любителите на Стара електроника

Общ раздел => Друга електрическа техника => Темата е започната от: dragan в 21 Септември, 2019, 10:22:31

Титла: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 21 Септември, 2019, 10:22:31
Здравейте колеги
Започвам възстановяването на  много стар четиритактов стационарен австрийски бензинов двигател J.Warchalowski с мощност 2-4 конски сили.В интернет не открих информация за този двигател.Теглото му е около 40-45кг.
Ще публикувам работата по ремонта в този раздел, защото ще има възстановяване и на електрически елементи/магнета/ и надявам се ще бъде интересно за Вас.
Състоянието на машината се вижда от снимките.
1.Липсва оригиналния магнет.Направен е опит да се монтира магнет от бензинова резачка.
2.Коляновият вал се върти нормално.Видно е че има компресия.
3.Бензиновият резервоар не е оригинален.
4.На главата е поставен е самоделен декомпресор.
5.Двигателят е поставен на шаси от дървени греди с метални колела,но липсва едната опора за да стои в хоризонтално положение.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 22 Септември, 2019, 14:27:30
Разглобяване на двигателя и открити първоначални проблеми:
1.Много наслагване на котлен камък и нагар.
2.Не са били направени отвори на гарнитурата за циркулация на вода към главата на цилиндъра.
3.Обемът на цилиндъра след изчисления се оказа 600см3
  диаметър на буталото 75мм,ход 80мм
4.няма следи от надиране по огледалото на цилиндъра
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: ahedproductions в 22 Септември, 2019, 14:36:50
Драгане, страхотен проект! Следя с интерес!  :drinks:
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 22 Септември, 2019, 15:58:58
Благодаря на Билян за проявения интерес към темата.
Продължавам с проблемите.
1.Резервоарът /размери 155ммх175мм и дебелина на ламарината около 0,8мм/ е самоделка и е много грубо изработен.Има много поправки на  заваръчните шевове,които най-вероятно са правени с оксижен.Има много ръжда отвътре и отвън.
2.При развиване на  кранчето се наруши резбата муи ще трябва да се замени с ново.
3.Закрепващата скоба също не ми харесва как е направена.Ще направя  друга по новия резервоар.
4.Реших да направя нов резервоар и да сложа ново кранче.Даже подготвих заготовката за заваряване от ламарина 1,5мм.Ще изрежа старата зарядна гърловина с капачката за да я използвам .За новото кранче  ще направя нов щуцер  с вътрешна резба М10х1,25.Заварките на резервоара ще се правят на аргон.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: slavi в 22 Септември, 2019, 17:02:03
Давай Драгане, подкарал си я и ще се справиш! Само ще ти препоръчам да стигнеш до основните и биелните лагери  и да видиш какво им е дереджето. Ако там всичко е наред не виждам какво толкова да те затрудни? Това е елементарен двигател, но ще иска работа (разбира се майсторлък). Единствено, ще е проблем да намериш магнет от онова време? Е, ако гоним максимална автентичност.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 22 Септември, 2019, 18:10:18
Благодаря Слави
1.Оригинален магнет едва ли ще намеря.Мисля да монтирам магнет М124Б от пусков двигател на трактор.Съвпада посоката на въртене и има място.
2.Днес почистих основно главата от нагар,корозия и котлен камък.Показвам на снимките, как изглежда след почистването.
3.Намерих ново бронзово кранче със същата резба за декомпресор.
4.Намерих ново кранче за бензиновия резервоар с резба М10х1,25.Показано е на снимките.
5.Вместо тапа на дренажния отвор е поставена унгарска монета.Съмнявах се че има нарушена херметичност-пукнатини, поради което са сложили гарнитура изолираща подвеждането на вода.Обърнах главата така че отворите за водата да са нагоре и налях в кухините на главата гореща вода до запълване.Не се забеляза оросаване ,пукнатини и течове.За сега ще оставя монетата-тапа така,но ще подготвя нова тапа за всеки случай.Как е работил двигателя с изолирано охлаждане на главата не мога да си представя?Дано не е прегряван?Голяма немарливост на "майстора" преди мен. 
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: ценков в 22 Септември, 2019, 19:27:09
    1. Мисля че и няма оригинален магнет.Дядо имаше подобен двигател и той нямаше запалителна система.....На местото на свеща имаше един болт с отвор в челото в който имаше азбестов фитил. Та тоя фитил се намокряше с нафта,палеше се и се навиваше в главата. Имаше и едно въженце с което се завърташе маховика при отворен декомпресор.Което ми напомня за:
    2. Тоя кран не е подходящ за декомпресор. Става за гориво, масло и много други неща но не и за това.Виж за декомпресор от ИЖ, по старите модели имаха.
    3. Не се притеснявай от прегряване-при тези двигатели топлинното натоварване е малко и дори излъчването през главата е достатъчно.Далеч по опасно е липсата на масло!
    4. Според мен това не е дренажен отвор,а просто технологичен отвор.Ако решиш да слагаш тапа ми се обади. Правя 109 размера!
    5. Успех в начинанието!
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: Любо Божков в 22 Септември, 2019, 20:00:31
Проба на главата за течове е по добре да се направи не с топла вода, а с нафта. Преди години така си проверявах заваръчния шев на блока на жигулата.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: chav_chav в 22 Септември, 2019, 20:20:36
Браво!Нямаш спиране!Само да попитам ,бялата антика с една тенджера отдолу паралелно ли я ремонтираш с бензиновия двигател или е за после?
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: Валери в 22 Септември, 2019, 20:20:49
Много ми харесват двигателите, голямо удоволствие ми доставяше когато ремонтирах моето балканче, цепене на двигател, смяна на лагери и т. н. Като гледам снимките Драгане, ми се иска и аз да се изцапам  :) .
Успех.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: Nic 59 в 22 Септември, 2019, 20:37:46
 Предполагам че нарочно са затворени каналите, мотора е каран със смес от бензин и газ за горене.
Нищо и няма на главата, при наи лошия случай ако е крива един шлаиф ще я опавиш.
Това е двигател със горивна камера на Рикардо, първия двигател със организирано завихряне и повишена компресия за времето си. Топлинно главата е силно натоварена поради голямата площ на контакт със горещите газове и това е нарочно направено за да се охлади горивната смес при компресия и се намаляват значително детонациите. Запушвайки каналите се вдига температурата и може да гори смес газ/бензин. Не е проблем за главата но ако прекалят със газта или е каран само със газ силно се натоварват бутало и колянов вал. Навремето скъсаха колянов вал на подобен мотор на газ.
Двигателя е със ниска компресия и е пригоден за нискооктанов бензин. Вниавай с манивелата ако е пригоден да пали със такава, и маховика е малък. Фитила който навиват е за дизелов мотор и това замества подгяваща свещ.
Със тоя мотор ме върна много години назат. Успех в ремонта.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 22 Септември, 2019, 21:38:23
Здравейте колеги
Благодаря  за информацията,подкрепата  и съветите.
Имам нужда от съвет по следните въпроси:
1.Да остане ли пак изолирана от охлаждане главата на двигателя?
2.Какво предварение на запалването е подходящо за този двигател?
3.Тъй като двигателят е проектиран за нискооктанов бензин,който днес вече не съществува,  подходящо ли е за гориво да се използва смес от бензин с газ за осветление или дизел и в какво съотношение?
 
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 22 Септември, 2019, 21:54:38
Отговарям на питането на колегата chav_chav
Бялата кола-антика  от първите снимки с тенджерата под нея е на собственика от когото взех двигателя.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 22 Септември, 2019, 21:55:35
    1. Мисля че и няма оригинален магнет.Дядо имаше подобен двигател и той нямаше запалителна система.....На местото на свеща имаше един болт с отвор в челото в който имаше азбестов фитил. Та тоя фитил се намокряше с нафта,палеше се и се навиваше в главата. Имаше и едно въженце с което се завърташе маховика при отворен декомпресор.Което ми напомня за:
    2. Тоя кран не е подходящ за декомпресор. Става за гориво, масло и много други неща но не и за това.Виж за декомпресор от ИЖ, по старите модели имаха.
    3. Не се притеснявай от прегряване-при тези двигатели топлинното натоварване е малко и дори излъчването през главата е достатъчно.Далеч по опасно е липсата на масло!
    4. Според мен това не е дренажен отвор,а просто технологичен отвор.Ако решиш да слагаш тапа ми се обади. Правя 109 размера!
    5. Успех в начинанието!
благодаря колега за информацията
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: Nic 59 в 22 Септември, 2019, 22:46:38
Здравейте колеги
Благодаря  за информацията,подкрепата  и съветите.
Имам нужда от съвет по следните въпроси:
1.Да остане ли пак изолирана от охлаждане главата на двигателя?
2.Какво предварение на запалването е подходящо за този двигател?
3.Тъй като двигателят е проектиран за нискооктанов бензин,който днес вече не съществува,  подходящо ли е за гориво да се използва смес от бензин с газ за осветление или дизел и в какво съотношение?
  1. Не
  2. Едвали има инфорация някъде, но практически може да се установи.
  3. Сипвай най нискооктановия който намериш, мотора е атракция, гори много, КПД е малко,Износен е, проблемите са бутало, основен и биелен лагер,сегменти.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 22 Септември, 2019, 23:11:33
  1. Не
  2. Едвали има инфорация някъде, но практически може да се установи.
  3. Сипвай най нискооктановия който намериш, мотора е атракция, гори много, КПД е малко,Износен е, проблемите са бутало, основен и биелен лагер,сегменти.
благодаря колега
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: Ангел Симеонов в 24 Септември, 2019, 07:27:12
С тези двигатели караха верижните въртящи люлки и виенското колело преди около 50 години.Навремето са карали вършачки след парните двигатели.Другия метод за каране на газ е подгряване на газта в серпентина около аспухта.Оригиналния магнет мисля,че е клатещ и може да дава искра при реверсивно движение.Карали са на газ защото е била актуална и дотирана за осветление.Сега е безсмислено защото е по-скъпа от бензина.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: Kamona в 24 Септември, 2019, 21:44:56
Този тип двигател в Пловдив го ползваха най-вече около Марица.
Опушваха с нафта или гас всяка вечер дърветата против комари.
Беше поставен на нещо като шаси на кола и привода е с широкия ремък.
Също така се ползваше пак на шаси и за рязане на дърва по къщите.
Става въпрос за годините около 1965г.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 25 Септември, 2019, 15:40:26
Този тип двигател в Пловдив го ползваха най-вече около Марица.
Опушваха с нафта или гас всяка вечер дърветата против комари.
Беше поставен на нещо като шаси на кола и привода е с широкия ремък.
Също така се ползваше пак на шаси и за рязане на дърва по къщите.
Става въпрос за годините около 1965г.
Благодаря за информацията колега
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: styrshel в 25 Септември, 2019, 16:06:12
Драгане, не се разсейвай със странични дейности! Гледай си приемниците!  :) :) :)

Пожелавам ти успех с двигателя! Имам ясни спомени че с такива двигатели режеха дърва и като им свършеше горивото, купуваха от бакалията бутилка газ и хайде отново. Явно са били много икономични с такова гориво(бензина беше малко по-евтин от газта по това време - 18/24ст./л.). Имам обяснение и за запушените канали за охлаждане. Явно запалването е нужно само при стартирането. После като се стопли главата става дизел. Правя аналогия с някои дизели, които за да се стартират главите се нагряват предварително с горелка. Това обяснява и наличието на декомпресор - за гасене.

П.П. Ако ще подаряваш Москвича, аз съм първи кандидат!  :D
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: rolling_heads в 25 Септември, 2019, 19:01:18
Цитат
Драгане, не се разсейвай със странични дейности! Гледай си приемниците!  :) :) :)

Въобще не се разсейва ами даже и разширява дейността.
Приемниците при мен двигателите при него
:D :D :drinks:
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: regreed в 25 Септември, 2019, 20:55:01
Честито за придобивката! Супер як е мотора, аз тепърва ще започвам да правя една "Родина" - нашенско производство.
Набързо по въпросите ти: - Какъв бензин? - Ами какъвто има! Октановото число на бензина е индекс за детонационно горене при компресия - колкото по-голямо е то - толкова при по-натоварен мотор можеш да го ползваш. Понеже твоят мотор е ниско-компресионен - това не го бърка въобще. Главата - задължителен шлайф. Хубаво е да се охлажда, така че, възстанови кръга на охлаждане. При теб то е термосифонно, така че, няма да е кой знае какъв проблемът. Маслото... Понеже моторетката ти си няма маслена помпа, маже се чрез плискане - не е много добре да сложиш каквото и да е масло  15W40 или М16Д - ако не можеш да намериш от последното - ще ти дам имам доволно количество от дизела на лодката ми. И така... хубаво е да пробваш да оправиш и цилиндъра (не вярвам да не е хванал форма на бъчва) ама - въпрос на финанси. Бутала по размер правят в Хасково, пък и тук по Шопландия има фирми които доставят, сегментите са ти най-малкият проблем. Другото е желание за работа и хъс. Каквото мога ще помагам. Успех ти желая. Ако трябва ще те свържа с колегите от Авто-мото форума от Пловдив който са много готини хора, и биха помогнали за всичко от което имаш нужда. Успех! :good:
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 26 Септември, 2019, 09:05:09
Честито за придобивката! Супер як е мотора, аз тепърва ще започвам да правя една "Родина" - нашенско производство.
Набързо по въпросите ти: - Какъв бензин? - Ами какъвто има! Октановото число на бензина е индекс за детонационно горене при компресия - колкото по-голямо е то - толкова при по-натоварен мотор можеш да го ползваш. Понеже твоят мотор е ниско-компресионен - това не го бърка въобще. Главата - задължителен шлайф. Хубаво е да се охлажда, така че, възстанови кръга на охлаждане. При теб то е термосифонно, така че, няма да е кой знае какъв проблемът. Маслото... Понеже моторетката ти си няма маслена помпа, маже се чрез плискане - не е много добре да сложиш каквото и да е масло  15W40 или М16Д - ако не можеш да намериш от последното - ще ти дам имам доволно количество от дизела на лодката ми. И така... хубаво е да пробваш да оправиш и цилиндъра (не вярвам да не е хванал форма на бъчва) ама - въпрос на финанси. Бутала по размер правят в Хасково, пък и тук по Шопландия има фирми които доставят, сегментите са ти най-малкият проблем. Другото е желание за работа и хъс. Каквото мога ще помагам. Успех ти желая. Ако трябва ще те свържа с колегите от Авто-мото форума от Пловдив който са много готини хора, и биха помогнали за всичко от което имаш нужда. Успех! :good:
благодаря за подкрепата и съветите
Работата по мотора е в почивните дни ,така че очаквайки новини  за напедака потова време
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: ценков в 26 Септември, 2019, 13:58:45
    Колегата е прав-може със всякакъв бензин. Ако държиш да е от едно време се сещам само за Б 70. Трябва да се намира по малко във поделенията които имат БРДМ и БТР. Те бяха на такъв бензин.Не че не вървяха и на  Б 86 .  Другия вариант за керосин-той се намира по летищата...

    За маслата- разгледай в магазините които продават части за ЗИЛ и ГАЗ. В един такъв намерих 90ЕП..
   Ако  нямаш лагери на коляновия вал и на биелата както подозирам,че бабита е напластен на биелата познавам един колега който е в час със технологията за ремонт.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: Лъчо Минков в 26 Септември, 2019, 18:29:17
           Маслото 90 ЕП е за трансмисии, а не за двигатели. Що се отнася до горивото- клапаните изгарят от високооктанов бензин. Не вярвам този двигател да бъде използван по предназначение - срещу комари или за резачка за дърва /жалко/. Драган иска да го приведе в най- добро състояние и всички да му се радваме.
         
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: lz2xl в 26 Септември, 2019, 18:56:58
Двутактовото масло е ЛТ2Т.Може да се използва всякакво масло за бензинов двигател.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: regreed в 26 Септември, 2019, 19:00:21
Цитат
Що се отнася до горивото- клапаните изгарят от високооктанов бензин.
Не се заяждам, ама ... колегите които ме познават лично, знаят, че карам ретро-автомобили дори и като ежедневни возила. Бийтъла от 61-ва година навъртя 560К километра... По тази логика би трябвало отдавна да е заминал. Който не вярва = може да заповяда да види на живо има ли му нещо. Същото е със Реното 4 и Шкода 110-рапид, Аво-турист, Балканите, Веспа-та, лодката ...да не ги изреждам. И всичко това върви с бензин от кварталната бензинджийница - евтин и скапан! Глава, и клапани проблеми не са ми правили. Единственото което е било проблем са свещите - когато бензинът е скапан, и центровката неточна - трупат нагар и при един определен момент става забавно: Колата не пали, а когато запали се гаси в бордюра на тротоара на скорост.  При добре избрано топлинно число, и читаво охлаждане, няма да има проблем с бензина.
п.п.  Някой питаше за автомобила на заден план на снимките:   - Не е "Москве" - Боргвард е, немска марка от 50-те, не съществува вече.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 28 Септември, 2019, 09:54:23
Новият резервоар вече е готов
Проверен е на херметичност с тебеширена паста и керосин
Селдва почистване и боядисване
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 10 Октомври, 2019, 16:05:50
Разглобяване на биелата и буталото
1.Разшплентоват се и се демонтират се двете гайки закрепващи черупката на основния лагер.Гайките и болтовете са номерирани,така също и лагерната черупка.Демонтира се половината на черупката.
При оглед нямаше никакви дефекти на шийката на коляновия вал и биелния лагер.
2.Валът  се завърта в горна мъртва точка и изтласква биелата и буталото .След това се завърта още на 90градуса за да се освободи повърхността на лагерната черупка на биелата.
3.С помоща на трупче и чук биелата се вкарва още навътре и буталото започва да излиза докато се покаже отвора на виелния болт.Биелата с буталото не може да излезе напред.
4.Демонтира се зегерката ,изважда се буталния болти се освобождава буталото.
5.Биелата се издърпва назад през кухината  и  през отвора на задния капак се извъжда.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 11 Октомври, 2019, 19:22:31
Днес разглобих  центробежния регулатор.

показвам снимки
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 11 Октомври, 2019, 19:32:41
Демонтирах и  /шасито/ -дървената колесарка с металните колела.
Ще трябва да направя допълнителна опора и ръкохватка- дръжка за преместване
Мислех да я правя наново,но  като видях как е направена от греди-парен бук с размери 50х80мм се отказах.Само ще я почистя ,боя за металните части и вероятно ще я обработя с масло.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: Любо Божков в 11 Октомври, 2019, 20:53:49
Пожелавам ти да си намериш едно такова двигателче. Винаги ме е кефило като го гледам:
:o
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 11 Октомври, 2019, 21:08:16
Благодаря за пожеланията Любо
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: lampamp в 12 Октомври, 2019, 11:07:45
Интересно.. Работи главно на 3 ти цилиндър ми се струва  доста пуши той, другите само при набиране на обороти се обаждат :unknown:
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 13 Октомври, 2019, 21:30:44
Как ще изглежда адаптирането на магнета от пусков двигател

Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 13 Октомври, 2019, 21:46:07
Още малко подробности показани на снимките
Интересното е, че винтовата зъбна предавка е зацепена на разпределителния вал и върти ротора на магнета с еднакви обороти на коляновия вал.Или искрата  ще се подава на всеки оборот на коляновия вал независимо,че двигателят е четиритактов.След проверката се оказва че искрата се подава в края на такт сгъстяване и в края на такт изпускане.Такава схема на работа е била използвана на много други стари двигатели,като обяснението е, че по-високите обороти  на магнета осигуряват надеждно генериране на  искрата.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: slavi в 13 Октомври, 2019, 23:13:49
Така е Драгане и това не им е пречило да работят! :D Та се сетих, със сегментите как решаваш въпроса?
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 15 Октомври, 2019, 08:26:45
Буталото и сегментите са наред.
Сегментите бяха стегнали в буталото на определени места,
но след накисване в нафта и обработка с WD40 се освободиха от каналите
Ще публикувам снимки
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 20 Октомври, 2019, 19:56:38
Вчера и днес бяха изършени много работи по двигателя.
1.Колесара /шасито/ е готово/.Монтирана е предна опора и дръжки за придвижване.
2.Изрязани са всички гарнитури от клингерит.
3.Почистен е водосъдържателя от котления камък.
4.Почистен е картера за масло и вътрешните кухини .
5.Монтирани са буталото и биелата.
6.Боядисване на някои детайли с червен грунд.
7.Почистени са от корозия маховика и водещата ремъчна шайба
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: regreed в 21 Октомври, 2019, 16:01:34
Като огледах картинките от разглобяването на мотора, виждам, че маслена помпа май няма - маже се със плискане, може да монтираш една ламарина на долната част на биелата по посока движение на вала, която да подпомага разплискването откъм долната част на цилиндъра. Така значително се подобрява мазането. Може при желание да се направи и канал на биелния лагер който също подпомага задържане на масло и пази при по продължителни престой на двигателя от т.нар. "сух старт".
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 21 Октомври, 2019, 20:13:05
Като огледах картинките от разглобяването на мотора, виждам, че маслена помпа май няма - маже се със плискане, може да монтираш една ламарина на долната част на биелата по посока движение на вала, която да подпомага разплискването откъм долната част на цилиндъра. Така значително се подобрява мазането. Може при желание да се направи и канал на биелния лагер който също подпомага задържане на масло и пази при по продължителни престой на двигателя от т.нар. "сух старт".
Благодаря за интереса колега
1.Наистина мазането е с плискане.Ще видя какво е нивото на маслото в картера и дали болтовете на биелата при въртене докосват нивото.Мисля ,че двигателя е бил без допълнителна лопатка .Ако се сложи ламаринка ще се надигне коронната гайка и няма да има възможност за шплинтоване
2.На главата на биелата за буталния болт имаше отгоре  отвор, но бронзовата втулка не беше разпробита. Разпробих бронзовата втулка с Ф3мм и зачистих чепаците от вътрешната страна.
3.От вътрешната страна на втулките и лагерите на главата за бут.болт и за кол.вал имаше отвори с канали за задържане на маслото.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: slavi в 21 Октомври, 2019, 23:11:14
Драгане, колегата regreed теоретически е прав, но техниката ногава е била такава, хубава, лоша, това е. Според мен,  двигателя няма какво да го тунинговаш, дори и да е възможно. Трябва, по нашите правила, да го съживиш максимално в оригиналния му вид. Пък и не си закъсал толкова, че да правиш от него например, резачка за дърва, че "да си избиеш масрафа" ;) :D
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 22 Октомври, 2019, 16:05:14
Драгане, колегата regreed теоретически е прав, но техниката ногава е била такава, хубава, лоша, това е. Според мен,  двигателя няма какво да го тунинговаш, дори и да е възможно. Трябва, по нашите правила, да го съживиш максимално в оригиналния му вид. Пък и не си закъсал толкова, че да правиш от него например, резачка за дърва, че "да си избиеш масрафа" ;) :D
И аз съм  решил така.
Сега боядисвам отделни елементи и сглобявам
Машината трябва да изглежда по подобен начин както е на снимките,които съм намерил в интернет.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: Валери в 22 Октомври, 2019, 16:57:12
Накрая и едно клипче както работи двигателят  :good: .
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: slavi в 22 Октомври, 2019, 21:57:40
Като гледах снимките, едно ми направи впечатление. Всичките май са с висящи клапан, а твоят е със стоящи. Т.е. те трябва да са по-ново поколение, въпреки, че не е задължително. Разрови ли историята на този тип двигатели и да ни просветиш?
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 23 Октомври, 2019, 11:23:51
Двигателят е производство на австрийската фабрика J. Warchalowski
Ето линк за подробности.Warchalowski (Traktorenhersteller) – Wikipedia
https://de.wikipedia.org/wiki/Warchalowski_(Traktorenhersteller)

Фабриката е австрийска и е произвеждала стационарни двигатели и трактори.
Не можах да открия подробности и информация за моя двигател,само една обща снимка.
Писах на музея ,но до сега нямам отговор.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 01 Ноември, 2019, 13:18:15
Започнах работата по карбуратора SOLEX 26FHR.
Трябва да се изрязват нови уплътнения.
В интернет намерих доста информация.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 11 Ноември, 2019, 17:55:16
Днес почти завърших работите по двигателя
показвам снимки
Допълнителното малко резервоарче е монтирано само за проба на двигателя.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 11 Ноември, 2019, 17:57:15
И още малко снимки.
Остава ми да оправя само масломерната линия
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: Валери в 11 Ноември, 2019, 17:59:55
Браво Драгане, като нов е  :bravo: . Как се пали, с въженце ли?
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: shri в 11 Ноември, 2019, 19:00:58
Да заснемеш едно клипче да му чуем гласа.  :drinks:
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: Лъчо Минков в 11 Ноември, 2019, 19:20:50
        Колко вдига с тоя спортен филтър :lol:   
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: radio-hobi в 11 Ноември, 2019, 20:21:51
Браво , супер е станал ! И аз чакам с нетърпение да го видя в действие .  :)

Сигурен съм , че реставрацията ти е доставила удоволствие . Нещо правено от австрийски и германски инженери е удоволствие да се работи по него . Всяка гайка , болт и шпилка са направени да се развият и след 100 години .
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: slavi в 11 Ноември, 2019, 20:25:53
Както прогнозирах в началото при Драган "шъ стане"! Браво!  :drinks:
Иначе и на мен ми е любопитно да го чуем, особено със спортния филтър?... :D
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 11 Ноември, 2019, 21:09:26
Здравейте колеги
Много Ви благодаря   за подкрепата и хубавите думи.
Честно казано не очаквах толкова бърза реакция.
Предстои ми да направя манивела с храповик за запалването, защото няма такава към машината.
Спортният филтър може би не му подхожда,но досега в интернет не съм намерил снимки и информация за този модел двигател.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: Лъчо Минков в 12 Ноември, 2019, 10:32:53
  Важно е филтъра да върши работа, мисля, че след време ще излезе нещо по-подходящо. :bravo:
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 12 Ноември, 2019, 16:37:23
Здравейте колеги
Много Ви благодаря   за подкрепата и хубавите думи.
Честно казано не очаквах толкова бърза реакция.
Предстои ми да направя манивела с храповик за запалването, защото няма такава към машината.
Спортният филтър може би не му подхожда,но досега в интернет не съм намерил снимки и информация за този модел двигател.
благодаря Лъчо
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 14 Ноември, 2019, 15:01:43
Здравейте
Вчера стартирах два пъти двигателя
Получи се някакъв пропуск на масло от долната страна на картера.
При ръчното въртене на маховика забелязах,че при компресия някакви мехурчета се появяват във водата от резервоара за охлаждане.Свалих главата и поставих ново уплътнение след което този проблем изчезна .
Трябваше да сваля двигателя от колесара и установих,че няма уплътенние на капачето за затваряне на кухината на  клапаните.От картера през повдигачите на клапаните маслото постъпва в тази кухина и оттам изтича между  капачето и корпуса на двигателя.Капачето се притяга с 4 болта М5мм
Измерих топлинната хлабина на клапаните:
          всмукателен - 0,07-0,08мм
          изпускателен -0,3мм
Направих ново уплътнение  и го монтирах с червения силикон.Утре ще заредя картера с масло и ще проверя дали проблема е изчезнал.
Проверих и центровката на запалването -около 20 градуса преди ГМТ.
Пропуснах да спомена,че по препоърка на специалисти за намаляване на октановото число на бензина добавих експериментално газ за осветление в съотношение 1:10.
В Пловдив е дъждовно и чакам да се оправи времето, за да старитрам отново двигателя и да направя така желания от всички клип

 
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: pansim в 14 Ноември, 2019, 17:32:31
Пропуснах да спомена,че по препоърка на специалисти за намаляване на октановото число на бензина добавих експериментално газ за осветление в съотношение 1:10.

Не виждам никаква нужда от намаляване на октановото число, ако изобщо е възможно това с газ за горене.
Виж обратното - съм съгласен, за да няма детонационно горене при двигател с висока степен на сгъстяване, но този не е такъв. Нищо му няма с 95 октана :)
Пусни клип как работи :drinks:
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: slavi в 14 Ноември, 2019, 18:19:07
Както казват колегите, ако машината тръгне от първия път, значи нещо не е наред!                                  Да, мисля че някъде го коментирахме, не се плаши от по-високото октаново число. Пък и другото коментирахме, с този двигател няма да режеш дърва или водна помпа например, иначе можеше за по-сигурно да увеличиш хлабината на клапаните с още 1-2 стотни. Не знам, може би това си е и фабричната настройка, та не ги пипай?
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 14 Ноември, 2019, 19:39:56
Благодаря Слави
Така и постъпих,не съм пипал регулировката на клапаните.
Тази вечер напълних картера с масло и ще видим как ще бъде утре.
Много материали намерих в интернет за карбураторите SOLEX.
На моя карбуратор липсваше жикльора за празен ход.
Направих нов от бронз с диаметър 1мм.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: regreed в 14 Ноември, 2019, 20:34:42
Здравей!
Хвала за усърдието при реставрацията на старото желязо!
Сега ако приемаш съвети:

Обикновено на по-старите бензинови мотори топлинната хлабина на клапаните е 0,25В/0,30И, но не е грешка и да се даде повече хлабина в началото, като цяло клапаните ще тракат(което в последствие може да се регулира), но няма да нагорят. Ако мотора е със чугунена глава и блок обикновено хлабината е 0,4В/0,4И, поради по-големия температурен толеранс на мат'реяла.
Ако 'натегнеш' клапананите, рускуваш при палене да върне в карбуратора и да "кихне" (особено неприятно е) ако е претегнат изпускателният - гърми в ауспуха и много трудно може да се запусне загрял мотора.
Та така... успех ти  желая!
п.п.  Още малко инфо за "желязото"   ;)
http://www.pichler-erfindungen.at/Warchalowski-Standmotor.htm
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: Nic 59 в 14 Ноември, 2019, 21:05:44
Здравейте
Вчера стартирах два пъти двигателя
Получи се някакъв пропуск на масло от долната страна на картера.
При ръчното въртене на маховика забелязах,че при компресия някакви мехурчета се появяват във водата от резервоара за охлаждане.Свалих главата и поставих ново уплътнение след което този проблем изчезна .
Трябваше да сваля двигателя от колесара и установих,че няма уплътенние на капачето за затваряне на кухината на  клапаните.От картера през повдигачите на клапаните маслото постъпва в тази кухина и оттам изтича между  капачето и корпуса на двигателя.Капачето се притяга с 4 болта М5мм
Измерих топлинната хлабина на клапаните:
          всмукателен - 0,07-0,08мм
          изпускателен -0,3мм
Направих ново уплътнение  и го монтирах с червения силикон.Утре ще заредя картера с масло и ще проверя дали проблема е изчезнал.
Проверих и центровката на запалването -около 20 градуса преди ГМТ.
Пропуснах да спомена,че по препоърка на специалисти за намаляване на октановото число на бензина добавих експериментално газ за осветление в съотношение 1:10.
В Пловдив е дъждовно и чакам да се оправи времето, за да старитрам отново двигателя и да направя така желания от всички клип

 Браво , супер е станал !
Смукателния задължително го направи 0.2мм. При това малко разтояние има опастност да остане отворен постояно, може да е грешна регулировката или клапана да се е вкопал ...
 Как си го запалил при 20 градуса преди гмт. Реално би трябвало да завърта обратно при палене ако компресията е наред. Направи белези 0 , 5 , 10 ... на магнета и при загрял мотор ги променяй при работещ двигател. Някои магнети променят аванса спрямо оборотите, този такъв ли е , други мотори  променят освен дросела и предварението автоматично спрямо товара. Колко е дебела гарнитурата на главата, не ползвай силикон там, графитна или само грес ......
 Кухината на клапаните не трябва да е на 100% пълна със масло как е направено при този двигател.
 Бензин 95, няма нужда от смес със газ, Рикардо нарочно прави такава голяма по площ горивна камера, при компресия се охлажда горивната смес а това значително наалява детонацията, освен това при ГМТ горивната смес минава към клапаните и над буталото има голяма силно охладена гривна смес (челото на буталото е най натоварено температурно около 300 градуса) снижавайки температурата при компресия той вдига максимално степента на сгъстяване и със това е останал в историята на двг.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: Slai55555 в 14 Ноември, 2019, 23:14:42
И аз имам същия двигател.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 15 Ноември, 2019, 07:57:00
Здравей!
Хвала за усърдието при реставрацията на старото желязо!
Сега ако приемаш съвети:

Обикновено на по-старите бензинови мотори топлинната хлабина на клапаните е 0,25В/0,30И, но не е грешка и да се даде повече хлабина в началото, като цяло клапаните ще тракат(което в последствие може да се регулира), но няма да нагорят. Ако мотора е със чугунена глава и блок обикновено хлабината е 0,4В/0,4И, поради по-големия температурен толеранс на мат'реяла.
Ако 'натегнеш' клапананите, рускуваш при палене да върне в карбуратора и да "кихне" (особено неприятно е) ако е претегнат изпускателният - гърми в ауспуха и много трудно може да се запусне загрял мотора.
Та така... успех ти  желая!
п.п.  Още малко инфо за "желязото"   ;)
http://www.pichler-erfindungen.at/Warchalowski-Standmotor.htm
[/благодаря за информаицята и съветите колега ]
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 15 Ноември, 2019, 08:06:29
Браво , супер е станал !
Смукателния задължително го направи 0.2мм. При това малко разтояние има опастност да остане отворен постояно, може да е грешна регулировката или клапана да се е вкопал ...
 Как си го запалил при 20 градуса преди гмт. Реално би трябвало да завърта обратно при палене ако компресията е наред. Направи белези 0 , 5 , 10 ... на магнета и при загрял мотор ги променяй при работещ двигател. Някои магнети променят аванса спрямо оборотите, този такъв ли е , други мотори  променят освен дросела и предварението автоматично спрямо товара. Колко е дебела гарнитурата на главата, не ползвай силикон там, графитна или само грес ......
 Кухината на клапаните не трябва да е на 100% пълна със масло как е направено при този двигател.
 Бензин 95, няма нужда от смес със газ, Рикардо нарочно прави такава голяма по площ горивна камера, при компресия се охлажда горивната смес а това значително наалява детонацията, освен това при ГМТ горивната смес минава към клапаните и над буталото има голяма силно охладена гривна смес (челото на буталото е най натоварено температурно около 300 градуса) снижавайки температурата при компресия той вдига максимално степента на сгъстяване и със това е останал в историята на двг.

[/здравейте
благодаря за съвета
Бях сложил повече от необходимото масло и вероятно това е причината да прелее в кухината на клапаните.Двигателят има голяма компресия.Клапаните са притрити с паста.Поставил съм паранитова гарнитура с дебелина 1мм- толкова беше оригиналната ]
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 15 Ноември, 2019, 14:45:40
Видеоклипове  за работата на двигателя.

https://dox.abv.bg/download?id=5944f63845# (https://dox.abv.bg/download?id=5944f63845#)

https://dox.abv.bg/download?id=fbc9e56fb7# (https://dox.abv.bg/download?id=fbc9e56fb7#)

https://dox.abv.bg/download?id=80e0db9eeb# (https://dox.abv.bg/download?id=80e0db9eeb#)

https://dox.abv.bg/download?id=b10e28b13d# (https://dox.abv.bg/download?id=b10e28b13d#)
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: slavi в 15 Ноември, 2019, 16:29:03
Браво Драгане, много красив е станал! И отгоре на всичко работи?!.. :D
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: Любо Божков в 15 Ноември, 2019, 17:12:02
 :hi: :hi: :hi:
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 15 Ноември, 2019, 17:58:23
Благодаря колеги
Много съм доволен
Преди малко пак го палих
Отстраних следните проблеми
1.Беше монтирана неправилно една пружина на центробежния регулатор
2.Тъй като магнета от трактор , който е без пусков ускорител /и не е оригиналния/ е зацепен на коляновия вал дава на всеки оборот искра.В ГМТ при сгъстяване  и в ДМТ при продухване.Направих манивела за да го паля от страната на маховика,но не мога да осигуря такава скорост на въртене за да се получи нормална искра.Машината има много голяма компресия.
3.Тогава реших да го запаля с въже навито на ремъчната шайба,която е зацепена на разпределителния вал.Така  ще постигна двойно по-голяма скорост и ускорение. И се получи.Двигателя пали нормално студен и топъл.Центробежния регулатор също работи .
4.Няма вече теч на масло от кухината на клапаните.
5.Клиповете не са направени много както трябва.Ако може колегите, които разбират да помогнат да ги запазим защото ще са достъпни до 29 ноември.
За сега това е

Още веднъж благодаря на всички които следяха с интерес темата и помогнаха със съвети.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: BatKoce в 15 Ноември, 2019, 18:48:01
Поздрав и от мен за отличната реставрация! :hi:
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: Валери в 15 Ноември, 2019, 18:54:28
Браво  :bravo: .
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 15 Ноември, 2019, 20:15:10
Благодаря Валери
Ето как трябва изглежда оригиналния магнет.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: pansim в 16 Ноември, 2019, 09:05:12
Клиповете ги качи в ютуб за да се запазят и да се гледат лесно, без да ги сваляме на харда.
Поздравления за постигнатия резултат!
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 16 Ноември, 2019, 13:07:48
Благадаря колега ,но не знам как става това
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: Private в 16 Ноември, 2019, 20:13:09
Моторчето вече може да бръмчи и в YouTube :D :

> Възстановяване на бензинов двигател J.Warchalowski (https://youtu.be/MOG06tlKrbs)

Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: dragan в 16 Ноември, 2019, 21:13:03
С най-искрени благодарности към колегата  Private за оказаната помощ и внимание.
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: Private в 16 Ноември, 2019, 22:06:46
Моля :)
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: argonavt в 16 Ноември, 2019, 23:05:24
Истински поздравления за реставрацията на немската машина . Винаги съм се ядосвал , защо нападнаха Русия , а не се ограничиха с Европа . Сега да сме на Марс и да комуникираме !
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: Валери в 17 Ноември, 2019, 10:20:43
Истински поздравления за реставрацията на немската машина . Винаги съм се ядосвал , защо нападнаха Русия , а не се ограничиха с Европа . Сега да сме на Марс и да комуникираме !
:good:
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: Лъчо Минков в 17 Ноември, 2019, 11:36:35
А немците щяха да научат шопски. :D
Титла: Re: възстановяване на стационарен двигател j.warchalowski
Публикувано от: lz2xl в 17 Ноември, 2019, 11:51:33
Мотора е австрийски.Четете както пише по табелите. :spam: