Форум за любителите на Стара електроника
Общ раздел => Общи приказки => Темата е започната от: lager в 30 Ноември, 2025, 17:57:52
-
Един от моите стари часовници доста солиден, не е ремонтиран. След навиване може да работи седмици без проблеми,когато пружината се развие или не го навия докрай почти винаги спира около 5 часа. Според мен е по причина на зъбно колело което движи часовата стрелка.Моля за мнение само от колеги които имат опит в ремонт на механични часовници.
-
Брей как категорично :) само стари "майстори" часовникари :) ама както и да е.Да речем реинканрнацията на Авраам Луи Бреге върши ли работа :D
Не че е забранено такова поведение,ама е леко обидно към останалите съфорумници.Пък и снимка само отвън без добра снимка на машинката,поне типа да се определи.
Сега по темата,сваляш машинката от дървенията и правиш вертикален статив,дъска вертикалма да закрепиш машинката.Ако те мързи да го огледаш внимателно или вече леко недовиждаш като мене :) Първо измиваш внимателно машинката,имаше навремето бензин Б70 идеален за целта.После леко с костено масло за часовници и го навиваш по схемата която описа и гледаш дали ще спре.Когато спре с маркер бележиш стиковете по зъбноте колела.Поне до където може да се стигне.Аз ползвам черен туш и много тънка четка.Важно е да не влезе между зъбите.Навиваш и го пускаш пак,гледаш пак на същото место ли е спрял.Оглеждаш белязаните места за засъхнала смазка,втвърден прах,подбитости и износване.Може да е и изкривена ос,износено гнездо или лагер ,ако има.Тоя модел е непознат.По толеранса колко около 5 часа спира може да се ориентираш до минутната стрелка ли е или след нея.Най лесно и просто и с най малък разход на време е да му свалиш машинката,да я разглобиш и внимателно да рагледаш карантията му,такъв стар часовник няма начин да няма износване.
-
Сипе се ръжда от струните ако са ръждиви имай го предвид. Когато удрят чукчетата. Струните трябва да се изчистят и боядисат. Аз минах без разглобяване потопих и промих механиката в 3l. разредител за синтетични бои. Като разклатиш всичко пада на дъното ръжда и прочее. За смазването ползвах финно машинно.
-
Ти... само на хода ли навиваш пружината? Боят иначе дали работи правилно? В смисъл,5 пъти ли удря в 5 часа?
-
Сега не е навит и не работи, през лятото биеше 3 гонга по-малко. Значи в 10 часа бие седем пъти.
-
Снимката която съм качил беше след спиране сутринта. Сверих го след обед и в 5 без десет беше отново спрял. В момента работи и ще го намеря сутринта спрял пак по същото време. Имам стара тема за един друг по-малък Юнгханс от 1925г, той е за разглобяване и т.н., не ми е във възможностите.Не предприемам неща за които не съм сигурен как ще приключат. Търсих специалисти около мен, няма такива, чрез Гугъл открих някакъв в София на бул. "Хр. Ботев"-беше заминал за морето.Не ми се иска да отварям тема подобна на Асуса на колегата.
-
Питам защото обикновено спират след 12, примерно между 12 и 1 когато пружината на боя се 'изразходи'и боят вече не може да работи, обикновено преди пружината на хода. Ако не навиеш боя, може изобщо да спре след първото преминаване през 12. Това не е повреда, а особеност на системата. Можеш да поставиш часвовата стрелка правилно за да съответства на броя на ударите и да провериш кога и как ще спре. Дефект на часовото колело е силно невероятно събитие, а никое друго колело не се завърта точно веднъж на 12 часа
Иначе, не е лошо да бъде обслужен. Това включва пълно разглобяване и почистване и при нужда - ремонт на лагери и шийки и други деатайли. Чистенето без пълно разглобяване е нещо като обичане без събличане... Особено важно е изваждането на пружините от барабаните за почистване и смазване. Това не е никак безопасно, но май имам спомен да си разглобявал пружина на грамофон, та трябва да имаш представа.
-
... през лятото биеше 3 гонга по-малко. Значи в 10 часа бие седем пъти.
Имам стенен Junghans от 1907 год.
Синхронизирането биенето на гонга се извършва с висящото лостче което е вляво на снимката която намерих в нета (не ми се разглобява, сега си работи). Дърпаш по веднъж (изчаквайки биенето да завърши) докато го докараш на показанията на стрелките, после въртиш стрелките само напред (изчаквайки биенето).
Относно чистене и смазване, пръскал съм го обилно с WD-40 и почиства и смазва, така си работи години през 1-2 години го пръскам и няма проблеми.
Иначе с разглобяването е голям риск.
Моят е един от редките с нагласяне за будилник - а е стенен.
-
Да, тук трябва да кажем, че има две различни системи на организация на боя в часовниците.
Този от последната снимка е по системата с бройно колело. При тази система боят е независим от хода. Ходът стартира боя на всеки половин час, като всяко стартиране на боя променя положението на бройното колело и боят 'брои' последователно напред. При тази система има нужда боят и ходът да бъдат 'синхронизирани' при сверяване на часа. Ако по някаква причина боят не тръгне да работи при някое от стартиранията, ще закъснее от хода, като е напълно възможно след това да тръгне и да бие цял час когато минутната стрелка минава през 6 например.
Предполагам, че часовникът на автора на темата не е по тази система, а по другата - с рейка ('гребенка' по руски или 'rack' на англ). При нея боят е принципно свързан с хода и при часовия бой (когато мин. стрелка минава през 12), боят 'проверява' колко е часът и бие толкова пъти. Принудителното стартиране на боя води до еднаквъв брой удари, без значение колко пъти е стартиран. Получасовият бой пък винаги е само с един удар.
Но, не е лошо да видим снимка на механизма, та да знаем със сигурност дали е така.
-
Няма смисъл да се дълбае толкова работата е ясна. Има песъчинка или парченце ръжда на някое зъбно колело което междувпрочем е много трудно да се види колкото и да се оглежда. Когато пружината се развие спира там където се спъва някое зъбно колело.
Престоява денонощие в бензин,газ или синтетичен разтворител промива се продухва се и се смазва. Това е.
-
Престоява денонощие в бензин,газ или синтетичен разтворител промива се продухва се и се смазва. Това е.
Това е отличен съвет.
Относно това, че спира винаги на 5 часа, то явно песъчинката е заседнала на зъбното колело което е за часовата стрелка. Огледай го добре.
Снимката долу, в средата е крилчат механизъм за балансиране скоростта на биене. Не го смазвай в средата, а само леко в самия край на осите - иначе ще бие много бързо, което е неприятно.
Твоят е модел от 30-те години.
-
Благодаря колеги, биенето не е проблем. Не го навивам защото се слуша много силно и през ноща ни буди.Тази сутрин пак е спрял по същото време. Имаме часовници на други места, освен това не бързам за нито за работа, нито за други МЕСТА.Мисля че Драган го е виждал-той е като експонат по-скоро, в едно помещение което се води механа, но всъщност е склад, работилница и изложбена зала.Тъй като повече от нещата там са работещи искам и този часовник да си върши работата както трябва.
-
Има един известен американски журналист Хенри Менкен. Нему принадлежи мисълта: За всеки проблем ще се намери решение - ясно, просто и ... невярно.
-
Ех какви механики са ми идвали на ремонт. По сто майстора са се изредили. :D
Предполагам случаят не е подобен. В смисъл - пипано и някой да е слагал нещата на 180 градуса.
-
От моя страна темата е приключена, благодаря.