Здравейте, аз се регистрирах в този форум едва снощи, и може би не всичко за форума ми е известно, като например има ли форума структура на отговори към конкретен пост и потребител, или просто пишеш най-отдолу в темата.
За Балкантон мога да кажа, че само в редки случаи съм попадал на що-годе качествени плочи. И то лошо беше не толкова качеството на звука, колкото най-дразнещото поне за мен беше прекомерното пукане и характерен шум. Нещо, което в качествените западнопроизведени плочи почти го нямаше, или го имаше, но в много по-малка степен. Също така понякога съм забелязвал т.нар. копир ефект - изпреварващо звучене, песента започва един оборот преди реално да започне, но с много ниско ниво - заради технологията за променлива стъпка на браздата, според нивото на звука в съседните бразди.
Учудвам се, че в темата никой не е споменал нищо за ФСБ - групата, чието име е свързано с грамофонната компания, и чиито плочи като правило бяха записвани на 45 оборота в минута, и винаги бяха много качествени. Освен това аз имам лично пристрастие - много харесвам ФСБ и тяхната музика.
Не знам за какво ви е да ровите в някакви каталози на издаваните плочи, някъде бях намерил доста подробен онлайн каталог. Балкантон и сега съществува като фирма, и като повечето подобни фирми се изхранва от отдаване под наем на помещения на други фирми, които реално изкарват някакви пари. Аз работих няколко години в такава фирма, помещаваща се в задния двор на Балкантон. Подобна е съдбата и на друга фирма от онова време - Българско видео, чийто наследник е сега Аудиовидео Орфей, и там отдавна издръжката идва от отдаване на помещения под наем. За Българско видео съм по-запознат какъв е бил производствения процес, и с какви мощности са разполагали, ако някой се интересува, мога да разкажа повече подробности.
Отплеснах се малко - думата беше за Балкантон. Не знама защо си мислите, че Тома Спространов, или Йордан Георгиев са именно хората, които са най-знаещи за Балкантон. И двамата са радиоводещи, дисководещи, меломани и т.н. т.е. хора, отдадени предимно на музиката, не толкова на технологиите.
Специално за Тома Спространов, когото срещнах лично веднъж преди доста години мога да кажа, че е съвсем земен и скромен човек, не виждам защо да не му пишете щом имате желание, и какво толкова има да се престрашавате. Единственият път, когато го видях на живо беше в дома му, той беше с домашна престилка и миеше чинии - обясни, че в тяхното семейство имали нещо като дежурства и сега точно бил неговия ред. Годината беше 1988.
Извинете, че пиша малко разпокъсано и рахвърляно. Чета ви, че пишете - еди какво си било направено с оглед на по-високото качество. Нищо подобно. Имам доста години зад гърба си опит в професионалната сфера - имам предвид професионално производство на видео и аудио продукция. Впечатленията ми са, че първо - масово тези, които се занимават професионално не са кой знае колко компетентни, голяма част от "знанията" им са митове и легенди, които се разпространяват между хора от бранша. Второ - не им пука кой знае колко какво ще чуе и види драгия слушател, зрител и т.н. Просто има някаква технология, тя се спазва горе-долу, целта е да мине работното време, да се изкара заплатата и това е. Убеден съм, че и в Балкантон не е било по-различно. Да, спазвали са се някакви технологични правила, но и никой не се е вживявал прекалено. Качеството - при социализма нямаше кой знае колко качествени неща и без друго.
Някой спомена, че лентите и магнетофоните, от които са се мастерирали грамофонните плочи били без шум. Това е невъзможно. Разбира се, че са имали шум. Просто отношението сигнал/шум им е било достатъчно високо, за да не се чуе този шум от плочите, а това не е било трудно за постигане - самите плочи си бяха шумни както вече споменах. Добра динамика и отношение сигнал/шум се постига с широки пътечки и висока скорост. Но не забравяйте и факта (ако го знаете), че при висока скорост на лентата, се получава ограничаване на честотната лента откъм ниски честоти до към 70 Hz, че и по-високо. Това се получава заради ефектът на шунтирането на магнитните вълни с голяма дължина (ниска честота) на магнитната лента от самия корпус на магнетофонната глава.
Последно ще спомена за съветската марка за плочи Мелодия. Честно казано, учудих се, че някои хора тук твърдят, че били качествени. Моите лични впечатления са, че руските плочи са некачествени. Като честотна лента и динамика не са добри, а дори и понякога като съвсем ясно чуваеми изкривявания. На запис на пиано много ясно се усеща. Освен това повечето от тях, по незнайни причини за мен са предимно МОНО. Дори на плочата да пише СТЕРЕО, реално записаната звукова картина е монофонична. Имало е и случаи отделни песни да са стерео, а останалите моно. Изобщо при руснаците стереото навлезе доста късно. Това беше доста дразнещо за мен.
Спирам дотук Поздрави.