Превключвателя - провери първо дали нещо механично не е станало, нататък вече нещо да се е откачило или и аз не знам. Така дистанционно без никаква информация едва ли може да се даде смислен съвет.
За грамофоните - темата е широка и дълга и много противоречива и ... скъпа. Ако става въпрос за дигитализиране на плочи защо трябва да се вгражда в радиото (или нямаш намерение да вграждаш?). Но щом е за дигитализиране ти трябва хубав грамофон. Приличен и евтин грамофон който можеш да намериш у нас е Unitra G-601 или G-602. Тежък платер, ремъчно задвижване, стандартен монтаж на дозата 1/2 инч и S-образно рамо. Ако случиш на екземпляр лагерите на диска и рамото са стегнати и грамофона е супер. НО, не става да го купиш и да го ползваш. Този грамофон с прилична механика след тези години има проблеми в регулатора на обороти. Той е електронен, има няколко места на които се получават проблемите, и не знам дали ще се справиш с ремонта. Може да се наложи и модификация на окабеляването на рамото, освен това за да се ракрие потенциала на грамофона ще ти трябва нова доза или поне нова игла. Всичко това както струва пари, така и изисква прецизни центровки с които не знам дали ще си в състояние да се справиш. После идва момента с друг вид грамофон, неизискващ толкова намеса. Такъв не мога да те посъветвам какъв да вземеш. Мога само да ти дам насоки. Ориентирай се към грамофоните с ремъчно задвижване и Direct Drive. Избягвай грамофоните с фрикционна ролка за предаване на въртенето. Не заради друго, а защото ролката най-лесно предава вибрациите от мотора на диска и предизвиква т.нар. румпел или иначе казано нискочестотен тътен който е неприятен. Ремъчните са най-качествени, особено когато са комплектовани със синхронен мотор и тежък платер. Избягвай ремъчни с постояннотоков мотор (какъвто е унитрата между другото) защото там те са склонни към проблеми със стабилността на оборотите и скоростта. Проблем при ремъчните е ремъка - понякога вече трудно се намира, но все се намира де. Не е безплатен обаче
.
Direct Drive нямат ремък, мотора върти директно платера. Би трябвало да създават най-малко проблеми. Очаква се най-висока дългосрочна стабилност на скоростта. Проблема при тях е възможността за предаване на шум от мотора, и най-вече бързи промени (пулсации) в скоростта, които не се чуват като виене, но се отразяват неблагоприятно върху чистотата на тона.
Както разбираш грамофона който ще избереш е компромис тъй като всяка от концепциите си има предимства и недостатъци. Цената също не е за пренебрегване, а за малко пари (под 200 лв) трудно ще намериш качествен грамофон изобщо (освен ако не е неработещ който да си оправяш).
Следва дозата. Гледай шасито да има рамо с хедшел със стандартен монтаж на дозата 1/2 инч. Тъй като това е най-широко разпространения начин на монтаж на дозите. Разни специфични P-mount и други ще ограничат драстично избора ти на дози.
Относно дозите - можеш лесно да намериш хубава магнитна доза на цена между 60 и 100 лв. Това обаче е най-ниския клас, но вероятно за твоите плочи ще е съвсем добре. Избягвай пиезокристални и керамични дози. Не че няма екземпляри от тях които свирят прекрасно, обаче в повечето случаи страдат от деградация на материала след годините, а и изискват специален предусилвател.
Като заговорихме за предусилвател - и такъв ще ти трябва. Защото в повечето стари грамофони няма вграден такъв. Намират се тук там по E-bay и други сайтове нови платки предусилватели на добри цени, така че това не трябва да е проблем.
Като стигнем обаче до плочите идва истинският проблем. Повечето плочи, особено балкантон свирят зле, особено ако са въртяни преди това на стари грамофони като този на Хармонията защото той ги „оре“ и съсипва. Истината е обаче че и понякога още от завода са ги пресовали с износена матрица и звука е МНОГО кофти особено към края на страната. Сигурен съм че няма да останеш доволен от звученето на плочите и ще си кажеш - мамка му защо се набутах с толкова пари за грамофон. Та това са моите съвети. Дано ти помогнат.