Форум за любителите на Стара електроника
Радиоприемници => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: rolling_heads в 23 Март, 2017, 21:30:14
-
Здравейте.
Сдобих се с Тулан от e-sea.
Започвам реставрацията
Ламповия състав е AZ1, EL3, 6A8, 6K72бр., 75
Смятам първо да намеря възможно най близката схема и да я начертая спрямо моя екземпляр.
Всяка помощ и съвети ще са ми от полза.
Ключето което под надписа Тулан спира скалната крушка и мисля че е оригинално.
-
Честито! Ето снимки от моя Тулан, който купих преди около 7 години, заедно с позволителното му за ползване от 1939 г. Трябва да го изровя и снимам. Радиото работи, без да му е правено нищо и добре хваща на средни и къси вълни. "Цъка" се от потенциометъра, обаче не хваща Кидика... Окото свети.
-
Интересно какъв модел е? Може ли да пуснеш снимка и на задния капак, а също и снимка на ламповия състав върху него?
По елементите има ли някаква година на производство?
-
Няма по принцип ключ там. Ако го разкараш обаче ще стане много грозна дупка.
Ако нещо се наложи ще помагаме.
Някога бях взел един комплектен за части, който обаче се оказа, че е читав и работи, и сега е на село - краси интериора, другият който имам такъв пък не е бърникан никога и си работи ( ако не се счита пращенето от потенциометрите, и брумеца дето вкарва от скапаните кондензатори...
За сметка на това вечер прави чудеса! Повече от 30 станции гепи на средни, а късите в ниския диапазон направо кипят. Хубаво радио е, и си заслужава реставрацията - с кеф би помогнал с каквото мога. Успех!
-
http://www.kn34pc.com/sch/sch_rx/rx_tulan.html Тук има и схема.
-
Мисля си че може да е бил батериен, защото трафа не е на шасито и има два цокъла за изправителна лампа, единият е хванат с видии за санндъка, а на другия нямаше лампа
-
Мисля си че може да е бил батериен, защото трафа не е на шасито и има два цокъла за изправителна лампа, единият е хванат с видии за санндъка, а на другия нямаше лампа
Може да е бил вариантът с "К" серия:
Мисля, че колегата PDM имаше такъв.
П.П. Това под надписа "ТУЛАН" на горната снимка не е ли ключето за скалната лампа?
-
Днес говорихме с колегата e-sea. Според него това радио си е било винаги с тези лампи, аз също не виждам преработка.
Мисля че е възможно радиото да е поръчка, с лампи на клиента.
Свалих ниско честотната част от схемата.
-
Такъв "Туланъ" и аз не съм виждал. Изказвам предположение, че шасито е правено наново за този лампов състав :unknown: , или наистина е бил батериен модел.
-
Ако е бил мрежов вариант, защо му е бил необходим ключ за скалната лампа? По-логично ми се струва да е бил на батерии и за това да има ключ на скалната лампа - след настройка, скалната лампа да се изключва и да не хаби батериите. На първата снимка от поста на Любо Божков е показан такъв батериен модел с ключе.
-
Външния вид на шасито не отговаря изобщо на външния вид на апарата.
Тая корозия по метала я няма като мухъл и подувания по фурнира на кутията.
Предполагам шасито е сложено по някое време при ремонт по-късно в тая кутия понеже е била по-чиатва а това шаси предполагм е било със работещ състав лампи...
При настоящето състояние, спокойно може с размерите на оригиналното шаси да се отиде в някоя работилница за металообработване , да направят едно копи е на кутията със всички отвори от черна ламарина, и да се изгради вътре приемника по мрежовата схема. То така или наче всичко вътре трябва да се опроводи отновао, поне да стане на оригинално шаси. с трафа на него си итн.
ИЗработката на една таква кутийка от черна ламрина няма да е повече от 20-тина лева със всички отвори за монтаж и сгъвки.
-
Шасито си е баш батерийно, защото няма място за трафа, а и говорителя с постоянен магнит може да си оригинално така!
-
За другото не знам, но постоянният магнит е слаган после, върху рамката на говорителя си личат оригиналните отвори от демонтажа на електромагнита. Постоянният е центрован допълнително.
-
върху рамката на говорителя си личат оригиналните отвори от демонтажа на електромагнита
Отвори има, но не личи да имало нещо там.
Ей, голяма загадка излезе това радио.
А какво ще кажете за свързването на 6К7
Сега се опитвам да разгадая МЧТ преди да го сваля.
-
Винаги съм мечтал да имам Тулан, за съжаление все не се случва ;) Пожелавам успех в реставрацията, ще следя с интерес.
-
Позволително
-
Не мога да разпозная каква е била хетеродинната лампа(мисля че е хетеродинна).
Дълбок цокъл
1 и 2 са на маса
3 е отопление 6,3V
4 нищо
5 и 7 през 32к към +
6 към първа решетка на хептода
8 към втора решетка на хептода
9 към променливия кондензатор
хептода е 6A8G
Не мога даже предположа дали лампата е американска или европейска.
Моля за помощ.
-
Явно радиото е претърпяло сериозна преработка. Все още съм на мнение, че е било варианта с "К" серия. Помъчи се да извадиш схемата на входната и осцилаторната част и от там ще се разбере липсващата лампа. Изводите на бобините предполагам са същите както тук: https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=6557.0 .
Ето и някои схеми на Philips с почти същия набор лампи:
-
Любо е прав. За съжаление това са тленните останки от Тулан 260 - с 6 лампи К серия. По принцип трябва да изглежда така:
-
Оградената лама не мога да разгадая.
Благодарности на Любо Божков. Трудът му ще ми свърши много работа.
-
Оградената лама не мога да разгадая...
Ако първата ти лампа е 6А8, то втората, посочена горе (КС4 - в оригинала) не е необходима. По принцип трябва да е триод.
Ето едно класическо свързване на 6А8: https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=6286.msg43653#msg43653
Според мен първо трябва да решиш колко близо до оригинала ще решиш да възстановиш приемника, от там с какъв състав лампи, а накрая и конкретна схема.
-
Може да е високочестотен усилвател.
-
То се вижда по схемата че е хетеродин.От решетъчния кръг на триода B228 през кондензатор 22 пф сигнала от хетеродина отива на втората решетка на първата лампа KF2 и тя работи като смесителна лампа.Рядко срещана схема на преобразувателно стъпало.Вероятно не са имали KCH1.
-
6A8G американска, не руската. Но те май са еднакви.
Решил съм първо да сваля оригиналната схема и в момента го правя
След това ще премеря лампите с които го купих и ще решавам как да го възстановявам.
Слагам схема, докъдето съм стигнал.
Детектора сякаш е на обратно, 100 пъти го проследих, но нямам грешка :master2:
-
Функционални аналози,балоните са различни.
-
Още малко напредък,
Вече горе долу се вижда неизвестната лампа къде е свързана.
-
Гледай сега тук манджата е същата,но вместо KF2 са сложили 6А8 като смесител.Положил си труд,начертал си схемата.Ще се опитам да ти помогна.По това което е нарисувано излиза че входната секция на променливия кондензатор е свързана с четвъртата решетка на 6А8.Там трябва да има и едно съпротивление за утечката на решетъчния свързано или към маса или към АРУ-то.Тази връзка може и да е през бобината,но трябва да я има иначе лампата ще се насити и няма да работи.Виж там как е по нататък след кондензатора вързано.На първата решетка на 6А8 се подава напрежение от хетеродина ,утечката я правят през 50 к по твоята схема както е нарисувано.Съпротивлението 40 ома е за да се ограничи решетъчния ток на генераторната неизвестната лампа.Вероятно някакъв триод или пентод свързан като триод.Двата кондензатора свързани в паралел с общата точка на 50 к и 40 ома трябва да отиват към хетеродинния кръг.Където си написал анод 9 ?? трябва да отива само в анода на 6А8 и никъде другаде.Втората решетка на 6А8 по твоята схема незнайно къде отива към неизвестната лампа.Там трябва да има някакъв + 80.....100 волта за да работи лампата.В класическото свързване на 6А8 ползват тази решетка за анод на генетаторната секция.Или нещо не си нарисувал правилно или някой си е играл и е прецакал монтажа.Няма логика да е така според мен.Самата 6А8 може да бъде и генератор и смесител едновременно и отделна генераторна лампа не е нужна.Преработвано е там и вероятно генераторната лампа изобщо не е слагана във това мрежово модифициране и цокъла е останал.Втората решетка на 6А8 също трябва да отива в бобинния блок в генераторната секция.Прегледай пак.
-
Греда
Овъглена бобина от входните кръгове. :(
-
Ако може внимателно да я развиеш и преброиш навивките, ще си я навиеш отново. Като гледам сякаш е навивана "накуп". На моят "Туланъ", подобен проблем имаше, само, че беше прегорял извода, сравнително по-лесно ми беше.
-
Антенната за СВ (L3 по схема). Явно приемника е бил на СВ, когато го е чукнала грамотевицата. Както казва Валери, няма проблем да се пренавие.
-
Греда
Овъглена бобина от входните кръгове. :(
Тъкмо днес подреждах.
Имам готови такива навивки,още не съм ги пуснал за продажба но като гледам снимката всичките бобини на тялото ги имам.
Щастие за реставраторите :)
-
Определям радиото като ТУЛАН 260
Принципната схема вече факт.
Остана да създам монтажна схема и ще съм готов с документацията.
В червено са безсмислените връзки.
-
Браво колега, като я довършиш, това ще бъде сигурно единствената схема. Сигурен съм, че и радиото ще свирне.
-
С кой софтуер чертаеш схемата? -търся някакъв подобен
-
sPlan7
-
Здравейте,
Чудя се какво да правя със шасито. Много е ръждясало.
Имам вариант да го поцинковам галванично, но трябва да го разнитя и не знам дали ще мога да го занитя после, така че да изглежда автентично.
Другия вариант е преобразовател и бронз.
Моля да ме посъветвате как да постъпя
ето снимки на нитовете
-
Телена четка, шкурка, преобразовател, грунд, боя. Оригиналната боя се сваля със спирт.
-
Разглобяване,пясъкоструйка и поцинковане ако е било поцинковано.За поцинковане не е нужно да ги разнитваш.Боя ако е било боядисано.
-
с пясък ще стане супер, но нямам достъп до такава услуга.
За цинка, ако не го разглобя ще останат не поцинковани части.
Какво да ползвам за нитове?
Сигурно и с винтове ще мога да о сглобя, но няма да ми хареса.
Сега се сетих, че за цинка трябва да полирам шасито, иначе ще личат дефектите от ръждата
-
ЗА събирането ползвай обикновени алуминиеви поп нитове и ръчна нитачка
За ръждата си вземи диск за флекс със шкурка по него.
(http://domshop.bg/userfiles/productthumbs/thumb_36950.jpg)
-
Според моето скромно мнение електро-галваничното очистване ще е най - безболезнено за шасито.
За подробности - може да погледнеш клипчето. Има и още много подобни и добре и подробно обяснени в "тубата".
-
Смятам да пробвам галваничното почистване.
-
Да уточним почистването.
Слага се готварска сол колкото поеме. Това което се чисти се свързва с минуса.
Така ли е?
-
Според мен, солта ще разяде желязото. На клипа чистят цветен метал. По- добре електролита да бъде преобразувател за ръжда или лимонена киселина или оцет.
-
Четох още малко по въпроса. Електролита трябва да е алкален.
В мента пробвам със зебра
-
Това което съм пробвал аз, и имам личен опит:
Кофа с чешмяна вода, сода каустик (от железарията), водата със стайна температура, разтваря се до насищане. Отрицателния електрод на детайла който ще се чисти, положителния - на "Жертвения" електрод. Токоизправител със по плътен ток ... ( тука въпросът е спорен. 12(15)V/6А, зарядно за акумулатор работи добре и до 40 минути разтвора кипва, после пробвах с БГ Стабилизатор от лабораторните ТЕС-чета, като се вдигне напрежението, се получава по-голямо кипене, и съответно ерозия - трябва да се раздалечат електродите, и иска по-нисък ток)
... и търпение. Идеята е по бавно, и с по-високо напрежение и малък ток, се получава по-добре, ама иска чакане, пък и смърди... :bad:
По бързо, с по-плътен ток (и смрад) става доста бързо, но се получават едни гадни язвички които после дори и след галванизиране личат и няма естетичен вид.
И така... това беше при мен. Някой друг ако е правил нещо друго, по-усъвършенствано, да каже. :yes:
-
Това , със сода каустик съм го правил и аз . Става много добре . С тест - на 25 волта , и около 2- 3 ампера . Но да не е вътре в стая . Щото е смрадливо , и мисля че е и доста отровно .
Те това е .
-
По добре става със сода за бъчви /Натриев карбонат/ Има го във всички магазини дето продават препарати за растителна защита По малко разяжда метала и не вони и 0.5 кг е около левче :master2:
-
Помислих си малко, огледах говорителя. Вижда ми се бронзиран.
Боядисах шасито с бронз. Мисля че ще си отиват с говорителя.
Забелязах, че болчетата не са със стандартна резба. Мисля че са с цолова, американска.
Прекарах си през преобразовател на ръжда и след това ги омаслих.
Общо взето: Американски лампи, Американски болчета.....
[attach=1]
[attach=2]
[attach=3]
[attach=4]
[attach=5]
[attach=6]
Реших да по ползвам и колкото се може почете от оригиналните кабели и ги обнових малко с конец лак и маркер
преди
[attach=7]
отляво след - отдясно преди
[attach=8]
след[attach=9]
-
Подредих отоплението и осветлението.
-
Монтажа продължава. Вече сложих и първото "канче" леко полирано и лакирано.
Ето малко снимки:
[attach=1]
[attach=2]
Естествено кондензаторите са пробили. За сега единствения здрав е електролита 16uF
Малко снимки на кондензатори и съпротивления:
[attach=3]
[attach=4]
[attach=5]
[attach=6]
Ето и какво има в един от пробилите кондензатори.
[attach=7]
Възстановявам ги по познатия метод: влагане на нови кондензатори в тръбичките
-
Наложи се да измъкна една от намотките в междинно-честотния. Беше прекъсната от вътрешния край.
Не съобразих да последна в каква посока беше ориентирана.
Предполагам че двете намотки трябва да са навити в една посока.
Поправете ме ако греша.
-
Бавно върви тази реставрация.
Почти съм готов с монтажа. На крачка съм от оживяването, но от него се притеснявам най много.
Дали ще тръгне?? :master2:
Ето още снимки.
-
Къде ще иде че няма да тръгне :) Вие с Валери сте велика сила,реставрация от начало до край.Поздравления за положения труд!
-
Това е истинска реставрация, браво колега :good: .
Асене :drinks: .
-
Ще следя с интерес тук и при теб темата с ПУ2 :drinks:
-
Чух му гласа на къси
:--- :--- :--- 8)
Сега следват едни сметки на междинни честоти, еди настройки, срягания и т.н.
-
Хайде да ми помогнете със сметките, че ме страх да не сбъркам.
Първо да пресметнем обхватите
Според скалата обхватите са:
I 51м 16м
II 600м 200м
III 2000м 700м
Намерих една формула в уикипедия: λ=299.79/f
, където f е честота в MHz.
Получих следните резултати за обхватите:
I 5.88 18.74 MHz
II 499.65 1498.95 kHz
III 149.90 428.27 kHz
Според Любо Божков междинната трябва да е 128kHz
Моя честотомер добавя 469kHz
За да разбера каква е реалната честота на хетеродина, гледайки моя честотоме, добавям към показанието 469-128=341
Моля кажете ми дали смятам вярно.
Според моите сметки в момента хетеродина на обхват II генерира от 536kHz до 1483kHz
-
Шасито е сглобено и оживено.
Успях да настроя междинно честотните кръгове на 128 khz, въпреки че едната бобина я развих до половината и я навих отново.
Наложи се да добавя кондензатор 68p за да достигна резонанс на 128 khz.
Навих хаотично L3.
Не съм много доволен.
Почти няма от къде да се прегне.
Налага се да мисля за домашен метод за навиване на намотка накуп.
Моля за идеи и чалъми за навиване.
И проводник трябва да намеря. Мериха го без изолацията - 0,8 ММ.
-
Някой да има подходяща навивачка
-
Започнах свалянето на стария лак на кутията.
[attach=1]
[attach=2]
Разредител и малко шеллак със спирт за горене. Вижда ми се мътен, но ми се струва, че така ще има по автентичен цвят.
[attach=3]
Нанесоха и малко щтрихи по ламарините и копчетата. После лакирах с безцветен лак(спрей)
[attach=4]
[attach=5]
[attach=6]
Все още остава нерешен, проблема с изгорелите намотка.
Моля ако някой има идея за пренаването, да я сподели.
-
Все още остава нерешен, проблема с изгорелите намотка.
Моля ако някой има идея за пренаването, да я сподели.
Някой във форума продаваше такъв проводник. Писал си, че проводника е 0,8мм - провери пак да не бъркаш дименсиите, малко дебел ми се струва.
Това е моята навивачка. "Изработена" е от стар винтоверт 12V.
[attach=1]
-
Проводника е мерен с микрометр. Диаметър без изолация 0,08 ММ. Да забравиш съм една нула.
Laic твоята навивачка може ли да навива "накуп"
-
Ако се сложи по един ограничител от двете страни - ще навива естествено.
Ограничителите могат да се направят: втулка /може и дървена/ с дължина около 15мм, с подходящ вътрешен и външен диаметър се сцепва на две по дължина /по остта на въртене/.
С тиксо /например/, монтираш на масура ограничителите и навиваш между тях колкото ти дУша сака. Ми май това е...
-
Стария лак от кутията е свален.
Иска ми се някой да ми помогне при лакирането със Шел лака.
Надявам се някой от опитните колеги да се отзове.
За пръв път ще ми е, а не искам да го шкуря пак.
Който желае да помогне да пише на лични.
-
Здравей колега,
Поздравления за придобивката и за желанието да го реставрираш. Ако не друго, поне кутията му е отлична. Аз имам 2-3 такива, но кутиите им са в доста по-лошо състояние.
За съжаление аз до момента не съм намерил време да реставрирам моите апарати, за което съжалявам, но може би ще ме запалите и някой ден и това ще стане.
Още не съм свикнал с форума, не видях веднага всички мнения в темата. Доста си напреднал, ще прочета всичко и ако мога с нещо да се включа, ще го направя, ако не ще следя с интерес напредъка.
Само не разбрах какво е e-sea, откъдето казваш, че си го купил. Чичко гугъл не ще да даде информация по въпроса. Може би някакъв онлайн пазар? Би ли обяснил?
-
e-sea e ника/името на друг колега тук във форума.
-
Една много добра статия за работа с шеллак:
-
Линкове за шеллак:
http://art-con.ru/node/3246
http://www.radiomuseum.org/forum/die_technik_der_schellackpolitur_polieren_mit_schellack.html
Серия от филмчета за всички операции - много добро:
/>
/>
/>
/>
Изобщо в нета и и в Youtube е пълно с материали.
-
Препоръки от dinev66
Трябва да имаш:
1. готов прецеден лак- питаше за гъстотата - 1:1 сух лак/спирт обемни части, от него се разрежда с още спирт и се прецежда по-финно за крайното полиране примерно 50-100 мл.
2. Пемза
3. направени 2-3 балички, парцали от стара памучни фанелки-чисти, изпрани
4. Фурнирована учебна дъска - да започнеш директно на радиото е немислимо преди да добиеш известни умения
5. Спирт колкото може по-чист - поне 95%, със спирт за горене не става. С него се разтваря и шеллака. Има го в аптеките по 1 л. Има и по-малки разфасовки, но спирта върви много.
6. Евентуално тиково масло, с което се маже фурнира за да изпъкне рисунъка-не е задължително
7. Масло, лубрикант за да не залепва балата на повърхността, правил съм го и със чист зехтин, но не е добре, защото не е известно какви химии може да има в него
7. Пласмасови шишенца-капкомери по 100-200 мл.
8. Фина шкурка 300, 400
9. твърд восък за корекции
-
Много е скъп чистия спирт, тиковото масло също. Ще трябва да вложа доста пари.
Сега съм разредил около 300мл лак с денатуриран спирт. Толкова ли е зле с този спирт.
Лака как се прецежда?
масло лубрикант. какво е това масло?
твърд восък- имам пчелен става ли?
Много съм ти благодарен че ми отделяш от времето си.
Все пак си най добрия реставратор във форума, всички се учим от теб.
-
Много е скъп чистия спирт
Аптеките са кожодери ??? В химическите магазини чист спирт над 99% би трябвало да е 7-8лв литъра.
-
Ако ползваш технически спирт лака става леко мръсно матов.Зависи от качеството на партидата,тоя синия от магазина го забрави.В аптеките 95% е малко над 6 лв до 10 лв.Избора е индивидуален или искаш евтино или качество.
-
В химически магазин ми искат 25лв. за литър чист спирт.
денатурирания е 4 лева.
Сега тренирам на една дъска.
Дали навремето са имали чист спирт?
-
Много е скъп чистия спирт, тиковото масло също. Ще трябва да вложа доста пари.
Сега съм разредил около 300мл лак с денатуриран спирт. Толкова ли е зле с този спирт.
Лака как се прецежда?
масло лубрикант. какво е това масло?
твърд восък- имам пчелен става ли?
Много съм ти благодарен че ми отделяш от времето си.
Все пак си най добрия реставратор във форума, всички се учим от теб.
Отговори на всичките ти въпроси има в статиите и клиповете на които качих линкове. Аз не съм специалист по полиране с шеллак, но имам известен опит. Преди да опитам първото си радио с шеллак четох и гледах клипове в продължение на месец. Не е трудно, но трябва да придобиеш умения. Да опитваш и да усетиш нещата. Иначе това е технология, която е чиста и не изисква специални условия и помещение. Няма отрови и гадни миризми. Можеш да го правиш в кухнята или в спалнята дори. Има дълго технологично време, защото не може да се върти базспирно. След сесия от половин час трябва да се остави да втвърди слоя. Между някои операции времето е 2 дни до седмица, ако искаш нещата да станат перфектни. Гледай клипове и чети!
С 2 думи по конкретните ти въпроси:
Денатурираният спирт понякога съдържа съставки, които могат да пречат на доброто покритие. Раззличните производители използват различни технологии и не се знае какво има в него, особено в България. Така че, резултатът е непредвидим. Може и да се получи, но ако не се получи язък за загубеното врене и труд. От аптеката 95% е достатъчен, като купиш 1 л. с него ще направиш няколко апарата. Т.е. може да ти стигне и за 2 години.
Тиково масло съм купил веднаж, и вероятно ще ми стигне за цял живот. Върви по много малко. Не зная дали настъпва някаква промяна във времето, поне засега не виждам проблем. Може да потърсиш по-малка разфасовка. Аз мисля, че го купих от Бриколаж - 0,5 л.около 25 лв, може би, не помня. Там се продават и фулмастри за корекции, за който пропуснах да ти пиша, както и твърд восък (пчелен не става предполагам) на Губра, Италия. - Употребата им виж в клипа на руснака.
Лакът се прецежда през филтърна хартия, използват я в химическите лаборатории, има различна финност, аз не намерих подходящия номер, имам много финна и затова прецеждам през тензух на няколко ката. Напоследък си купувам готов шеллак и не прецеждам, макар, че сериозните реставратори и лютиери трърдят, че е добре, даже задължително да приготвиш сам "пресен" шеллак. Но има фирми, които произвеждат само продукти за бранша и вероятно са намерили цаката за добро качество и трайност. Освен това от статии и клипове съм видял професионалисти да използватготов готов, разтворен от магазина. Освен тов, лакът на люспи който се намира в Б-я не винаги е с добро качество. Аз веднаж купих от колега във форума и директно го хвърлих в коша.
Масло-лубрикант: използват се "твърди масла". Не съм наясно какво точно значи. Лененото (безир) не е подходящо поради бавното му съхнене. Продават се в Еbay. Аз от известно време ползвам това от клипа на руснака - ето линк и снимка:
http://www.ebay.de/itm/Centralin-Mobelpolitur-Dunkel-150-ml-Flasche-/112265433588?epid=1205791237&hash=item1a238a91f4:g:pgcAAOSwvihZAE2L
-
В химически магазин ми искат 25лв. за литър чист спирт.
денатурирания е 4 лева.
Сега тренирам на една дъска.
Дали навремето са имали чист спирт?
Ако трнираш на дъска от масивно дърво, нещата са различни. Ореховия фурнир е нещо различно, дъбовия съвсем. Порите са различни, при брезата почти няма. Става дума за запълването на порите с пемза. Това е може би най трудното и ако не стане добре всичко нататък е безсмислено. Всъщност това е доста продължителна процедура и е досадничко. Също са възможни грешки, например неразтворена пемза образува бели "пръчици" в порите, които развалят картинката. Пемзата се слага по малко и се разтрива на тампона със спирт за да стане прозрачна. Не се ръси по повърхността, както Мартин Ренц показва в статията си. По веме на пълнене на порите на тампона се слага само спирт, не и шеллак. Шеллакът се полага преди това в няколко (поне 3 СЛОЯ) ВЪРХУ ОБРАБОТВАНАТА ПОВЪРХНОСТ. И т.н. Гледай клипове и чети! Макар, че понякога има противоречива информация и разлики в технологията. Лютиерите работят по-прецизно, в чужбина има училища и елитни школи, където се учи това.
-
Днес купих тиково масло от практикер. 250ml 15 лева, 1l 30 лева.
[attach=1]
Намазан съндъка и дефектите лъснаха.
[attach=2]
[attach=3]
[attach=4]
[attach=5]
Трябва да купувам восък, масло за полиране и червен шел лак.
Моя лак е жълт и няма да се получи добре с него.
Моля ви за насоки за закупуване на материали.
-
https://www.woodmat.bg/ - Шеллак, пемза. фурнири и др. качествени материали, изпращат стоката с куриер.
В Бриколаж има восък и фулмастри за корекции на Губра - Италия. Разн цветове. Обикновено са достатъчни 3 - светъл орех, орех и тъмен орех. Очуканите ръбове ако не можеш да оправиш с фурнир става и с кит за дърво и след това докарваш цвета с фулмастрите.
В Пловдив има магазин за художници на Мария Луиза, диагонално на кръстовището на църквата св. Петка. Затворената улица заради разкопките. Там продават щеллак на люспи, както и разтворен в малки бурканчета, мисля, че беше италиански. Купувал съм от готовия, но по гъстотата си мисля, че е само за финално полиране - като водичка е и бистър. За изграждане на слоевете преди и след запълването на порите с пемза трябва по-гъст.
-
По силата на бартртера сключен по време на срещата между мен и Laic.Кутията вече е при Laic.
Очакваме снимки ;)
-
След продължителна творческа меланхолия ;) , разбирайте мързел :alko: , дойде време и аз да изпълня своята част по бартера.
А тя е: да вапцам Туланското сандъче на rolling_heads. Сандъчето е много читаво, само, че някой се е попрестарал със шкурката - ето как:
-
Нещо омазах с прикачването, та продължавам:
....имаше и дребни забележки, но с малко кит, малко фурнир, много маркери и ленено масло, нещата бяха позамаскирани.
Така изглежда след "смазката":
[attach=1]
Успях да "ударя" и една ръка шелл:
[attach=2]
[attach=3]
Дано rolling_heads е доволен от резултата ДО ТУК, щото след необходимото за съхнене време, следва шлайфане, ретуш, и отново шелл, пък тогава ще видим какво ще излезе ...
-
И след "втората ръка" се получи това:
[attach=1]
[attach=2]
[attach=3]
Май ще трябва още малко ретуш и още една ръка, щото Кънчо мълчи и на казва "добре е", "стига" :empathy2:
-
Ами, като гледам снимките, бих казал стига. Но това са снимки....Сам трябва да прецениш..
-
Снимачната ми техника не е никак подходяща, но дава обща представа за крайния продукт.
Това е всичко, което аз мога да направя за това сандъче.
[attach=1]
[attach=2]
[attach=3]
[attach=4]
-
Добре е!!! :good:
Това шеллак ли е? Как се справяш с чупките и вътрешните ъгли?
-
Добре е!!! :good:
Това шеллак ли е? Как се справяш с чупките и вътрешните ъгли?
На първия въпрос: Да Шелл е, по стандартната /старата/ технология. Малко по-лъскаво стана, защото, както писах по-горе, някой се беше попрестарал със шкурката - ползвал е много едра шкурка. Нямаше как да приглаждам деругите с фина шкурка, защото на места беше протрито и имаше опасност да направя още бели. На протритите места съм "рисувал" фладера на ново. Та за това и вместо нормалните 2-3 "ръце" лак, тук са 5.
В действителност на лъщи толкова, на снимките така изглежда може би от светлината и от възможностите на телефона с който снимам.
На втория въпрос: Трудно. Първо ъглите с тампон тип "клечка за уши", после по средата с нормален тампон.
-
Днес беше сватбата.
Така и не проработи като хората.
Ще се надявам някой ден да се намерят или навият нови бобини и тогава може да о пробвам пак.
За сега толкова.
Поне кутията е перфектна. Петьо, още веднъж :hi:.